SMN
Om man sår frön från frukter & grönsaker kan man då på de plantorna själv få frukter & grönsaker eller blir det bara en grön, annorlunda växt? Måste det vara frön från en påse för att ge frukt?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det behöver inte vara köpta fröpåsar, man kan ta frön från många frukter i matbutiken vissa ger upphov till nya frukter andra gör det inte (ex. avokado ger inte frukt när man odlar den som krukväxt). Det man dock bör tänka på att detta ofta är F1 hybrider så fröplantorna blir inte alltid helt lika frukten man tog fröerna ifrån + de sorterna som finns i matbutiken är sorter som är framodlade för att exempelvis odlas i uppvärmda växthus. Köper man fröpåsar kan man köpa frön till sorter som även funkar ifall vi får en dålig svensk sommar.
SMN
Physalis och paprikor från affären är det frön som ger frukt och grönsak om man odlar dom?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp physalis, paprikor, chili, tomater(brukar vara högväxande sorter som ska tjuvas) brukar kunna ge upphov till nya frukter.
Ciczi
Just paprikor är busenkelt att få frukt på.
Jag gjorde en hemsida om mina paprikor.
Cecilias hemsida

Ciczi
KURT
I boken "Kulturväxter i kruka" tipsar Johan Lemte om exotiska växter som man kan odla upp från frö/kärnor.
carol
Skoj att läsa om dina paprikor på din hemsida, ciczi! smile.gif
Christoffer
Jag håller med. Härligt med bilder till som beskriver skedet.
pisanggoreng
Ja, nu lyckades jag också se paprikorna.

En fråga: Brukar man toppa dem..?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej paprika toppar man ej, den grenar sig ändå.
grodchen
Du skrev på din hemsida att du undrade om paprikor kan få löss och spinn och annat äckligt? Spinnet trivs utmärkt på paprika kan jag meddela. Tyvärr. Och murgröna. Om det inte vore för spinn så skulle jag nog ha snuskigt mycket murgröna, jag tycker det är en underbart vacker växt och den finns ju i så många coola varianter.
Ciczi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-03-2005, 12:45)
Nej paprika toppar man ej, den grenar sig ändå.

Jag har gjort som så att jag klipper av det fjärde bladparet när det är på väg upp. Då får jag en fint grenad planta.

Vad menar du med att du inte toppar dem Åsa? Du låter bara växa också grenar plantan sig själv?

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon