Full version: Flytta Heidelberg
fruberglund
Har tänkt flytta min Heidelberg till ett mer öppet läge och ha den som buskros istället.

Där den står nu hade jag tänkt sätta en ny ros men jag har för mig att jag hört något om att det inte är bra.

Betyder det att det är helt omöjligt? Vad ska jag göra för att kunna plantera en ny ros där i så fall? Byta all jord, räcker det?

Vill hemskt gärna plantera mina nya Veilchenblau eller Rosa Helenae Hybrida på var sida om entréportalen för att rama in den men Heidelberg står på ena sidan nu och måste alltså flyttas.

Vad tror ni förresten om Helenae där? Blir inte den väldigt storvuxen, då kanske man får kryssa sig igenom snåren när man ska in biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Du kan flytta som du vill rådet om rostrött jord gäller växtplatser där det stått rosor i många år 7-10 år alltså ..
Ny jord o kogödsel som vid all nyplantering är förstås bra

Helenae blir mycket stor o pampig, kan formas med sekatören ..
fruberglund
Fast jag vet inte hur länge den stått där, den kan vara planterad när ägarna byggde huset för 13 år sen.

Hur funkar det då?
Kajsa
Det är bara att gräva, säkert djupt, med risk för att man inte får upp alla rötter, våren är nog också en sämre tid med sol ev torka. Men om du passar med vatten, gräver djupt, kanske skuggar med väv i början, ja gör allt du kan, så är det bara hålla tummarna wub.gif
kerstin z5-6
Då bör du byta så mycket jord i gropen som du orkar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon