krattan
05-03-2005, 19:29
jag undrar var man kan köpa bra och billiga värmefläktar till växthuset ,vill gärna odla medelhavsväxter .
Norrlänning
05-03-2005, 21:53
Köpte min värme fläckt hos elfa.
Om den är bra vet jag inte än men hyfsad billig var den.
Här kommer länken.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...ter/se/6921.htm
Du bör välja en värmefläkt som har skydsklass IP44 elller bättre
Likaså bör du ansluta den med en jordfelsbrytare den kan gärna vara inne i huset ( räcker med en billig som inte är fuktskydda då)
En bra fläkt säljs av JULA varuhusen Artikelnummer 411020, samma fläkt finns på Bahuse priset varierar mellan 500 och 800:- extrapris ibland.
JÅJ
Norrlänning
06-03-2005, 09:27
TeliaNet
06-03-2005, 13:26
sök på värmefläkt då
Norrlänning
06-03-2005, 15:21
Det var det jag gjorde,så nu slipper du söka.
Kriteriet på en bra värmefläkt bör vara:
Hålla för en 10 ampers propp
Cirka 2Kw med läge för 1Kw.
Justerbar termostat som håller temperaturen(utan att behöva någon extra termostat inkopplad).
Fläkten skall kunna gå kontinuerligt, samt att värmetermostaten slår till värmen vid behov eller bara gå i fläktläge Man får oftast bättre klimat med fläkten igång kontinuerligt.
Fläkten skall också gå att ha i läge, då värmetermostaten slår till så skall fläkten starta resp. slår av.
Några av de billigare fläktarna saknar det ena eller det andra.
Sedan kan man ju alltid diskutera livslängd (speciellt fläktmotorns MTBF (meantime between failure)dvs. livslängd), reservdelar, eller köpa ny fläkt, då det kan vara svårt att hitta reservdelar till de billigare.
MVH/KA
Det dräller av hyfsade fläktar till bra priser numera.
Malmbergs gör en 1kW/2kW för 695 kronor och som reas ned till 495 ibland.
Finns på Bauhaus och Jula (ser ut att vara samma). Har kört den ett år. Funkar hur bra som helst.
Tyst och utan krusiduller.
Tänk på att en fläkt för miljön i växthuset skal ha en skydsklass som är minst IPx4 (vanligen IP44 eller högre sifror).
Varför ? för att minska risken för olyckor med el. Malmbergs fläkt den från 500:- är helt ok och mycket bra pris.
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.