Full version: Vacker Azalea
Kajsa
Var på stan och shoppade, och i en Interflora butik blev jag så förtjust i denna, tänkte att chanserna att få den att överleva skulle vara större nu, än Azalea man köper vid jultid.
Nu när ljuset är tillbaka, och ska ha den ute i sommar.

Christer i Falköping
Har för mig att den kallas för "Vår azalea". En annan art än de vi köper till jul, men tyvärr lika känslig för vinterkyla. Skall skötas likadant. Vissa av de sorterna har en angenäm doft dessutom.
Christer.
Christina i Taxinge~
Sååååå vacker! wub.gif

Grattis till det fyndet!

Jag tror aldrig jag har lyckats få en Azalea att överleva längre än en vecka sad.gif
Håller mig till de man kan plantera utomhus smile.gif

Men det är kanske som du säger - lite enklare att få dem att överleva nu när ljuset börjar komma tillbaka.
Kajsa
Köpte en uppstammad vid jultid, och den lever och har fått gröna skott. Men jag har köpt alldeles för många som dött genom åren, det är en jättesvår växt inget snack om annat. I krukorna är det massor av tunna, tunna rötter i tjocka lager när man köper azalean, som jag snittar upp, planterar om med lite torvmull och ny jord, vattnar bara med akvarievatten.
Och så håller man tummarna igen, kanske den här gången.
Christina i Taxinge~
En annan krukväxt som jag haft stora problem med tidigare är Cyklamen, men den har jag "lärt" mig att handskas med nu smile.gif

Kanske dags att försöka med Azalea också - den finns ju i så många vackra varianter!!!! Lite sugen blir jag allt... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon