Full version: U-jord
fruberglund
Vad står U:et för? Underbart bra jord eller biggrin.gif

Var till blomsterlandet och skulle köpa jord till mina sticklingar jag har omskolat idag. De hade aldrig hört talas om U-jord. Vad är det och vart köper man det?

Köpte vanlig blomjord istället, det får de nöja sig med men kan ju vara bra att veta tills ett annat år.

Tidigare idag använde jag plantjord (ja, 4 för en hundring) till några omskolningar och nu fattar jag vad ni menar med att den jorden är dålig till sticklingar i alla fall. Massor med små bitar i som var ivägen. Den duger dock gott ute i rabatten.

Men vanlig blomjord borde ju vara något bättre än plantjord i alla fall.
Gunvor Nilsson
Hasselfors har 'bokstavsjordar' och här kan du läsa om U-jord! Jag sår mina frön i deras S-jord och skolar om plantorna i P-jorden.

/Gunvor
kerstin z5-6
U andvänder jag till ev sommarblommor o annat som vill ha välgödslad jord -o kräver mkt gödning i lång tid -Den är alltså rätt "Stark"
fruberglund
De säljs ju bara hos handelsträdgårdarna här och de har ju inte öppnat för säsongen än sad.gif

Hur gör man då? Då får man ju ta vanlig blomjord i alla fall.
kerstin z5-6
ja den går fint , du får gödsla ordentligt o ofta bara
Gunvor Nilsson
Hör med Granngården annars, dom brukar hålla öppet året om. Jag vet inte om dom har Hasselfors´ jord, men alla typer av jord brukar dom ha.

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon