Full version: Trädgårdshjälp
vickeva
Idag gick jag på mässan i Malmö (med bruten tå, så jag haltade fram) Jag hade glömt min odlaknapp, men tittade ivrigt efter andra knappar, såg INGEN! Undrar så var ni var allihop...
Jag hade beställt tid till trädgårdsrådgivning och skickat in bilder, skisser, och frågor. En jättetrevlig kille satt där - och kunde inte svara på något!
Det var svårt att bli irriterad på honom för han var så snäll, men han hade INTE ett enda förslag eller tips att ge. Han sa bara att ha var imponerad av min trädgård och att den såg så fin ut att han inte kunde tillföra något (fjäsk!), och så hänvisade han mig till plantskolor där jag skulle fråga om växter som passade för de olika lägena. Jag som hade så höga förväntningar... sad.gif
Någon mer som har erfarenhet av rådgivningen?
LillaTiger
Förstår att du blev besviken. När det gäller sådant ska de väl åtminstonde ha någon som kan svara på de frågor man ställer.

Vad hade du tänkt dej för sorts svar då? Eller jag kanske ska fråga vad du hade för frågor?
Ställ de här istället så kanske vi kan svara på dem. Det finns måååånga duktiga människor här, med eller utan utbildning. För det mesta räcker den egna erfarenheten väldigt långt. =)
Annars kan du ju alltid söka upp någon trädgårdsarkitekt eller liknande, de är ju utbildade för sådant. Hortonomer kan också vara inriktade på rådgivning.
kerstin z5-6
jag har hört liknande men värre förslag -tex att ta bort gamla rosor !!! o ersätta dem med nyare sorter trots att de gamla var friska -Hu ..
Din var åtminstone inte sån ...
Ciczi
CITAT (vickeva @ 06-03-2005, 21:35)
Idag gick jag på mässan i Malmö (med bruten tå, så jag haltade fram) Jag hade glömt min odlaknapp, men tittade ivrigt efter andra knappar, såg INGEN! Undrar så var ni var allihop...

Jag var på Malmömässan.... jag letade också efter Odla-knappen, Sjäkv hade jag både den med namn och den utan namn väl synliga, men såg inte heller någon... Fast i den trängseln så var det kanske inte så konstigt. laugh.gif

Frågade en parkeringsvakt hur många bilar som fick plats på parkeringen och fick svaret 7000 st. Tänk då att det sitter 2 pers igenomsnitt i varje bil. Det blir ganska många människor det... laugh.gif

Ciczi
kerstin z5-6
Det funkar inte att ses på mässor utan en mötesplats o tider ...sad.gif
Hoppas kunna hitta nån i Älvsjö ...
rita72
Ja, herregud, förstår dig precis! Vi åkte ju ner i torsdags och jag hade också höga förväntningar.

Vi fick träffa två tonårstjejer som gav oss en namnskriven lista på träd, buskar och perenner som skulle kunna passa i vår trädgård. Ingenting om VAR eller tillsammans med VAD. Ingenting om färger eller vad för typ av jord växterna mår bra i. Jag trodde att man åtminstone skulle få en ENKEL skiss på hur vi skulle kunna göra om i trädgården.

Jag hade skickat in en detaljerad plan över trädgården + foton, men det var ju helt onödigt? Jag hade också skrivit ett brev om vad vi ville ha hjälp med och en av sakerna var vår garageuppfart som är så tråkig och om de hade några förslag på hur vi kunde göra vid den. Deras svar var: "jaa, ni kan ju typ ställa några krukor där under sommaren". ohmy.gif

Ok, vi är rätt nya på det där med trädgård, men vi HAR krukor ute på sommaren, riktigt SÅ tafatta är vi inte. Wow, vilken proffsrådgivning! blink.gif

Nä, det var inte värt bensinkostnaden ner till Malmö. Rikitgt skitdåligt.

/ Rita
vickeva
Jag fick inte ens en lista på växter, jag skulle gjort det bättre själv.
De borde skämmas, som utger sig för att kunna ge råd och inte kan det alls.

Men, som Kerstin skrev, man får ju vara tacksam för att de inte föreslog att jag skulle ta bort gamla friska rosor eller så, fast det hade nästan varit roligare än att han inte sa något alls, då hade jag ju i alla fall kunnat svara honom att jag inte tyckte att det var en bra idé.
rita72
Ja, det är inte klokt. Jag är glad att vi åtminstone inte behövde betala för entrén (2x120 kr) eftersom jag lycktas få fribiljetter...

Nä, detta göra jag inte om...

/ Rita
Xelma
Synd! Och de som gjort så mycket reklam överallt för gratis trädgårdsrådgivning. De hoppades kanske på att få totala nybörjare, då kanske de kunnat föreslå något.

Jag var där på torsdagen och tyckte att det var en mager trädgårdsavdelning. När jag gått på villaavdelningen i två varv lyckades jag hitta Rångedala inklämd i bakre delen av entrén, det var det mest givande. De holländska lökarna var inga nyheter och i övrigt magert med mest julrosor och några pioner från Danska pionsällskapet, men ingen jag ville ha. Lite pil och bevattning mm som iof var ok.
kerstin z5-6
Jag tror att trädgårdsrådgivning måste vara ett samspel -det ska vara MINA drömplantor o mina drömträdgårdsplaner, men ge stöd i HUR de ska gå att genomföra .mera av att själv få komma på o välja -än att få en färdig skiss -där man börjat från noll ...
Det är också det svåra... huh.gif
Xelma
Mmmm... jag har fått många frågor från bekanta när de sett min trädgårdsritning.

De blir mest förvirrade av alla motfrågor från mig vad de gillar, vilka färger, hur mycket jobb de vill lägga ner, om de har några favoriter/något de inte vill ha, om de vill ha trädgårdsland, var de vill ha sittplatser mm. Så det är inte lätt att rådgiva. Men en början eller nya ideér är inte fel, eller annan vinkling vad man bör bevara eller tänka på. Oftast behövs många bollningar fram och tillbaka. Det är perfekt att göra här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon