Ann i Göteborg
Jag har ett vackert berkörsbärsträd och intill detta både en blodhägg och en häggmispel. Jag älskar dem alla tre, men de blommar mer eller mindre samtidigt och det rödbruna bladen på "färgkrockar" med Prunusarnas mer röd-lila blad.

Jag kan tänka mig att flytta häggmispel till en annan mer framträdande plats men vill då ersätta den med någon annan buske som kan bli i varje fall 1,5m hög, får gärna vara städsgrön men ej nödvändigt. Inte så långt från dessa träd har jag en avenbokshäck och serbiska granar.

Vad tror ni?
zaaritha
Men--är det så viktigt?
Njut av färgerna istället!
Hannele
CITAT (Ann i Göteborg @ 05-03-2005, 20:36)
Jag har ett vackert berkörsbärsträd och intill detta både en blodhägg och en häggmispel. Jag älskar dem alla tre, men de blommar mer eller mindre samtidigt och det rödbruna bladen på "färgkrockar" med Prunusarnas mer röd-lila blad.

Plantera något i färg, som passar båda.
Kanske någon kornell har lämplig färg på grenarna?
Någon annan buske, som har vackra blad?

Kolla på bilblioteket, dom har säkert böcker.

Hadspen House Garden
Heddas matte
inbillar mig att Mahonia skulle vara fint till rödlila blad, men de kanske blommar samtidigt och Mahonia får väl gula blommor så det kanske inte alls passar när jag tänker efter... smile.gif
Caprice
Kanske en vanlig, hederlig rhododendron som blommmar i vitt...?
Funkar alltid...

Rhododendron Graf Lennart

Caprice
Ann i Göteborg
Ja Rhododendron är underbart, kanske att det skall bli det! Och vit har jag ingen ännu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon