Jag funderar på att odla tomater, paprika, physalis och kanske kanske gurka på min balkong och jag undrar hur stora krukor man egentligen behöver? Måste de vara gigantiska eller räcker det med "krukväxt-stora" krukor? Man har ju liksom inte all plats i världen på en balkong, speciellt en som är inglasad från topp till tå åt alla håll och på en vägg är det fönster och en dörr, inte så stor, inte mkt plats över när bord och stolar satts in, inte så stora möjligheter att ha balkonglådor eller amplar utan mest möjlighet till någon enstaka större kruka på golvet och mindre på fönsterbläcket, hur göra?
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2005, 11:06
På balkong är det ofta en fördel med stora krukor, små torkar upp för snabbt och vem har tid att gå och vattna varannan timme när solen ligger på.
Gurka som vill ha jämn fuktighet och aldrig får torka ut brukar behöva en kruka på 15-20liter (gärna med vattenreservoar).
Småväxande tomatsorter ca 5liters kruka storväxande sorter ca 20liters kruka.
Paprika ca 5-10liters krukor.
Physalis 5-10 liters krukor. (gyllenbäret klarar sig ofta med något mindre kruka än kapkrusbäret för det är en mindre sort.)
Om balkongen är inglasad måste du nog även se till så du har skuggning, vädring mm. De flesta av de växterna du nämnt vill inte ha alltför höga temperaturer.
Ofta står det ju inte hur många liter en kruka är utan diameter, och om man ska översätta liter till diameter hur mycket skulle 5 liter kruka motsvara i diameter då?
Jag har odlat både busktomater och physalis i standardplatskruka 1 A från Hammenhögs (tror jag). Den är nog 6-7 liter och en 45 cm i diameter ungefär. Dey har gått mycket bra och med tomaterna har jag haft två plantor samma (men det har kanske varit lite trångt får jag väl erkänna).
Tänk på att ha fat under krukorna, det svider när man köper dem för faten kostar nästan lika mycket som krukan, men det är så skönt att slippa vattenslabb när man vattnar.
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2005, 15:54
Det är oftast bara de små storlekarna som anges i diameter när krukorna blir större så brukar storleken anges i liter.
Tänk på att du inte alls "måste" köpa speciella krukor och fat. Så länge som det finns dräneringshål (man kan ofta tillverka hålen själv) så går det att odla i det mesta. Plasthinkar, papperskorgar mm. Och har man en massa gamla mattallrikar så fungerar de bra som stora blomfat + är du någonsin i närheten av någon billighetsaffär (ex. 10kronors affärer) titta efter plastbrickor och liknande de går utmärkt att använda som stora blomfat (och de brukar ofta hålla längre än blomfaten).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.