Full version: Frösådder
Jeanette/västra götaland
Hej.
Jag har nu äntligen fått tummen ur och registrerat mig.

Nu till min fråga:
Jag har sådde lite fröer för 2-3 veckor sedan och de första har jag nu omskolat. Det står att de skall ställas svalt för att inte "rangla iväg".
Hur svalt kan jag ställa mina småttingar? Jag har ett rum i källaren som nu under köldknäppen var 8 grader. Det vetter åt söder så det är ljust och fint där.
Tror ni att det går?
Det är luktärt, pelargon (zonal) och tomat.

MVH nybörjaren Jeanette
TeliaNet
pellisen borde klara det, men tomaten, nja, höj till 10-15*c och på med ljus.
lycka till!
Jeanette/västra götaland
Jag tror att jag testar med några pelargoner och några luktärtor.
Tomaterna får stå i köksfönstret ett tag till.
Jag har tyvärr inte någon extrabelysning men har börjat läsa lite om det och skall handla när jag får tid. Måste ja en hylla att ha växterna i också. wacko.gif
Jag har alltid trott att lysrören varti jättedyra så jag har inte ens funderat på att skaffa sånt. Men när jag fått lite mer ordning och värme i källaren står växtbelysning på tur.

Tack för svaret förresten.
TeliaNet
en enkel armatur för 36w rör är 120cm lång och kostar ca 100kr.
priset på rör skiljer sig mycket, men det bästa, philips tld 840, kostar ca 60-70kr.
Jeanette/västra götaland
Jag skall vidarebefodra informationen om lysrören till min mamma för hon är nu i köpartagen, hennes "blombelysning" gick sönder igår.
Vet du om rören finns på Bauhaus?
Hur tätt skall man ha belysningen, hur nära och hut "stark"?
kerstin z5-6
Rör finns överallt -det duger med vilka som helst -840 är EN sort -de kan lika gärna heta nåt annat -men vitsen är att det blir såååå stor skillnad med rör mot att bara ha fönsterljus ..
965 heter mina -folk här har all möjliga sorter -vanliga lysrör såna man har inne i taket i köket duger ...också
Rören kostar 50-70 kr st ung -
Sk växtlysrör för dyra pengar är ofta inte ett smack bättre än de billiga
Däremot har vi testat de här två, som jag o telia-Claes rek. o de är bra .
Rören ska hänga 10-15 cm över växter i regelbara kättingar eller liknande o höjas i takt med att plantorna växer
TeliaNet
bauhaus säljer osrams rör vet jag, kanske även philips.

osram har ett "växrör" som heter F36W/77 även kallat fluora 77. det är inte lika effektivt som philips tld 840[vit fullfärg] och ger lila ljus(inget grönt) vilket gör att våra ögon inställer sig på att se grönt och det gör att när vi tittar på en anna ljuskälla så ser den grön ut, inget trevligt ljus att ha.
fluora 77's livslängd är på ca 5-6000H och innehåller mycket kvicksilver.
philips tld 840 har upp till 15000H livslängd och mindre kvicksilver vilket är bättre för miljön. räknade på det och jag måste byta rör om typ 8 år biggrin.gif
det bästa är en dubbelarmatur med plats för 2 rör.
det ska vara ca 10 cm från växterna.

kolla länkarna i min signatur!
Jeanette/västra götaland
Tack kerstin och TeliaNet.
Nu har jag lite "kött på benen".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon