moa broman
hej!
jag heter moa och går sista året på gymnasiet. jag har i ett och ett halvt år, anlaggt en trädgård, dokumenterat arbetet, och ska nu skriva en bok om detta.
jag går på naturvetenskapliga programmet och vi har en kurs på ett år som går ut på att vi ska göra ett projekt, som är relaterat till naturvetenskap. jag som har varit mycket intresserad av odling en längre tid, ansåg det då, mycket självklart att välja, min trädgård som intresse område.
men nu sitter jag här, med alla mina erfarenheter och ska skriva ner dem.
jag har en förfrågan. vilket är roligast att läsa om?
en trädgårdsbok som går igenom arbetet månad för månad, eller en bok som är upplagd, efter fakta och användnings områden.
boken ska snart vara klar, om det är någon som är sugen på att se reultatet, får ni hemskt gärna säga till.
det är till min fördel om fler är intresserade av mitt arbete..!!
ha det jätte fint!
trädgårdsarbete är skoj!
:D
LillaTiger
Hejsan!

Jag gjorde ett liknande projektarbete när jag gick sista året på naturbruksprogrammet. Jag dokumenterade skötsel och lite annat under en säsong. Det blev ett häfte med skötselråd och sånt som behandlar hela trädgården. Allt från nyanläggning av gräsmatta till hur man ska beskära träd och buskar och vad man ska tänka på när man ska köpa nya växter. Efter skolan gjorde jag en hemsida av mitt arbete, där kan du gå in och kika på hur jag gjort. Så kanske du får lite inspiration. =)

Visst är det svårt att bestämma hur man ska lägga upp allt man samlat på sig.. så himla svårt att börja.

Du skulle ju kunna gå igenom vad som händer i trädgården från våren till vintern och lägga in lite fakta och sånt om de växter som finns i trädgården och hur du sköter dessa.
Låt dina egna erfarenheter komma fram och vad du har lärt dig av det du pysslat med under tiden. Lärarna tycker om när man kan se själv och använda det man lärt sig. Att du kan dra egna slutsatser och sånt. Jag har provat på det naturvetenskapliga också, innan jag bytte till trädgård. tongue.gif

Ska du skriva en sån där rolig loggbok också, eller hur funkar det numera`?

Det skulle va kul å se hur det blir när du är klar. rolleyes.gif

Du får fråga om du undrar nått smile.gif laugh.gif tongue.gif
Christer i Falköping
Jag skulle tycka det var roligast att läsa vad som händer månad för månad. Ett sådant roligt projektarbete! Jag skulle också gärna läsa det färdiga resultatet när du är klar.
Lycka till!
Christer.
Susanna
Jag skulle också gilla att läsa om vad som händer månad för månad. Sådana berättelser är svåra att hitta tycker jag.
Hälsningar
renate
Händelse i din trädgård månad för månad, plus skötselråd för de växter du har i trädgården blir en intressant läsning.
moa broman
roligt att någon annan också har haft samma tanke som jag, och "ja" man måste använda en sån där "loggbok". den är inte min närmaste vän för tillfället..hihi
så du sysslar med trädgård som yrke nu?
det vill jag göra när jag blir "stor". (man måste ju börja tänka på sånt nu).
jag skulle hemskt gärna vilja se din hemsida!

jag håller på att skriva på min bok (eller vad man ska kalla dem). och jag tar efter era förslag, jag håller nog med om att det är roligare att läsa om olika händelser i trädgården, månad för månad.
många av mina erfarenheter kommer att skrivas ner, och troligtvis kanske någon annan kan får nytta av dem... vem vet.
jag hade tänk, lägga ut produketen här, innan jag redovisar den i skolan.
tyvärr kommer den bara finnas i "power point"- format, men jag hoppas att några kan se den i alla fall!
och i sådana fall hade det varit skoj att få lite komentarer.
ha det jättefint!
/moa
LillaTiger
Jomenvisst, jag har trädgård som yrke och den här säsongen ska jag jobba på en plantskola i gränna. Det ska bli så himla kul. =)

Jag gjorde klart mitt arbete för ett år sen ungefär, så jag vet precis hur det är. Men, du har ju iaf valt ett ämne som är kul. biggrin.gif Det kommer du kunna ha användning för framöver. =)

Om det är just trädgårdsbiten du vill syssla med så kan du antingen läsa in behörigheten för trädgård på gymnasienivå på en naturbruksskola. Eller så väljer du att jobba praktiskt med trädgård i ett eller två år och sedan läsa vidare på universitetet i Skåne. Alnarp är ett himla fint lantbruksuniversitet med de flesta trädgårdsinriktningarna. Där ska jag läsa till hortonom framöver om det blir som jag tänkt.

Här är min sida:
LillaTigers Land
Bilderna från 2003 ingår i arbetet.

Loggboken gjorde jag så att jag skrev ner datum och hur många timmar jag laggt ner varje gång jag pysslade med trädgården samt vad jag gjorde. Med jämna mellanrum skrev jag en kommentar över hur jag tyckte att det gick och vad jag hade lärt mig, varannan vecka eller en gång i månaden ungefär.
Då hade jag koll på hur många timmar jag laggt ner och min handledare kunde lätt följa med i hur jag hade jobbat och med vad. Lite väl engagerat kanske, men det var det värt i slutändan. =)

När ska du va klar med arbetet?
Tycker också att det är kul att nån mer tänkt på samma sak. tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Xelma
Jag dagdrömmer ibland om att utbilda mig inom trädgård. Hur är det på vintern med jobb, många anställningar verkar vara mars-oktober?

Är byggnadsingenjör idag och gillar inte riktigt det ibland. Fast äntligen efter ett segt år börjar det kännas bättre smile.gif

Kanske synd att jobba med sin hobby, då är kanske inte den egna trädgården lika kul.
LillaTiger
Det beror lite på vad innom trädgård man jobbar med. Park, kyrkogård och dyligt är ju främst säsong, men till exempel gardencenter och handelsträdgårdar brukar vara öppet året om.

Annars om man jobbar säsong kan man komplettera med att läsa någon kurs på vintern eller något annat skojsigt.

I år börjar jag 1 april och slutar i slutet på november, så det blir en ganska lång säsong. Resten av året stämplar jag i väntan på nästa säsong.

Som du säger finns ju alltid risken att man blir mättad av trädgård genom att ha ett sådant yrke. Men det är nog olika från person till person. Jag ser fram emot min tid som pensionär, då ska jag använda min kunskap till att skapa en oas på den plats jag valt att bo på. =)
Just trädgård följer ju med genom hela livet. wub.gif
Xelma
Jag hade velat jobba med design, jobbar på arkitektkontor idag. Jag älskar allt från Ulla Molin till gamla romantiska trädgårdar typ Tasha Tudor. Det ska passa människorna, huset och livet.

Sen är jag väl även bortskämd med nuvarande lön... väldigt avbräck att studera och jag tror inte lönen är så hög inom trädgårdsyrken? Utom om man lyckas som egen företagare och det vet jag inte om jag vill.

Men det är härligt att drömma när chefen är oresonabel rolleyes.gif

Moa: för att kommentera tråden: Jag tycker det låter intressant med en "kalender". Då kan man planera när det saknas blomning eller så, skulle man själv ha!
LillaTiger
Landskapsarkitekt kanske vore något för dig isåfall. rolleyes.gif
Vet inte riktigt hur lönerna ser ut, men för hortonom ligger ingångslönen runt 20000 och jag tror att landskapsarkitekt ligger där någonstans också.
Det jobbiga är väl pluggeriet, 5 år är båda dessa utbildningarna.

Landskapsarkitekt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon