Full version: Toppklocka
Ann-Sofi i Uppsala
Hej!

Har beställt frön av blå toppklocka "Superba", som ser så fantastiskt vacker ut. Men nu har jag börjat få kalla fötter. Hur är det egentligen med spridningsrisken? En del säger att den är helt OK att ha i rabatter, andra att den blir ett svårutrotat ogräs. Kan det ha med namnsorter att göra - att dessa sprider sig mindre än arten? Har någon erfarenhet av just "Superba"?
Eva i Skåne
Jag vet inget om just Superba, men toppklockor har jag i min rabatt.

Jag tycker inte de växer som ogräs sleep.gif . Visst förökar de sig, men bara som större tuvor för varje år. Jag har inga problem med att de sprider sig i hela rabatten. "Tuvorna" har jag delat ett flertal gånger och fått fler plantor av.
lotta_
CITAT (Eva i Skåne @ 06-03-2005, 20:27)
Jag tycker inte de växer som ogräs  -_- .

Men det tycker jag, har i flera år försökt utrota den men stannar envist kvar. Jag tror att den ska stå på en plats för sig själv. Skulle gärna vilja ha den kvar för blomman är vacker.
kerstin z5-6
Den verkar mer invasiv i nordlig lerjord -över z 5 rek jag den inte i trädgården .. Jag saknar inte gräsmattan .. men när det bara blir Toppklocka undrar ju grannarna lite smile.gif
Den gräsmattan är numera grus biggrin.gif
Christina i Taxinge~
Hmm.....tänk så orättvist det kan vara! tongue.gif sad.gif
Jag vill att mina toppklockor ska sprida sig!!!! Men 'icke sa nicke'... mad.gif

Vilken lycka att få mörkblå Toppklockor överallt bland alla rosorna wub.gif
kerstin z5-6
haha - du vet inte vad du säjer Chistina -de är värre än kers .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif campanula släktet trivs här -dessa kör på de med , men är mer uthärdliga

mjölkklocka -campanula lactiflora
Christina i Taxinge~
Jösses, va fint, Kerstin!!!! wub.gif
Jag planterade Mjölkklockor förra sommaren....ska kanske börja hoppas på dem istället?
kerstin z5-6
Ja - en del säjer de är kinkeputtar i norr .. inte här .. o de har ljuvliga färger som passar de flesta buskrosor
lotta_
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-03-2005, 22:03)
Jösses, va fint, Kerstin!!!! wub.gif

Tycker jag också.

Kerstin: Är både den vita och blåa blomman mjölkklocka?
kerstin z5-6
ja ,det finns även ex som är klart rosa i blandningen -frö jelitto om jag minns rätt ... En" överbliven frösåddslåda med säkert 40 småplantor som jag tjofsat ner i en rosrabatt .. blev helt ok -när de fick växa på sig smile.gif
lotta_
Tack! Ska försöka få tag i fröer eller helst färdiga plantor.
netaave
Jag har vackert mörkblå toppklockor jag köpt perenna och de sprider sig inte ett dugg, det blir en rund tuva som växer sig lite större, har tagit skott av den flera ggr.
kerstin z5-6
jaha .. min sort kanske är genmanipulerad ... byaskvaller kallas den här .. laugh.gif
netaave
Så här ser min ut, fast lite mer kompakt, inte fullt så buskig.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/campglo4.jpg
Mia, zon 3
Åh, Kerstin, hoppas mina mjölkklockor vill så där också.... wub.gif
Jag har toppklocka i rabatten, den sprider sig pyttelite. Däremot knölklockan.... Och det är INTE lätt att se skillnad på dem när de är på väg upp, så det är knepigt att rensa. Fast den rabatten ska också "slaktas" inom några år, så jag bryr mig inte så mycket om det.
Ann-Sofi i Uppsala
Oj, det här var knepigt! Toppklockor verkar egensinniga. Jag tror jag tar risken - de ser så fantastiskt fina ut. - Mjölkklocka står på önskelistan sedan länge, och Kerstins bild gav sannerligen mersmak...fantastisk!

Tack för svar och bilder! Vi får väl se om jag återkommer med nödrop om spridningsrasande toppklockor.

Ann-Sofi
marigt
Mina toppklockor står blandat med stjärnflocka, den försöker sprida ut sig lite grann. men inte så farligt. fin kombination tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon