*Xerxes*
04-03-2005, 21:32
Hej
Har blivit så inspirerad av alla er alla trevliga odlare så jag har bestämt mig för att ta ett ordentligt grepp om vår trista trädgård . Massor med frön har jag beställt , och nu behöver jag lite goda råd.
Skall åka iväg och inhandla lysrör imorgon .Min undran är hur många lysrör jag behöver ha i bredd över en hylla som är 30 cm , räcker det med ett på mitten ?
Hälsningar från Birgitta , zon 4
TeliaNet
04-03-2005, 21:58
behöver jag säga så mycket?
min signatur är svaret, du måste bara kolla länkarna!
pur-länken har jag varit delaktig i lite och den andra är mina resultat.
till en sådan hylla så är det minst 2 rör i bredd som gäller.
lycka till
*Xerxes*
04-03-2005, 22:09
Tack Telianet
jodå jag har intensivläst dina rekommendationer ang. typ av rör så på den punkten känner jag mig trygg . Hoppas nu bara att jag får tag på rätt lysrör imorgon, men jag skall åka till stora staden Västerås så jag hoppas det skall gå vägen.
Birgitta
TeliaNet
04-03-2005, 23:11
håller tummarna för dig.
CITAT (TeliaNet @ 04-03-2005, 21:58)
behöver jag säga så mycket?
min signatur är svaret, du måste bara kolla länkarna!
pur-länken har jag varit delaktig i lite och den andra är mina resultat.
till en sådan hylla så är det minst 2 rör i bredd som gäller.
lycka till
CITAT
pur-länken har jag varit delaktig i lite
hurdå?
TeliaNet
05-03-2005, 09:47
jag har haft kontakt med han som har sajten och beräknar.
jag har skickat in lite spektrum och han har räknat.
har själv samma program.
kerstin z5-6
05-03-2005, 10:37
Det blir nog bra med ett dubbellysrör över din hylla -lycka till med sådderna -vad ska du så ??
*Xerxes*
05-03-2005, 15:24
Eftersom jag fick för mig att det skulle vara svårt att så perenner , köldbehandling låter lite knepigt t.ex. så började jag med ett antal sommarblommor. Men de grodde ju så snabbt så jag fick lite stärkt självförtroende och så har jag ju sett vad alla ni duktiga odlare sår och lyckas med så nu har jag sått Röd Rudbeckia, Purpurklätt och Riddarsporre och ställt ut i snön.Tofsviva , som jag beställde från Odla har jag inne, skulle inte köldbehandlas enl. anvisning. Nu väntar jag på fröer från Rara växter , bl a lammöron, bolltistel, olika gräs, röllika , daggkåpa etc. Har försökt att gå ut lite försiktigt, men så roligt det är när det spirar i sålådorna.
Har i allafall varit till Bauhaus och köpt lysrör, Osram Fluora 77, så nu 17 skall det väl bli bra. Men jag kommer säkert åter med frågor . Tacksam för alla goda råd.
Hälsningar Birgitta
i södra Dalarna
TeliaNet
05-03-2005, 16:14
kerstin z5-6
05-03-2005, 16:46
fast riddarsporrar behöver ingen kyla
*Xerxes*
06-03-2005, 09:28
Tack för det , då plockar jag väl in dem då. Hur är det med alunrot, lammöra och daggkåpa , behöver de köld eller ska jag ha dem inne för grodd ? Lite olika planteringsråd är det allt i böcker och tidningar. Men ni som hållit på med detta har säkert bra erfarenhet vad som gäller. Tacksam för alla tips.
// Birgitta
Alunrot sådde jag inne i fjol. Ingen stratifiering.
kerstin z5-6
06-03-2005, 10:38
Inte lammöra , eller bolltistel heller - fast har du plats ?-Dina sommarblommor lär väl växa fort
*Xerxes*
06-03-2005, 15:00
Risken är nog överhängande att alla hyllor i mitt arbetsrum blir fulla med växter.
Jag har möjligheten att ställa ut på inglasad altan när det blir varmare. Det bör väl gå om jag gör "frigolitlådor" och täcker över med väv. ? Men det var inte så smart att börja med sommarväxter förstås, man lär så länge man lever ( hoppas jag) .
Tack för era svar !
Birgitta
kerstin z5-6
06-03-2005, 15:22
Det går jättebra -"knöla ihop" väven i flera lager så skyddar den bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.