Gossen Ruda
Ibland kommer tingens inneboende ondska fram. Jag har behov av att få hem betongblandaren som finns i sommarstugan. Jag har dryga halvkilometern skogsstig fram till väg så bara det är lite problem. Nu finns det snö dessutom.

Lämplig åtgärd är att förflytta blandaren med hjälp av min lilla trädgårdstraktor. För att komma fram måste stigen först plogas. Så för några veckor sen började arbetet. Och problemen. Tidigare hade jag kört med något för lågt lufttryck i ett däck. Då hade givetvis slangen vridit sig lite så när jag nu skulle pumpa däcket gick inte detta. När jag försökte få ventilen i rätt läge gick den naturligtvis sönder.

Alltså fick jag lossa hjulet för att ta det till däckverkstaden. Inte helt lätt eftersom jag har 2 blyvikter på sammanlagt 50 kg på varje hjul. Nåväl, till förra helgen var det klart. Då ville traktorn givetvis inte starta, batteriet var urladdat. Laddade det ett tag men insåg efter ett tag att det inte var laddningen som var låg utan det var kortslutning i en cell.

Så igår hade jag inskaffat ett nytt batteri och allt var frid och fröjd. Förutom då att det hade kommit mer snö i veckan. Idag var jag där och monterade snökedjor och plog mm. Sen började plogningen. Började först runt huset för att prova och lära mig igen, det var flera år sen jag plogade.

Gick bra en knapp halvtimme SEN GICK DEN FÖRB----DE DRIVREMMEN AV. Tur i oturen dock att jag fortfarande var i närheten av huset så traktorn slipper stå ute i skogen tills jag skaffat en ny rem. Håhåjaja.

Jag kan inte heller vänta med transporten tills snön försvunnit och det börjar töa för då blir stigen oframkomlig i nån månad.

Här får ni en bild på otursmaskinen. Den trasiga remmen syns faktiskt.

zaaritha
Som min mor brukade säja:-"Alltings inneboende jävlighet" !!
amaira
*Felix matte*
en olycka kommer sällan ensam...tyvärr rolleyes.gif
hoppas det fixar sig med ny rem och inga fler missöden smile.gif
Irene_L
Ge inte upp!!!!!!!!!
rolleyes.gif
mvh
Irene
Eva i Skåne
Eländes elände sad.gif

men det kan inte hjälpas att jag skrattade när jag läste "sen gick den förb---de drivremmen av" rolleyes.gif

Hoppas det är slut på missöden nu wub.gif
Gossen Ruda
Tack för deltagandet. Kände att jag ville skriva av mig lite. Nu är det inte så mycket till som kan krångla. Jag har visserligen kört sönder en växellåda tidigare en vinter men jag är försiktigare nu. tongue.gif
Gossen Ruda
Om nån undrar så är traktorn igång igen, fast visst skulle det strula sig. Kom med den gamla drivremmen till affären/verkstaden i måndags. Då uppstod frågan hur lång den var? Reservdelnumret i instruktionboken gav ingen ledtråd. Antingen var den gamla 89 eller 90 tum, vilket var svårt att avgöra. Jo, den är tillverkad i USA. Chansade på 89-tummaren och åkte upp till landet och provade att montera den. För kort! Alltså var det 90-tummaren. Var tillbaka igår och bytte och så upp idag igen och provade. Perfekt!

Sen var det "bara" att sätta igång att ploga. Återigen slog det mig traktorns dubbelnatur. Bara hjulen har grepp verkar den mycket starkare än sina 11 hästar men bara lite släpp på ett hjul så blir det tvärstopp. Tvärstopp blev det också när jag i full fart dundrade in i en frusen jordkant med ena ploghörnet. Plogen, snöbladet, är normalt rakt och ställbart i 3 lägen men liknar nu en spetsplog efter den kollisionen. Får räta den vid tillfälle.

En sak har jag lyckats åtgärda och som varit ett problem hela tiden. Det är ju meningen att plogen skall fösa snön åt sidan men den brukar fastna och skjutas framför istället. Mitt knep heter Paraffin! Jag smälte lite paraffin och penslade plogen med och nu fastnar det inte en enda snöflinga, den är för glatt. Fungerar säkert på vanliga snöskyfflar också.
*Felix matte*
Så roligt att höra att allt funkar nu smile.gif paraffin gnider man ju också tröga dragkedjor med. biggrin.gif
Gossen Ruda
Det här börjar bli löjligt. Idag åkte jag upp till stugan för att frakta betongblandaren. Det är bara det att nu har det snöat, igen. En knapp dm blötsnö på min nuplogade stig. Det var bara att sätta igång igen. Blötsnö är värre för den packar sig och är tyngre. men det gick bra tills jag kom till den stora backen, kom inte upp.

Upptäckte att plogen inte gick att lyfta mer än nån cm. I och med det kom jag inte upp för backen för att ploga neråt, det tog emot för mycket. Så det var bara att puttra tillbaka mot stugan för felsökning. Väl där upptäckte jag att det var en bult som lossnat och försvunnit i snön. Naturligtvis hade jag ingen lämplig bult att ersätta den med i stugan. Som lök på laxen gick gasvajern av också. mad.gif mad.gif mad.gif

Nåja, båda sakerna går att fixa. Nytt försök i morgon. tongue.gif
zaaritha
Som sagt:alltings inneboende jävlighet!!!
Sylvia
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2005, 22:50)
Nu är det inte så mycket till som kan krångla.

Oja, mycket mer kan krångla! Glöm inte Murphys lag!
- Växellådan kan paja
- Motorn kan bli överhettad o dö
- Tändstiften kan lossna
.... och tusen andra saker kan gå åt h:e!
Men ge inte upp! Envishet tar dig igenom berget... upp med svansstumpen! laugh.gif
Virgo
Ett par reparationer till och den är som ny! sleep.gif
Gossen Ruda
Heureka! Jag har klarat det. Nästan.

Åkte upp idag igen efter att ha peppet mig under natten. Tyvärr lite för mycket för huvudet väkte. Nåja, det är därför det finns tabletter mot migrän och annan huvudvärk.

Att fixa en ny bult och en ny krök på gasvajern tog en halvtimme. Sen ut och plogade resten av stigen, utan problem. Tillbaka till stugan och kopplade vagnen och lastade den med betongblandaren och iväg. Här har jag precis passerat järnvägsövergången. Det blev en del snö att ploga.

Sen blev det stopp vid sista backen. Att ta sig upp med släpkärran uppför en 150-meters backe med upp till 15 % stigning och underlag av snö, is och frusen jord blev för mycket. Jag hade haft det på känn så besvikelsen blev inte så stor. Det finns ju skottkärror.

Nu kanske men kan tycka att jag kunde använt skottkärran från början men problemet var plogningen. Att köra en tungt lastad skottkärra i 2-3 dm snö är ingen höjdare.

Så var det "bara" att köra tillbaka? Nja, på vägen gick en provisorisk lagning på spärren till kärrans tippanordning sönder så kärran tippade av skottkärran som var upplastad på densamma. Det märkte jag efter några 100 meter. Det blev en liten promenad för att hämta rymlingen. Sen gick det bra tills jag passade på att ploga lite vid huset. Tydligen hade jag inte fått fast bulten till ploglyftningen ordentligt för den försvann. Det kvittar, jag kom in i traktorskjulet under ständig plogning, där får den stå tills sommaren kommer. laugh.gif
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
rena följetongen ju laugh.gif laugh.gif laugh.gif
får hoppas på barvinter nästa gång. laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Blomstertanten
Förhoppningsvis kommer våren snart !

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
amaira
Det är rätt Ruda! Skam den som ger sig! wub.gif
Bra jobbat!

(Synd på en trevlig följetång, att den verkar vara slut nu... ? rolleyes.gif )
yla
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
murphys lag ja den e som den e
men du verkar ha kommit långt utan att lägga dej på marken i sparka o slå

nu vill såklart jag höra hur de går me cementblandningen o så också gärna i den här tråden

jag har nån slags känning rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif

ha de o nu MÅSTE våren komma
Gossen Ruda
Faktum är att jag skall inte blanda betong i den. Användningen är lite ovanlig, jag skall försöka runda till akvariesand. Akvariesanden är mest av två typer, runda korn typ engelsk sjösand eller filtersand. Filtersanden är bäst för den är mörk som fiskarna vill ha, dessutom påverkar den inte vattnet. Det tråkiga är att den har vassa kanter och hörn.

Sjösanden är oftast kalkhaltig så den höjer pH:t vilket jag inte vill, dessutom är den ofta för ljus. Dom runda kornen är dock bättre för bottenlevande fiskar som pansarmalar, skarptandade korn sliter på malarnas skäggtömmar.

Nu tänkte jag försöka runda till filtersanden genom att köra sanden i betongblandaren. Principen används av stensamlare som har speciella stentrumlare för ändamålet. Förmodligen tar det nån dag eller så för att min sand skall bli slipad, jag får testa.
Sylvia
CITAT (amaira @ 13-03-2005, 17:49)
(Synd på en trevlig följetång, att den verkar vara slut nu... ? rolleyes.gif )

Amaira, än finns det hopp med följetången! Nu väntar vi på vad cementblandaren kan ställa till!
Gossen Ruda
Skriv inte så, MAKTERNA kanske surfar på nätet också!!! sad.gif
Virgo
Du har väl tänkt på att cementblandaren är ren från cement, då det finns risk att bitar lossnar och blandas med din akvariesand.
Meddela hur många dagar det tar att trummla sanden.
yla
det va en smart ide spännade o höra hur din sand blir
de borde ju fungera jättebra

gör åtbörder till makterna så dom inte vågar bråka mer me dej rolleyes.gif
amaira
Jag har några stenar som jag gärna skulle vilja ha lena och runda och fina ... kanske kan du ta med dem i din trummning om jag skickar dem på posten ... rolleyes.gif

( ohmy.gif SKOJAR!!!)

Fast skämt åsido, så är jag himlans förtjust i stenar, pinnar och "sånt som glänser". Funkar det bra med cementblandaren, kanske jag köper en egen ...
Så jag hoppas på en lycklig fortsättning på följetången.

Så fort det slutar snöa ska jag ut i markerna och leta fler stenar wub.gif .
Behöver inga fiskar för att gilla stenar. (Inga juveler heller!)
Gossen Ruda
Oturen verkar ha släppt, just nu står blandaren i källaren precis under mig och mullrar med andra omgången. Det funkar faktiskt. Det märks resultat redan efter ett par timmar men för säkerhets skull kör jag varje sats i 5 timmar. Då är alla vassa kanter avslipade men skall jag ha helt runda sandkorn måste jag nog köra nåt dygn eller liknande.

Hur det fungerar med större stenar vet jag inte, kan tyvärr inte hitta boken där jag läst om metoden. Provade först att köra torrt men det dammade för mycket så nu ser jag till att sanden är lite fuktig. Efteråt kommer det värsta, tvättningen! Gruset är inbäddat i lervälling så det krävs många vattenbyten i blandaren innan det är någorlunda rent. Sen får jag fintvätta också.
yla
de e ju samma princip som i en stentrumlare så de e klart de funkar säkert me större stenar me
o pinnar o annat man vill ha lite slitet

en stentrumlare är ju kanske dyrare än en betongblandare jagbet inte rolleyes.gif

kul att de gick bra iallafall rolleyes.gif
kryddan
Sicket jobb du har lagt ner! Jag är grymt imponerad rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon