Trädgårdsmannen
11-03-2003, 10:23
Hej,
Vi har bl a satt purjolök, olika sorters tomat, basilika, blomkål, gurka och timjan i självvattnande lådor vi köpte hos Willab Trädgård.
Allt utom timjan har kommit upp och vi satte dessutom tomaterna ett par veckor tidigare så dom har vi planterat om med en planta i varje kruka (blev alldeles för många frön satta ihop...).
När de grodde hade vi dryga 20 grader (20-25) i rummet som är ett stort fönster mot väster.
Eftersom de drar iväg lite grann (särskilt blomkål och gurkan) med tanke på temperaturen som troligen är för hög gentemot ljusmängden har jag idag sänkt till 16 grader, är det korrekt?
Jag har inte någon extra belysning idag så det är väl ljust mellan 08.00-18.00...inte så många soltimmar kanske?
Men vad händer med timjan som inte kommit upp än om jag låter dem stå i 16 grader, blir dom senare eller gror dom inte alls? Jag kan nämligen inte sära på dom från dom andra eftersom dom står i samma 60-pack.
Ingrid på Västkusten
11-03-2003, 10:29
Gurkan är nog tyvärr körd om den itne får komma i växthus snart. Man kan trixa lit emed att få ner tempen till +15 grader - då växer de långsamamre.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
11-03-2003, 11:18
Va, skall det inte gå att klara den i drivbänk eller i tunna?
Vad har jag gjort för fel - försått för tidigt, eller är det någonting annat?
Dom är ju jättefina och alla frön jag sådde har ju kommit upp - hjäääälp!!
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2003, 11:29
Gurkan är sådd alldeles för tidigt, 4-5veckor innan utplantering är mera normalt, gurkväxter som melon, pumpa, squash, gurka blir det just inget med om man sår dem tidigt, ifall man inte har växthus som man kan värma upp ordentligt, gurkväxterna tål inte så mycket kyla.
Även blomkålen tycker nog jag är en aning tidigt att så 4-6veckor innan utplantering är mera lagom.
Titta på denna sidan om förkultivering, scrolla ner så hittar du en tabell med ungefärliga angivelser för hur lång tid de brukar kunna förkultiveras innan de planteras ut.
http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml
Trädgårdsmannen
11-03-2003, 16:14
Jaha där ser man - det är väl inte värre än att man får göra om det lite senare när man ligger rätt i tiden. Men nog skulle man kunna få till det även med dessa plantorna om man låter dem stå i rätt temperatur inomhus?
kerstin z5-6
11-03-2003, 16:58

Även om du får ner tempen är det x- ljus du saknar
dagsljus från aldrig så stora fönster..räcker inte..om det inte bara rör sig om enstaka veckor innan utplant.....
Du vet väl att vanliga lysrör går bra.....blir till att rigga om hela vardagsrummet

Du kan ju använda dem i vinterträdgården sedan
K
Trädgårdsmannen
11-03-2003, 18:46
Hej,
Jag inser att det verkar vara kört - men vad är då ert råd, eftersom det inte blir annat än friland, tunna eller eventuellt drivbänk under den här säsongen?
När skall jag börja förså när jag bor i zon 1 och när skall jag plantera ut i någon av ovanstående miljöer?
Ingrid på Västkusten
12-03-2003, 07:57
Med tanke på vart Du bor så kan Du ju med fiberduk plantera ut i starten av till mitten av Maj - det komemr frost i Maj fortfarande men oftast lättare .... jag försöker själv nåra mil norr om Dig få ut allting i starten av Maj - squash och sådant - beror en del på vädret med.
Så räkna en fyra veckor innan....starten av April då.
Kan ju vara mildare där Du bor så satsa på starten av Maj - det innebär att allting måste va klart då :-)))) planteringskärlen, pallkragarna, köksträdgården etc etc
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.