zontech
06-03-2005, 17:17
Hej!
Detta året hade jag tänkte odla en del i balkonlådor. Det jag behöver veta är hur man bär sig åt när man sår. Jag kommer ihåg att äldre släktingar brukade använda gröna lådor med många "fack" och ett genomskinligt plastlock på.
Är en sådan att föredra? I så fall: är det bara att så och vänta?
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2005, 17:30
Man kan använda nästan vad man vill att så i, en plastkruka med en plastpåse över fungerar också som växthus.
Men man kan också köpa små växthus om man vill, det finns många olika modeller här kan du se några:
http://www.willabtradgard.se/upload/Artikl.../Bild-30570.jpghttp://www.willabtradgard.se/upload/Artikl.../Bild-35211.jpghttp://www.willabtradgard.se/upload/Artikl.../Bild-30677.jpgI ett tidigare inlägg från igår kan man se hur det ser ut när man gör ett litet växthus av en smörask.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...6110bc3e9bce5acHur och när man sår beror också på vilken växt det är, vad är det du har tänkt så?
TeliaNet
06-03-2005, 17:30
hej.
om du bara tänkt att så en gång och inte tänker satsa helhjärtat på det så funkar smör-, glass och mjölkkartonger. de täcks med plast folie, men vädra mycket för att undvika mögel.
Har inte varit biten av såvansinnet så länge men lite kanske jag kan bidra med...
Om du tittar på påsarna står det om de behöver förodlas inne och när det är lämpligt att så.
Själv använder jag mig av de gröna lådorna med tillhörande krukor. Fyller dem med såjord och ställer dem i vattenbad så jorden får suga upp vattnet underifrån. När det är fuktigt i ytan är det lagom att så.
Jag pillar ned fröna med pincett (om de inte är alldeles för små) några i varje kruka, beror på hur stora fröna är. Kanonbra och så slipper man gallra så mycket. Dessutom har man koll på hur många man sått och hur många som grodde. Lägg på plastlocket, ställ ljust och vänta....
Var försiktig med vattningen, fuktigt men inte blött.
Om jag sår i större krukor fyller jag på med vanlig planteringsjord till ca 3/4 och lägger sedan på såjord till kanten. Fröna gror i såjorden och sedan söker sig rötterna ner i den mumsigare jorden.
Vad hade du tänkt så?
zontech
06-03-2005, 21:01
Tack så mycket för era svar! Särskilt Sollans lärorika berättelse.
Helhjärtat eller ej. Jag gillar att göra saker enligt konstens alla regler. Så det får nog bli några sålådor i slutet av månaden.
Nu till det roliga. Jag hade bl.a tänkt så tomater och paprika. Jag tänkte försöka ta fröerna själv istället för att köpa på påse. Jag håller på och spanar på saker som är lagoma att odla i balkonglåda, tips mottages tacksamt.
kerstin z5-6
06-03-2005, 21:17
Vill du ha ätbart eller blommande ?
Jag är nyis på tomater också men... Så dem nu. Enligt uppgift ska de ha varmt om fossingarna (det hade inte jag...) ställ krukorna ovanför ett element. Sedan behöver de (och allt annat) ljus.
Ett tips: Köp en lågenegilampa, liknar ett kort lysrör men med vanlig glödlampssockel och sätt i en skrivbordslampa eller något liknande. Innan jag fick min såhylla drev jag upp änglar och pelargoner under en sådan. Eftersom lampskärmen bidde för liten knycklade jag ihop en egen i alumminiumfolie, då blev ljuset mer riktat också.
Tror att det kan vara bra med lite påsfröer också, då kan man välja sorter som gror snabbt, växer fort och blommar/bär frukter så snart som möjligt... Det brukar även stå (tror jag) om de är lämpliga som balkonglådeväxter. Sedan beror det förstås på läget på balkongen också...
kerstin z5-6
06-03-2005, 21:36
JA det är så väldigt mycket lättare att odla med tillskottsljus -oavsett vilket
Vill du se bilder på frösådde r o tips finns de lite i mitt album frösådd
om du klickar här nedan
zontech
06-03-2005, 22:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2005, 21:17)
Vill du ha ätbart eller blommande ?
Ätbart är det jag tänkte rikta in mig på.
kerstin z5-6
06-03-2005, 22:21
Då kommer nog nån annan snart för mina kunskaper om det området begränsar sig till tropska frukter o växter
kom igen när du ska så blommor

men melon är lätt tex om du har plats
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.