Full version: Fröer
SMN
Vars köper ni fröer, hos blomsterhandlare eller beställer ni på nätet eller vad?
Sollan
På nätet: Jelitto, Impecta.
Hos Rockdala och andra handelsträdgårdar. På mässor. Byter till mig av andra fröfanatiker. Tar egna fröer.
Kort sagt: överallt....! blink.gif
SMN
Tycker det är lita surt och synd att när man beställer på nätet att man måste betala för frakt och sånt, känns som om man köper på affären får fler på påsar för den kostnaden...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köper för det mesta på postorder men jag brukar försöka att bara handla från 1 eller 2 firmor just pga att man betalar ju frakt.

I år blir det nog bara från Runåbergs (de har det mesta i grönsaksväg, även udda växter som man inte hittar i vanliga trädgårdsbutiken)

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
kerstin z5-6
Vissa firmor är faktiskt fraktfritt -men det brukar vara så i de fallen att man ska handla för en viss summa -Då kan det vara vettigt att gåihop med andra intresserade -hemma eller här ! smile.gif
Sulawesii
Utbudet på nätet är så mycket större. Man kan få tag på lite mer udda växter än "här hemma".
Jag har nyligen fastnat för tradera.com.
Caprice
Jag köper i princip alltid mina fröer över nätet...
Klart bäst utbud och enkelt att kunna sitta vid datorn och i lugn o ro gå igenom sortimentet, istället för att stå och trängas vid något ställ med andra såna där frötokar... biggrin.gif

Antingen går man ihop ngr stycken, som Kerstin säger, eller så kan det vara värt en 20-30 kronor i frakt.. Oftast är det lite billigare på nätet, så man tjänar på det iaf...

Om jag köper fröer i butik så är det antingen för att det är en annuell som jag fått för mej att jag måste ha.. biggrin.gif
Eller så är det för jag hittat en perenn jag måste ha... laugh.gif

Caprice
Christoffer
Impecta och Pirkum, men något år ska jag prova ExoticGarden också. Tycker att det blir rätt billigt om man beställer via nätet, jämfört med att köpa i butik, dessutom får man fler att välja på och mera annorlunda frön.
Vanliga grönsaksfrön har jag dock alltid brukat köpa i affären?

Är det några speciella frön du är ute efter, SMN?
mulle
Christoffer!
Jag beställde massor från Exotic Garden förra året, på många av de påsar som kom stod det Impecta. Jag tror därför att du får fröpåsarna billigare om du köper från Impecta direkt och inte via Finland...
Mulle
Christoffer
Tack så MYCKET! Det var bra att veta!
Lars-Olof Arvids
I år har jag beställt frö från Pratensis AB, Primafrø och Rara Växter. Jag föll också för ett par påsar i en trädgårdsbutik i Tyskland nu i helgen - blandningar av typen "fjärilarnas favoritblommor" har jag svårt att motstå. smile.gif Men mest byter jag till mig frön med forumister här och på AoT, samt på olika trädgårdsmöten.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon