Full version: Fiskskål
Airamya
Jag har en gammal fiskskål som står tom o blänger på mig hela tiden... Jag försöker komma på vad jag ska göra med den, men idéerna uteblir. unsure.gif

Ni vet, en sån där rund sak som det simmar omkring en guldfisk i, i alla tecknade serier... Vad kan man hitta på med en sån när man inte har någon guldfisk o inte planerar att skaffa någon heller?
Är det vettigt att odla i den? Kan man ha nån sorts vattenväxter?
Eller bara fylla den med snäckskal...? Ställa den upp-o-ner o låtsas att det var en rymdgubbe här som glömde sin 'hatt'? blink.gif

Tacksam för alla förslag, både knäppa o oknäppa sådana... wink.gif
inglan
Innan jag slog sönder min sad.gif så planterade jag lite olika växter i den, ja små sticklingar var det och de flesta växte som ogräs eftersom det blev som ett drivhus nästan. Lite annorlunda, men mycket dekorativt tyckte jag, jag hade gröna växter vill jag minnas men flera med dekorativa blad. Ett tag strax efter att guldfiskarna dött... så hade jag vattenväxter, snyggt det med!
Lycka till med vad du gör!
Hälsningar Inglan smile.gif
Margith
Jag använder min som blomvas.
Jag 'fyller' igen hålet med 2 stora gröna blad (min Monstera brukar få släppa till 2 blad) och sen arrangerar jag blommor efter årstid i mitten. Mitt i vintern brukar jag köpa några kvistar brudslöja att ha i mitten och en knippe av de där långa smala gröna bladen som finns i alla blombuketter numera, jag vet inte vad de heter tongue.gif
På sommaren byter jag ut brudslöjan mot det som råkar blomma just då, pelargoner, rödklöver, smörblommor... välj själv!
Men varför inte en jättebukett tulpaner.... det tror jag blir ursnyggt!
Kajsa
för 10 år sedan eller mer köpte jag stora glasburkar och planterade i, ska kanske plocka fram dom igen. I botten måste man börja med ett lager leca kulor och sedan ett lager torvmull och sist jorden, ev vackra stenar. Blommor som blommar var sådär, måste plockas bort ev mögel. Växter tex små Ormbunkar, Murgröna, Hemrevnad, Åderblad, Hängfikus finns med brokiga blad, Fingeradiantum, Mosslummer, Panterranka mm Prova med växter som vill ha extra fukt. Annars minns jag att det fungerade bäst när glaskålen stog på ett ljust bord, inte i mina fönster öster/ väster, det rinner kondens längs sidorna, vattnade ytterst sällan, då kan det ruttna.
Airamya
Tack för idéer! Drivhus för sticklingar får det bli smile.gif Och ett ljust bord åt den, det har jag, här bredvid datorn faktiskt. Då kan jag sitta o titta på när det växer också, hehe wink.gif

Tack wub.gif
Tesa
...fiskskål??...det är ingen kristallkula som vill ståmitt ute i nån häxträdgård då???
Airamya
Nej, den funkar nog inte så bra som kristallkula... den är lite för ihålig för det. wink.gif
Margith
[QUOTE]
Ja, skulle man kunna använda den som drivhus till nån speciellt ömtålig blomma i rabatten? unsure.gif
Eller riskerar jag att plantera in ett brännglas som får hela rabatten att brinna upp? wacko.gif PLUS huset och skogen, både ock står väldigt nära rabatten....
blink.gif
Nån som har provat???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon