|
"Provado Plus"
Har sått flera olika sorters frö. Inget kommer upp. Idag hittade jag en liten larv i en kruka där jag väntade mig att få Oxalis Adenophylla. Kanske har jag sådana larver i alla mina krukor. Är det anledning till att allt misslyckas? Kan man spraya Provado Plus på jorden innan man sår något? Jag har många småplantor av Saintpaulia, Streptocarpus och Kohleria. Tål små plantor Provado Plus?
zaaritha
06-03-2005, 01:31
Stick ner provadopinnar!
Funkar det med pinnar om man inte har något med rötter i krukan?
kerstin z5-6
06-03-2005, 10:47
Nja provadopinnar funkar inget vidare på frösådder .. Pyrex eller Pyrsol är effektivare mot sorgmyggelarver, och att inte ha sålådan för blöt , inte övervattna sen . IBland kan microsteriliserad jord innan sådd, hjälpa ett tag -men har man fått dem -så är det medel som gäller
Tack för svaren. Kan man använda Pyrex eller Pyrsol på jorden innan man sår? Hur länge skall jag i så fall vänta innan jag sår?
kerstin z5-6
06-03-2005, 11:39
Nej det behövs inte .. det är ingen garanti heller -men ett öga -o ett finger i jorden då o då .. ser man dem .. små gebomskinligt vita maskar som rör sig extra mkt vid vattning -så är det dags för pyrex Är de i omskolningsstadiet nu eller pyttesmå ?
Jag sår den ena sorten efter den andra. Absolut INGET kommer upp. Är det såjorden det är fel på? Jag förvarar all jord i förslutna plast-tunnor. Är det fel?
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2005, 12:10
CITAT (Gertie @ 06-03-2005, 12:09) Jag sår den ena sorten efter den andra. Absolut INGET kommer upp. Är det såjorden det är fel på? Jag förvarar all jord i förslutna plast-tunnor. Är det fel? Vilka växtslag är det du sått, en del växtslag kräver specialbehandling för att gro.
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2005, 11:39) o då .. ser man dem .. små gebomskinligt vita maskar som rör sig extra mkt vid vattning Urrrkk...
kerstin z5-6
06-03-2005, 12:39
ja , VAD har du sått och hur länge sedan är det ?
Här kommer en lista på det jag har sått: Fuchsia procumbens Blyblomma Känguruäpple Clementin Jordnöt (Har jag lyckats med tidigare) Pelargon Lustre Scarlet Red Pelargon Randy Pelargon Bobberstone Pelargon Vectis Glitter Physalis (Har jag lyckats med tidigare) Amaranthus tricolor Perfecta (Här kom några tunna strån, som snabbt dog) Lyckoklöver Papyrus (Här kom några tunna strån, som snabbt dog)
Paprika (Har faktiskt kommit en del plantor som ser friska ut)
Pelargon Scarlet Orbit (Köpte ny, liten påse såjord i fredags och sådde de här)
Jag har bara sett EN larv. Det var i en kruka med Rhizomer av Oxalis Adenophylla. De har inte heller kommit upp. Har också en kruka med Oxalis triangularis crimson Iron Cross. De kommer fint.
kerstin z5-6
06-03-2005, 15:24
Fuchsia procumbens Blyblomma Clementin- kan ta månader ..... Du har inte valt jättelätta sorter precis ... pelargoner kan jag inte yttra mej om
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2005, 16:25
När det gäller pelargoner varierar det lite men oftast tar det max någon månad för fröerna att gro. (ytlig sådd 1-2mm djupt + en jordtemp på runt +20-25 brukar ge optimalt resultat)
Physalis kan också ta upp till en månad på sig det beror lite på hur gamla fröerna är + vilken kvalité det är.
Hittade detta på Internet som svar på en fråga om hur man får bort sorgmyggor. "Jag har verkligen prövat allt och det överlägset bästa och enklaste är att strö Myrr eller något annat myrmedel på jorden. Sedan krafsar man bara runt lite grand och vattnar. 2 da´r max sedan är de borta!!!!!"
Pyrex går inte att köpa i Ystad. I varje fall inte en söndag, så nu skall jag "Myrra" alla mina växter.
kerstin z5-6
06-03-2005, 19:55
Alla fungerande sätt är bra !  Hoppas de kolar nu då
Har precis kollat mina såddar. (Eller vad det heter). Av pelargonfröerna jag sådde i fredags i ny såjord, har 4 av 8 kommit upp. JIPPI!!!
Då borde man väl kunna säga att det är den gamla såjorden det är fel på?
kerstin z5-6
06-03-2005, 21:20
Jo, Kerstin, visst är jag otålig, men pelargonerna sådde jag i slutet av december, och resten i början av februari.
Men vad tror du om min gamla såjord? Kan jag kasta den på komposten? Det kan väl inte vara lönt att så mer i den?
Varför inte ta en sväng till Hammenhög och köpa lite nematoder i Weibulls shop?  Nematoderna äter sorgmyggelarverna (så tror jag att det var...). Ca74 kr (2004) eller så för en förpackning. Hade själv problem med både sorgmygg och trips (eländiga kryp, fick dem av ett par inköpta sticklingar - hädanefter åker allt nyinköpt i karantän omedelbart!) förra året. Såhär i efterhand kan jag le åt att jag fick spendera drygt 700 pix på rovkvalster för att rädda mina tusentalet plantor, men då var det mer snyft än roligt, vill jag lova. Sorgmyggen är dock inte lika hemska, fast nog ser de till att ha ihjäl en och en annan växtbebis de med. Lycka till!
Nu har jag köpt Myrr. Skall testa det först. Hjälper inte det, så för jag väl ta till annat. Men någon här sa att man ser larverna när man vattnar. Jag har bara sett EN enda. Vet inte ens om det var en sorgmyggelarv. Hann inte uppfatta något svart huvud innan den försvann. - Tusentalet plantor - Jag tycker att jag har många. c:a 200.
Susanna
22-01-2006, 17:24
Hej! Nu lyfter jag den här tråden eftersom jag fått problem med sorgmyggelarver. Hade du någon hjälp av Myrr, Gertie? Jag har inga medel hemma alls just nu, får rusa och köpa imorgon. Vad jag kan se är det bara en planta en så länge som är drabbad, en sharonplanta. Var så glad när jag fick den att gro, måtte den klara det här
ewa zon 3
22-01-2006, 18:24
Nu blir jag orolig Har också enstaka sorg/blomflugor som flyger runt och irriterar Ingen av mina krukväxter ser ut att må dåligt men....... Ska jag ändå behandla alla med Pyrex för att skydda mina kommande frösådder? Vilket tror ni är bäst, duscha eller vattna? /Ewa
CITAT (Susanna @ 22-01-2006, 17:24) Hej! Nu lyfter jag den här tråden eftersom jag fått problem med sorgmyggelarver. Hade du någon hjälp av Myrr, Gertie? Jag har inga medel hemma alls just nu, får rusa och köpa imorgon. Vad jag kan se är det bara en planta en så länge som är drabbad, en sharonplanta. Var så glad när jag fick den att gro, måtte den klara det här  Jag vet inte ens om det var sorgmyggor jag hade. Jag hittade inte mer än en. Jag tror snarare att det var något konstigt med jorden. Jag har lyckats få upp allt jag har sått (med mer eller mindre bra resultat)efter att jag köpte ny jord. Jag hade nog hellre köpt Pyrex N, om jag hade haft sorgmyggor idag. Håller tummarna för din sharonplanta.
CITAT (ewa zon 3 @ 22-01-2006, 18:24) Nu blir jag orolig Har också enstaka sorg/blomflugor som flyger runt och irriterar Ingen av mina krukväxter ser ut att må dåligt men....... Ska jag ändå behandla alla med Pyrex för att skydda mina kommande frösådder? Vilket tror ni är bäst, duscha eller vattna? /Ewa Om jag har förstått allting rätt, så är det bara sorgmyggorna som förstör rötterna. Eller rättare sagt deras larver. Alla de här små odjuren som flyger är ju inte sorgmyggor. Hoppas att någon som kan det här bättre svarar dig.
kerstin z5-6
22-01-2006, 20:32
gertie har redan svarat bra , för duktig vattning kan få dem att vakna , de finns ofta i jorden , minska vattning och föreslagna medel hjälper Likaså en bra relativt ny såjordspåse
Susanna
22-01-2006, 20:49
Nu har jag testa den metoden som jag kör mot spinn, i brist på tillgång till annat. Jag hade alltså mängder med små vita larver, inte större än ett par millimeter. Jag dränkte hela plantan i 42 gradigt vatten i 20 min. Det verkar ha fungerat ganska bra, inga larver ser ut att vara vid liv nu. Dessutom flöt ju många bort också Fast i morgon ska jag köpa gift för att vara på den säkra sidan. Och så får jag minska på vattningen. Vet att jag överdriver ibland när jag drar upp saker, är så rädd för att de ska torka ut och ramla ihop.
ewa zon 3
22-01-2006, 21:41
Blä för små vita larver Ursäkta dum fråga men syns dom på jorden eller måste man ta ur plantan ur krukan för att se dom? Blomflugor, Sorgmyggor el vad man nu ska kalla dom Jag antar att om jag har flugor så kan de väl lägga ägg i frisk jord och bums så har jag en massa vita larver som vill äta på rötterna på mina småplantor /Ewa
Susanna
23-01-2006, 08:50
Jag duschade plantorna med en sprayflaska och det var då jag såg dem. När de fick lite vatten på sig så började de röra på sig så att det såg ut som om hela jorden hade liv. Äckligt som tusan...Nu verkar de vara borta i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|