Åsa zon 5
Hej,
Ni som verkar kunna det mesta kanske kan hjälpa mig med en sak?

Vad kan man plantera framför några clematisplantor om de ska klättra uppför ett ca 2 meter brett plank. Hörde något om att rötterna måste skyddas mot solen??
Betty
Ja, rötterna måste skuggas men resten av plantan vill ha sol.
Du skulle t.ex. kunna plantera nån sorts marktäckare eller
nån låg perenn framför din klematis.
Välj nån som matchar i färg med klematisen.
Liselotte i zon 3
Framför min Clematis har jag planterat några plantor brokig Lungört, den blommar med blå/lila blommor på våren och har ett härligt Brokigt bladverk som bryter fint mot Clematisens enfårgade bladvverk och i mitt fall, mörk lila blommor.

Den brokiga Lungörten blir inte heller allt för hög utan täcker just Clematisens "fötter" från vår tills frosten tar den.

Kanske ett alternativ för dig åsa zon 5?

Liselotte
Åsa zon 5
Tack Liselotte och Betty!
Hade tänkt mig någon blå/lila variant av Clematis. Vet ni om det finns någon lättskött sådan (jag är nybörjare) och kanske någon fin marktäckare som går mot det grå/ lila hållet? Jag ska kolla upp om jag kan hitta någon bild på lungört...har ingen aaning om hur de ser ut.
Betty
Clematis x - ´Jackmannii´. Praktklematis. Stora, purpurblå under augusti-september
Clematis x - ´Multi Blue´. Praktklematis. Dubbla, blå blommor

Marktäckare; t.ex. Stachys byzantina 'Silver carpet' - Lammöron eller
Phlox douglasii 'Cracker Jack' - Kuddflox
carinah
Klematis

Två vackra lättskötta blålila klematis är Romantica och Viola.
Jag har inte marktäckare framför dessa, utan silverax. Det är en hög perenn med ett litet rotsystem. Effektfullt med vita spiror mot det lila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon