Full version: Måla på betong
Monarda
Finns det någon bra metod att måla betongplattor så det blir hållbart?
tomba
Enda som håller någorlunda är tvåkomponentmål, men det håller ändå inte bra om du skall gå på dem. Men en tid håller det ju.
Tror att det är bättre att gjuta egna plattor med färgämne i om det inte finns färdiga plattor i den färg du vill ha, för tvåkomponentmål är inte billigt alls. Här en länk du kan besöka för att hitta ditt mål.
http://www.sika.se/

Lycka till
Eleanor
Jag målar det mesta med linoljefärg; trä, järn, betong, plast. Finns inte någon färg som slagit den än! Bara man kommer ihåg att måla tunnt, färgen kritar av sig efter hand (inte så att du får färg på dig när du går på dina plattor) & är alltså underbar när det är dags för ommålning. Det finns så många fördelar med linoljefärgen wub.gif . Bara det att man kan blanda till sin kulör på egen hand gör det ju så skoj!
bergslagen
I ett gammalt nummer av Allt om Trädgård finns en artikel om att måla på betongplattor.
Det lät enkelt och såg snyggt ut.
Vilket nummer?Hittar det säker nån gång!!!!!!!!!
M
mulle
Jag hakar på med en annan fråga, kanske främst till Eleanor:
Går det att färga porslin utan bränning? Linoljefärg????
Jag fick i present en stor och ganska rolig kruka men den är kritvit och svår att placera hos mig.
Det låter som om linoljan kunde vara ett alternativ...
Mulle
fjodor
CITAT (bergslagen @ 16-03-2005, 12:26)
I ett gammalt nummer av Allt om Trädgård finns en artikel om att måla på betongplattor.
Det lät enkelt och såg snyggt ut.
Vilket nummer?Hittar det säker nån gång!!!!!!!!!
M

vet inte om du är hjälpt av index....

http://www.alltomtradgard.se/feature/index.php?id=60

och här hittade jag följande:
Man kan måla betongplattor (schackspel…) om man blandar transparent golvolja med ett torrpigment av omtyckt kulör.

Good luck
Fjordor
Eleanor
Mulle,

som sagt så målar jag i stort sett allt med linoljefärg.
Den sitter bra på de flesta underlag, även din porslinskruka, bara du kommer ihåg att det ska vara tunnt!!!! Det kan då krävas någon eller ett par strykningar till men det gör väl inget???

Det här gäller min egenblandade färg; kokt kallpressad linolja + pigment (& ev. balsamterpentin), & även Gysinges linoljefärg. Alcros & andra märken kan jag inte svara för. Finns mycket olika sorters linoljefärg på marknaden som heter "Äkta" & "Gammaldags" & de skulle jag nog akta mig för. Ofta kan det råka smyga sig i en massa lösningsmedel eller alkydoljor.....
mulle
Tack, Eleanor, jag ska försöka!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon