Zitrus
Hejsan!
Köpte förra vecka en Oncidium (sweet suger) med knoppar och grejer! Jag var bortrest under helgen och idag när jag kom hem så hade några knoppar slagit ut! Lycklig som jag var skulle jag inspektera närmare och såg att det fanns små gröna kryp på min lilla blomma mad.gif ! Mest uppe på blommorna och knopparna! Hade inte sett dem innan jag åkte sad.gif

Hur bekämpar jag dessa??? Plockar bort de kryp man hittar? Har läst om några "giftpinnar" som man kan trycka ner i krukan? Vad är det för något? Sedan har jag även hört att man kan pensla på något på bladen och sedan skölja av?
På andra växter har jag tagit bort kryp med hjälp utav såpa som jag blandat i vatten och sedan sprayat på växten? Kan man göra detta på en orkidé?

Tacksam för svar!

- Zitrus
LillaTiger
Till att börja med låter det som vanliga bladlöss, de gröna små krypen. Provado+ brukar finnas att köpa, sen sprayar du växten och då brukar man bli av med ohyran. Finns de kvar efter första försöket så sprayar du en gång till. Läs på burken hur du ska använda den.
Så skulle jag göra om det va min växt, =)
Zitrus
TACK!

Ska åka och köpa de det första jag gör i morgon!

Tack än än gång! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon