Full version: hästens sängar
grönsaksodlaren
Funderar på att köpa säng. Ngn som har erfarenhet av hästens sängar. Är de lika bra som det påstås? Ngt annat märke som rekommenderas?

Tack på förhand!
Fenja
De är säkert jättebra, men du måste hålla på och massera madrasseländet för att den ska hålla formen annars gäller inte garantin.... Finns nog roligare saker att lägga så mycket pengar på....
Mvh
Fenja
Caprice
Personligen tror jag Hästens lever mkt på sitt namn..
Den har helt enkelt blivit lite av en statuspryl...

bra är de nog inte... Men med massiv reklam så..

Hursomhelst, DN gjorde en stor sängtest förra året...

Du hittar den här.

Caprice
ninnisky
Här är en häst unsure.gif unsure.gif

Sover på min andra Hästensäng och är ganska nöjd.

Köpte min första för dryga tio år sedan. Det var en mjuk Excel 140 cm bred.
Efter fyra år hade det blivit en liten "svacka" i mitten så jag reklamerade.
Fick sängen utbytt utan vidare, bäddmadrassen fick jag dock betala själv, vilket ju är rimligt. Tester gjordes, vikt och längd, så att jag skulle få rätt säng.
Summa summarum, jag är nöjd med den nuvarande, men skulle idag med hänsyn till det pris en ny betingar, kanske inte välja en Hästens. Det har kommit många bra sängar under tiden till ett betydligt lägre pris.

Det där med att massera madrassen har jag inte hört talas om tidigare, i varje fall inte då jag bytte säng.......
wink.gif wink.gif wink.gif

Gonatt, nu är det sovdags!
BjursBerit
Jo , vi har en hästen madrass och vi är jättenöjd!!!Vi har haft den i snart 10år och inga tendenser till att den är " nerlegad". Det är iallafall en madrass som jag rek. även om den är dyr!!!
Eva i Skåne
Jag som är allergisk mot hästar..... håller mig på en hästlängds avstånd unsure.gif biggrin.gif
zaaritha
Ha-ha!

Nåväl; jag ligger i den dubbelsäng som Christer snickrade ihop, -73.
Den funkar bra än!
ejjan
Jag kan absolut rekommendera Tempur. Trodde inte att man kunde bli så beroende av en säng... Största skillnaden i början var att man vaknade på samma sätt som man somnade (på vanliga madrasser vänder sig ju kroppen i sömnen för att inte bli stel o s v) Är det nån annan som har erfarenhet av Tempur? Rekomenderas av mig (och katterna) iallafall biggrin.gif PS Kvalster ska inte kunna leva i Tempur-materialet och det borde vara bra för allergiker.
Airamya
Jag har hört att Eden sängar ska vara precis lika bra som Hästens men billigare. Själv sover jag på madrasser från Prinsessbädden i Jonsered och är mer än nöjd smile.gif Men de kan nog inte jämföras med Hästens.
Eden dock lär vara precis som Hästens, efter vad jag hört.
ingmet
Vi har en Hästens, vårt sämsta sängköp gnm tiderna. Innan denna hade vi en vattensäng, en gudagåva. Efter 12 års flytande gick blåsan sönder och jag kände för en "vanlig" säng vilket jag ångrar bittert. Vi köpte en grårutig Hästens med tagelmadrass. Efter 9 månader var den nerlegad och ytterst obekväm, vi gick tillbaka till stället där vi köpte den men dom "brydde" sig inte utan sa bara tyvärr. Besökte några år senare den nya Hästensbutiken p Sveavägen i Sthlm. Pratade med butikspersonalen och berättade om vår tagelmadrass. Då berättade de att man måste massera madrassen varje morgon för att den inte ska bli ihopsjunken. Ett tips provligg olika typer och håll i plånboken. IKEA är inte alls ett dumt alternativ...
Tesa
Carpe diem skall vara ett väldigt bra märke...min syster har en och är helnöjd...hon skulle inte överlevt utan den vid sin tvillinggraviditet påstår hon...det var det enda ställe hon kunde vistas på utan att de gjorde ont nånstans..
Tyvärr är väl tillverkningen nedlagd men det finns exemplar kvar ute i handeln..
Ralf
Hästens sängar kan man tydligen säga mkt. Det är ännu värre med företaget. Hästens sängar är, mig veterligen, det enda företaget som har stämt en konsumet. Jo du läste rätt: Hästens sängar har stämt en konsument. Jag har stämningen nånstans i mina papper. Hon hade klagat på företagets produkter, jag tror det var till ARN, och det hade kostat Hästens sängar pengar att gå i svaromål mot henne.

Så du som konsumet bör akta dig för att bråka med detta företag.
MoniqueÖ
Syrran jobar som inredare och har genom tiderna avrått flera av sina kunder att köpa Hästens...inte så mycket pga att sängen i sig själv skulle vara dålig...utan snarare på det bemötande man som kund får från företaget!

Svårt att reklamera fel på sängar och väldigt kundovänliga rutiner. Detta enligt min syster.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att handla en sån dyr säng när det finns billigare och fullgoda alternativ! IKEA har minst 12 år garanti på sina och kostar sådär en bråkdel av Hästens.

Sover med en Tempurmadrass (7 cm's) ovanpå en resårmadrass (inte fr IKEA!)och det är en är underbar kombination. Somnar direkt och sover hela natten. Finns dock en nackdel med Tempuren...är det kallt inne är madrassen helt stel tills man värmt upp den med kroppsvärmen! Gropen bildas inte lika snabbt då heller. laugh.gif

/Q
Annki
I likhet med Eva skulle jag inte ens drömma om att köpa en Hästen-säng. Hästallergiker! Och dessutom är de skamligt dyra!

Jag provlåg mig igenom marknadens alla sängar förra sommaren. Efter en ryggskada var det bara tvunget att byta till något riktigt bra. Fick suverän hjälp hos Atlantis, där man kontrollerade tryckfördelning, ryggrad m m i olika sängar. Den som passade min kropp bäst var Jensen med zonindelat pocketfjädersystem. Dvs sängen ger stöd där det behövs, t ex i svanken, men låter axlar och höfter sjunka ned. På så sätt sover man på sidan med en absolut rak ryggrad. Skönt! Mina två sängar gick på 18.000. Men det var den bästa investeringen på många år. Sover otroligt bra och vaknar utvilad utan att ha ont någonstans.
ninnisky
CITAT (ninnisky @ 05-03-2005, 00:00)
Fick sängen utbytt utan vidare, bäddmadrassen fick jag dock betala själv, vilket ju är rimligt. Tester gjordes, vikt och längd, så att jag skulle få rätt säng.  

då var jag säkert undantaget för jag fick fin service.....
torvan
jag kan inte leva utan min tempur wub.gif torvan
ingmet
När vi väl bestämde oss för Hästens var det bl.a för att den faktiskt var billigare än andra motsvarande modeller, dessutom var det 25 års garanti till skillnad mot övriga märken i närområdet (ej IKEA) som bara hade 10 år för dyrare peng. Alla Hästens kostar inte skjortan utan vissa har "normalt" pris om man nu kan kalla en säng för 10-12.000 normalt..
Nästa säng blir helt garanterat en IKEA-säng om vi inte slår till på en vattensäng igen..
Ralf
Garantin e prövad i nån instans. Läs den en gång. Tror att den 25-åriga garanti bara gäller för fjäderbrott, nåt som i princip aldrig kan ske. Det var ju nån familj med i Plus för något år sedan. Deras sängram gick av, täckte ej av garanti.
Irene_L
Jag sover på en Tempur bäddmadrass (7 cm). Den är såååååååå bra wub.gif Formar sig efter kroppen. Gör att man inte behöver vända sig så många gånger under natten.
mvh
Irene
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 05-03-2005, 11:10)
Hästens sängar kan man tydligen säga mkt. Det är ännu värre med företaget. Hästens sängar är, mig veterligen, det enda företaget som har stämt en konsumet. Jo du läste rätt: Hästens sängar har stämt en konsument. Jag har stämningen nånstans i mina papper. Hon hade klagat på företagets produkter, jag tror det var till ARN, och det hade kostat Hästens sängar pengar att gå i svaromål mot henne.

Så du som konsumet bör akta dig för att bråka med detta företag.

Här kan du läsa ang. stämning
Finns säkert mer att läsa i ämnet om man ids leta på nätet tongue.gif
ninnisky
Jag är ju så fäst vid min Tempurkudde så en madrass måste vara något alldeles underbart.

Men har Hästens dålig service så är Tempurs obefintlig, inte det minsta tillmötesgående. Ber man sedan om materialfakta får man i princip svaret
att det har du inte med att göra.

Tempur tjänar ohyggliga pengar på sina madrasser. Kostar en madrass
i tillverkning 200:- är utpriset minst 3000:-. Det kan man göra med en så bra grej men jag tycker ändå inte att det är helt just.

Har stött på Tempur i mitt forna jobb som råvarusäljare. sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif wink.gif wink.gif wink.gif och lite biggrin.gif biggrin.gif för den goda sömnen wub.gif
Brandklipparen
CITAT (grönsaksodlaren @ 04-03-2005, 23:19)
Funderar på att köpa säng. Ngn som har erfarenhet av hästens sängar. Är de lika bra som det påstås? Ngt annat märke som rekommenderas?

Tack på förhand!

Hrm...... bra på vilket sätt menar ni?

Min mor har en hästens och hon tycker den är mycket bra att sova i.
lotta_
Jag har en Duxsäng som jag tycker är jätteskön.
kristerh
När jag skulle köpa säng var jag i valet o kvalet mellan en hästens o dux,
men efter att jag märkt att hästens sängar var nersuttna på kanten där man sätter sig, (innan man lägger sig ner) så skippade jag hästens, om en säng blivit "nersutten" redan i affärerna så kan det inte var speciellt bra kvalitet wink.gif de byter ju ut sängen med jäma mellanrum, dessutom retar jag mig på deras ständiga prishöjningar, "passa på innan prishöjningen" hör man flera gånger om året. Nej så jag köpte en dux 7007 som man sover som en prins i.
krister
Tesa
Jag skall investera i en bra säng när jag får råd...och då ska det få kosta...har börjat resonera som så - att om man kan lägga 100 000 på en bil så kan man allt lägga en femtedel av det på en bra säng...hur mycket är man i bilen i jämförelse med att man tillbringar en tredjedel av sitt liv i sängen...
Ett norskt ordspråk säger;
Det viktigaste i livet är ett par bra skor och en god säng...för när man inte är i det ena är man i det andra...

...och i detta fallet så ter sig norrmän som väldans kloka tycker jag...
kristerh
CITAT (Tesa @ 06-03-2005, 14:56)
Jag skall investera i en bra säng när jag får råd...och då ska det få kosta...har börjat resonera som så - att om man kan lägga 100 000 på en bil så kan man allt lägga en femtedel av det på en bra säng...hur mycket är man i bilen i jämförelse med att man tillbringar en tredjedel av sitt liv i sängen...

Helt rätt resonerat, man förbättrar sin hälsa med en bra säng, tänk vad dåligt man kan må när man ständigt sover dåligt, eller vaknar med värk i hela kroppen. jag tror att det är bättre med en dyrare sän av bra kvalitet än att köpa billigare som inte håller så länge, men visst kan det finnas billiga som oxså är bra, men jag tror lite på det där att man får vad man betalar för.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon