Har funderat många gånger på namn som Aklejeruta, violruta osv.
Jag tycker jag stött på detta med -ruta i flera växtnamn och undrar om det är något gemensamt för dessa växter som har detta i slutet av namnet? Är det speciella varianter på grundnamnet, t ex akleja?
Usch, så svårt att få till en enkel fråga . Hoppas någon förstår vad jag menar.
Sollan
06-03-2005, 09:59
Prefixet rut- ska härröra sig till röd, rött. T.ex rutilans. Men om ruta har samma betydelse vet jag inte.
*hehoc*
06-03-2005, 10:56
ruta, från medelågtyska rûte (tyska: Raute) av latin ru'ta med samma betydelse (Våra ord deras uttal och ursprung, Nordstedts)
kerstin z5-6
06-03-2005, 11:09
Aklejruta -syftar nog mer till likheten i bladen mellan denna växt och Aklejorna
Anders zon 1
06-03-2005, 11:10
Aklejruta, violruta, backruta, ryssruta, fjällruta mm är olika exempel på arter i växtsläktet "rutor" (=Thalictrum på latin). Medicinalväxten vinruta (Ruta graveolens) tillhör dock ett annat släkte. Ruta är sedan gammalt använt i svenskan och har förmodligen inte alls något med latin att göra. Enligt Svenska Akademiens ordbok användes namnet på växter (förmodligen på vinruta) redan på 1500-talet, men man verkar inte vara säker på vad namnet betyder - kan kanske ha något med bladsegmentens fyrkantiga form att göra. Tycker också att hehocs förklaring att det kommer från tyskan låter trolig (är ju inte helt ovanligt att vi har lånat tyska ord och försvenskat dom). Kolla länken: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Klicka på Etymologi och sök sedan på "ruta".
Eva i Skåne
06-03-2005, 14:08
Aha, nu har det klarnat en del
Det är alltså "rutorna" som är släkten.
Tack för förklaringarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.