Är det någon som vill sälja lite "egyptisk luftlök" till mig? Eller kanske byta, jag har en mängd olika fröer, framför allt kryddor, medicinalväxter och grönsaker. Skicka i så fall ett PM till undertecknad.
Sanna
Hur vet man om den är egyptisk? Jag har luftlök (fått av svärmor, som fått den av...?)och kan skicka några så snart kälen gått ur jorden. Fast mina växer i zon sex, så de är kanske inte egyptiska, utan mer arktiska?
Hej gutta!
Jag såg inte ditt svar förrän nu. Jo, jag är väldigt intresserad! Vi kan väl höras när tjälen lättar?

Skicka bara ett PM när lökarna är hanterbara. Jag tror att de kallas "egyptiska" luftlökar, varför vet jag inte...tror inte ens att de härstammar från Egypten.
Vi hörs!
Sanna
Har också luftlök du kan få men inte vet jag om den är Egyptisk
Åh vad bussigt!
Har du dina lökar uppe, ovan jord, eller måste du också vänta till våren med att få upp dem?
Jag ska kolla upp var jag har läst det där om "Egyptisk". Jag kanske bara är ute och cyklar...återkommer!
Sanna
Tog tyvärr inga topplökar i höstas så de jag har sitter i landet men så fort det blivit lite varmare kan jag ta upp av dem de är redan på väg att växa över snön så det ska inte dröja så länge innan vi kan fixa det
Nu vet jag var jag fick benämningen "egyptisk luftlök" ifrån! Lena Israelsson kallar den ju så i "Handbok för köksträdgården". För övrigt en bok jag varmt rekommenderar och som jag tror finns/ fanns på bokrean.
Så här skriver hon:
"Märkligt nog är växten okänd i Egypten. Antagligen är den en spontan hybrid mellan kepalök och salladslök som kan ha uppstått på flera ställen. "
Men oavsett vad den kallas:
allium cepa var. viviparum är vad jag vill ha! Så den som först får upp några lökar - hör snarast av er till mig!
Förresten, hur använder ni er av dem? Lena Israelsson föreslår att man ska ha dem i soppan. Är det pillrigt att skala de små lökarna?
Sanna
Jag klipper ner av stjälkarna och använder i sallader, på smörgås ja i allt du vill ha en jättegod löksmak på. Låt inte stjälkarna växa sig allt för grova för då blir de träiga de är godast när de är lite späda fast du kan ju låta en del växa till sig så du får topplökar på dem.
De små topplökarna har jag hört att man ska kunna lägga in som syltlök men det är nog ganska pilligt att skala dem kan jag tro. Jag använder mest topplökarna till att föröka Luftlöken med det är bara att pilla ner i jorden. Om inte du pillar ner dem i jorden utan låter dem fortsätta att växa så böjer de sig så småningom ner i jorden och har alltså skött förökningen själva.
Håller verkligen med dig om att Lena Israelssons Handbok för köksträdgården är toppenbra
Hör av mig så fort våren visar sig och luftlöken med den. Om glömskan sätter in så påminn mig gärna
Nu har jag vaknat igen. Skulle väl tro att Eva i Zon 2 hinner före mig. Snön har inte ens börjat tina ännu. Jag brukar precis som Eva använda mig av blasten och har den mest rå i sallader.
Visst är det gooott Gutta
Jooo, det är det. Hör liksom till de första sommarsalladerna med späda salladsblad och skivade rädisor.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.