Full version: Kanna
Farbro-Barbro
Sitter just nu beredd att beställa knölar av de vackra kannorna. Ser att varje förpackning innehåller 1 knöl (eller heter det lök unsure.gif ). Hur som helst min fråga är denna; hur mycket blir det av en knöl/lök? Funderade på att sätta en liten "bunt" med rosa och lite längre bort i rabatten en "bunt" med vita kallor. Eller hur gör man? Tycker bara att de är så ooootroligt vackra tongue.gif

Råd & tips snälla please, please, please!
Mvh Farbro-Barbro
Kajsa
Bra att driva knölarna i kruka inomhus först för att dom ska hinna blomma, vilket kanna gör i slutet av sommaren. Från varje öga kommer ett skott, bladen blir långa, frodiga ca 50 - 60 cm, blommorna blir olika stora/höga beroende på sort, upp mot 150 cm en del. I rabatten bör det vara 40-50 cm emellan, det är en kraftig växt. Med åren blir knölarna större, förvaras torrt, svalt i torvmull över vintern, eller i krukan med jorden. Ta fram i april/ byt jorden och börja om.
Farbro-Barbro
Hur många ögon är det på en knöl då?
Mvh Farbro-Barbro
Kajsa
Det beror på hur stor den är, men det borde vara flera ögon.
zaaritha
Kanna är en helt underbar växt!
Jag sätter "rötterna" i urna o de brukar blomma juli--sept.
kerstin z5-6
Knölarna växer som Dahlia knölar .. Plantan blir lätt en meter o omkrets i backen -om sommaren smile.gif Fördrivning ger tidigare blom -vattna en gång vid plantering av rotknölen och avvakta till den sticker upp -de är lätta att övervattna i början .. Sen är det en mkt enkel växt att ha o övervintra
Jag har mina i rumstemp under vintern med en dutt vatten då o då .. utan ljus blir de fula men överlever o kan drivas år två igen .
Du behöver alltså inte förvara endast knölen .. om du inte vill

Den går fint att krukodla i stor kruka -när den vuxit till sej smile.gif
Eva St
Jag tar upp mina på hösten och låter dem bli rena från jord när de är torra förvarar jag dem mörkt och lite kallt i en låda. På våren tar jag fram dem och förkultiverar i kruka för att sedan placera dem där de ska vara. Med mycket gödning och vatten på sommaren blommar de till långt fram på hösten.
Jag har den röda Robert Kemp och den har det blivit massor av med tiden så du kan gärna få några knölar av den om du vill. Skicka ett PM iså fall
Kakaduan
Då måste jag bara berätta... att när jag promenerade utanför senaten i Washington så höll jag fullkomligt på att svimma! Där stod miljoner knallröda kannor i enorma rabatter - höga som kyrktorn (liten lögn)! Oj, vad avundsjuk man blev!!! De var fantastiska mot den pampiga vita byggnaden.

De har lite annat klimat där...

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon