Full version: Kolonilott
zontech
Hej!

Jag har länge haft en dröm om att ha en egen kolonilott. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur man bär sig åt. Det finns flera koloniområden i närheten där jag bor men det verkar svårt att få kontakt med någon.

Så om det är någon som vet vore jag tacksam för upplysningar. Det bästa vore om någon från Göteborgstrakten svarade då det är där jag bor.

Hälsningar, Kalle.
Gunvor Nilsson
Hej Kalle! Ta och ring hit och hör vilka koloniträdgårdar som kan tänkas ha lediga lotter! Dom kan säkert ge dej uppgift vem du skall vända dej till. Eller klicka på 'lotter/stugor' så kanske du hittar något passande.

/Gunvor
solkatten
det har precis diskuterats
koloni-tråd

koloniträdgård är ett bit mark med ett hus på, marken hyr man av kommunen och huset köper man av husägaren
odlingslott är en bit mark man odlar på och man kan få sätta upp ett redskapsskjul
Vilket ville du ha?
zontech
CITAT (solkatten @ 06-03-2005, 19:28)
det har precis diskuterats
koloni-tråd

koloniträdgård är ett bit mark med ett hus på, marken hyr man av kommunen och huset köper man av husägaren
odlingslott är en bit mark man odlar på och man kan få sätta upp ett redskapsskjul
Vilket ville du ha?

Tack för tipsen.

Jag vill ha det jag kallar en "kolonilott", alltså en enkel odlingslott utan stuga.

Jag såg att det fanns lediga platser på Klaras ängar i Kortedala, vilket är bra eftersom jag bor i Bergsjön. Jag kunde dock inte uttyda av hemsidan om det var koloniträdgårdar eller enklare odlingslotter som fanns.

Jag har sett många koloniområden lite här och var här ute. Det kanske bara är till att gå dit och kika efter en anslagstavla eller liknande.
zontech
Jag har kolla runt lite på de länkade hemsidorna och hittade en bra lista på denna sida. Det verkar som om det finns två stycken områden i Bergsjön, Gläntan har jag kikat på flera gånger när jag gått på skogspromenad i närheten. Den som finns på Siriusgatan verkar också intressant, vet dock ej med mig att jag sett den.

Jag ska nog ringa till Fastighetskontoret och hålla tummarna.

Några fler frågor: På flera av sidorna nämns sk. odlingslotter och kolonilotter. Jag är ute efter en liten odlingsplats utan stuga. Vilken av de två ovanstående definitionerna stämmer bäst överens med det jag är ute efter?
Gunvor Nilsson
Det du är intresserad av är en odlingslott! Lycka till i ditt letande!

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon