Full version: Ta frön
zontech
Hej!

Jag är nyfiken på hur man tar frön från frukt och grönsaker.

Jag hade tänkt odla en del grönsaker på balkongen i år och tänkte ta frön från köpta grönsaker.

Är det bara att gröpa ur och torka, och hur torkar man dem på bästa sätt?

Hälsningar, Kalle.
Christoffer
Det är bara att ta ut fröna och skölja bort fruktköttet och/eller slemmet runt fröna, för det ska tydligen hindra fröet att gro.
Svårare än så är det inte.

Torkat i rumstemperatur är det jag har gjort, och det har fungerat bra.
zontech
CITAT (Christoffer @ 06-03-2005, 17:36)
Det är bara att ta ut fröna och skölja bort fruktköttet och/eller slemmet runt fröna, för det ska tydligen hindra fröet att gro.
Svårare än så är det inte.

Torkat i rumstemperatur är det jag har gjort, och det har fungerat bra.

Tack för svaret, det var alltså inte svårare än så.

Hur länge bör fröna torkas, är det bara att känna på en höft?

Detta ska bli intressant. Tänkte köpa KRAV-grönsaker och prova med, har hört att de ska vara de bästa.
Christoffer
Enligt min erfarenhet så har det räckt med att fröna torkat över natten, eller tills de blivit torra, men många gånger har jag bara spolat fröna rena och direkt satt de i jord, och då har det inte heller varit några problem.
gammelnalle
Biblioteket!!!

En fantantisk guldgruva!!! Och biblitikarierna brukar vara duktiga på att hitta rätt.

Annars finn det mänga böcker att köpa:

Hittade denna länk till en bokhandlare med intressanta böcker.

Fröbok
Fröbok, från sådd till planta Hasselmark, Ulla Här är äntligen en bok om hur man samlar och förvarar fröer och hur man får dem att gro. Hur och när de ska sås är också viktigt att veta.

Växtförökning
av Steven Bradley, Bli din egen expert på att få många plantor av en! Här får du veta allt omhur du förökar sommarsblommor mm. Steg för steg visas teknikerna: så frö, dela plantor, ta sticklingar. avlägga och ympa.

Sätt kärnor, frön och knölar
Rönnblom, Eva Det går att odla fler växter än man tror hemma i det egna fönstret. Och inte vilka växter som helst – utan sådana man oftast bara ser frukten av i snabbköpet! Vad sägs t ex om att ha något så exotiskt som trädtomat, papaja eller guava på fönsterbänken?

och det finns fler bokhandlare på nätet...

och du!! dessa böckerna går att låna på bibblan med!!!-_-

Lycka till !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon