Ann i Göteborg
05-03-2005, 20:20
Vad tror ni blir vackrast? (Vanliga vilda rönnar har jag i samlad grupp på annat ställe i trädgården)
1. Olika rönnar (Dodong-, Pärl- , Birgitta- Carmencita-...)
2. Lund med endast en sort (vilken?)
3. En Dodong-rönn tillsammans med andra träd (vilka?)
4. Annat förslag?
Jag är så nyfiken på era förslag!!!
zaaritha
05-03-2005, 23:59
Nr 1!!
kerstin z5-6
06-03-2005, 11:31
Jag tycker det är trevligt med olika , men det är ju mer en smaksak , det finns en väldigt låg rönn -Sorbus reducta som du kan ha i marknivå -den har vitrosa bär och blankt bladverk -ursöt!
Detta är ju en smakfråga, men om du kan tänka dig variation har det många fördelar.
Dels har du chans att få rönnbär varje år eftersom olika rönnar bär olika ofta. Och så får du mycket färgsprakande höstfägring eftersom de oranga, gula och röda nyanserna hos olika rönnar är mycket olika. Och så får du förmodligen en starkare liten lund eftersom sorterna är känsliga för olika saker och en sjukdom eller annat de kan drabbas av inte slår ut alla.
Tänk på trädhöjder när du panterar så att inte de starkväxande som Dodongen t ex skymmer de andra.
Om jag hade plats, eller den dag jag får plats för en rönndunge själv skulle jag absolut sätta så många olika som möjligt. Det är hur vackert som helst!
Sommartorparn
06-03-2005, 18:49
Jag skulle undvika rönnar med knasiga färger. Jag skulle istället skapa variation genom olika växtsätt, någon storväxt rönn med stor krona, andra flerstammiga och mera buskiga. Och så skulle jag kombinera med oxel av olika slag. Då får man en mera långdragen blomning, och även vad gäller bären så mognar oxlarna senare än rönnen och hänger kvar längre. Och så skulle jag bottna det hela med ett par vildrosbuskar. (Men så har jag också mera naturtomt än trädgård)
Ann i Göteborg
10-03-2005, 09:30
Tack för era förslag, nu tror det blir en varierad samling på framsidan huset! (En pärlrönn är redan på plats...) Blir nog vackert med rhododendron och avenbok som närmsta grannar!
Vilken plantskola i Göteborgsområdet har hög kvalitet och stort sortiment?
(Eller behöver jag kanske ändå beställa? Skall jag satsa på e-plantor?)
Nu blev ju jag också heltänd på en rönndunge...
Hur tätt buskage har du tänkt dig Ann? Hur många rönnar på ett hur stort område?
Mulle
Vi har också tänkt oss rönn, men bara en då vi inte har så stor tomt. Vi hade inte tänkt på att det finns så många olika sorters rönn....vi skulle vilja att vår var stammad och hade en krona på ca 4 m. Helst skulle hela trädet inte vara högre än 6-7 m ...Är detta möjligt?
/aja
Sommartorparn
10-03-2005, 10:14
CITAT (Aja @ 10-03-2005, 09:54)
Vi har också tänkt oss rönn, men bara en då vi inte har så stor tomt. Vi hade inte tänkt på att det finns så många olika sorters rönn....vi skulle vilja att vår var stammad och hade en krona på ca 4 m. Helst skulle hela trädet inte vara högre än 6-7 m ...Är detta möjligt?
/aja
Om du går in på e-plantssortimentet så hittar du beskrivningar och bilder på lite olika sorter. Står också hur höga dom blir.
http://www.eplanta.com/Fast jag är en sån där gammeldags som tycker rönnbär ska vara rönnbärsröda och inget annat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.