Full version: Vad heter
*Felix matte*
Köpte den på COOP och på plastomslaget står Senecio herreianus
Nägon som vet hur den ska skötas?.....Ljus, vattning?
yla
påminner om pärlor på tråd men dom e ju inte runda helt
Jejja
Så här står det i min krukväxtbok:

Odlas bäst i ampel. Ska helst stå på ljus och solig plats året om. Vattna så jorden blir ordentligt genomvattnad vid varje vattning och låt torka upp ordentligt däremellan. Vattna med krukväxtnäring en gång i månaden från vår till höst. Under resten av året ingen näring alls. Trivs bra i rumstemperatur året om, men kan stå svalare och klarar ner till 10 grader.
Plantera om på våren när rötterna fylelr krukan. Förutom att växten far illa av ständig väta kan den också angripas av bladlöss.
Förökning med stamsticklingar.

Beskrivningen i boken är till Ärtor på tråd, Senecio rowleyanus. Men det står på slutet: "Det finns flera arter med liknande växtsätt. Två av dem, S. herreanus och S. citriformis, har blad som mest påminner om små gröna citroner till formen. Hos S. citriformis är de tjockare än hos S. herreanus. De kräver båda samma skötsel som arten ovan."
Berith
CITAT (Felix matte @ 06-03-2005, 23:41)
Köpte den på COOP och på plastomslaget står Senecio herreianus

Men Agneta då! Står det verkligen att den heter så? Nu blir till och med jag generad... sleep.gif laugh.gif

Jättefin var den i alla fall, skulle passa utmärkt i en hög kruka jag har som är svår att hitta nån lämplig växt till. Får hålla utkik efter en sån, eller nån av dom andra varianterna. smile.gif
Ewa L
Jag har 2 stycken. De står i söderfönster på en glashylla mitt i fönstret. Skuggas visserligen en aning av de spaljerade päronträden utanför, men klarar alltså rejält med sol.
Lätta att föröka.
*Felix matte*
Så kul om den är lättskött....den står i söderfönster och bör få nog med sol.

tycker att bladen ser ut som små citroner, citroner på tråd kanske inte är fel tongue.gif

Berith...kan du berätta för en okunnig varför du blir generad unsure.gif
här ser du plasten...fotade för att inte glömma namnet tongue.gif
pisanggoreng
CITAT (Felix matte @ 07-03-2005, 07:35)

"Herre-i-anus"......?

blink.gif
Berith
CITAT (Felix matte @ 07-03-2005, 07:35)
här ser du plasten...fotade för att inte glömma namnet tongue.gif

sleep.gif pisangoreng läste som jag... Eftersom jag inte är så haj på vetenskapliga namn, läser jag ju som det skrivs. Men jag antar att man inte ska ta precis allt bokstavligt, det står säkert nåt väldigt fint istället. unsure.gif

wub.gif Visst ser det ut som små citroner! Ska absolut hålla utkik efter en sån.
stennie
Hej!

Jag har också en sådan och för ett par år sedan flyttade vi till ett gammalt hus, där fick den stå i ett dragit söderfönster och förra våren blommade den.
Så i år går jag och tittar med förväntan, för att se om det ska hända igen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon