160kvm stort hus
Okej, världens konstigaste rubrik.. Men ni har nog sett värre.. *ler*

Det jag undrar är.. Nu ska jag försöka formulera mig på nått bra sätt oxå.

Om jag tar tex och planterar växter i stora krukor eller haning baskets. Skulle man inte kunna göra så att man först fyller krukan med vanlig jord, sen lagret högst upp har man såjord där man sätter fröna.

Sen när dom blivit tillräckligt stora så växer ju rätterna ner till den riktiga jorden . Så slipper man plantera om osv. Sen är det ju bara att fylla på med lite mer blomjord högst upp igen? Eller?

Tror ni det fungerar?

Mvh G
160kvm stort hus
Sorry, caps lock var visst intryckt vid rubrikskrivningen..
pisanggoreng
Så kan man göra!

(Eller: sÅ KAN MAN GÖRA! laugh.gif )
Jeanette/västra götaland
Det var en bra fråga.... rolleyes.gif
Jag har ingen aning men jag tycket att det borde gå bra.
Hoppas att någon som vet svarar för jag vill också veta. biggrin.gif
kerstin z5-6
Nja .. jag tycker genvägar ofta är senvägar i trädgårdsodling .. men ettåringar är jag ingen expert på ..
Många sår på ett tunnt lager såjord -(perenner) med näringsrik jord under för att slippa skola om .jag hävdar att något -vet ej vad .. händer vid utskolning med växterna -de fattar likasom att nu gäller det att växa .. när de blir uppdragna med roten o placerade på nytt ställe .. men det är bara min teori tongue.gif
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2005, 15:16)
Nja .. jag tycker genvägar ofta är senvägar i trädgårdsodling .. men ettåringar är jag ingen expert på ..
Många sår på ett tunnt lager såjord -(perenner) med näringsrik jord under för att slippa skola om .jag hävdar att något -vet ej vad .. händer vid utskolning med växterna -de fattar likasom att nu gäller det att växa .. när de blir uppdragna med roten o placerade på nytt ställe .. men det är bara min teori tongue.gif

Precis vad jag också tror Kerstin! Jag lyckades bara inte formulera det, vad bra att du gjorde det! biggrin.gif
Mvh
Fenja
fruberglund
Jag har precis läst om att man kan plantera så, alltså såjord överst och vanlig jord under så börjar de i såjorden och kommer ner till vanlig jord lagom när det annars skulle vara dags att skola om.

Jag hade faktiskt tänkt fråga samma sak...är du tankeläsare biggrin.gif biggrin.gif

Om man sår i enstaka krukor så borde det ju vara optimalt att göra så + allt jobb man sparar, Jag omskolade 70 st plantor igår och ska fortsätta idag, visst är det roligt men man har ju faktiskt annat att göra också...som att så nya frön t.ex. tongue.gif

Tänkte jag skulle prova detta knep idag när jag ska så så återkommer jag med info hur det gick smile.gif

Är väl bäst att låta en nybörjare misslyckas först eller laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Jag har som sagt prövat .. det går , men jag är mera nöjd av resultaten efter omskolningsvarianten
fruberglund
Ahhhh, Kerstin...du ger mig bara mer jobb hela tiden smile.gif

Men jag lyssnar på frösådds-experten och skolar om...det är ju faktiskt rätt roligt ändå smile.gif
kerstin z5-6
tongue.gif tongue.gif tongue.gif men det Sa jag ju inte .. bäst är att pröva själv o se -

Ibland skolar jag ut en o en .. på slutet blir det fyra o fyra i samma bytta -men det skulle jag ALDRIG erkänna officiellt -så det får bli oss emellan sagt
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sollan
Jag har sått i större krukor med såjord överst och planteringsjord under. Alunrot och fjädernejlikor. Nu har jag förstås inget tidigare att jämföra med men det gick bra. Alunrötterna blev kanonfina. De fick stå i startkrukan tills jag planterade ut dem.
Fast jag tog inga jättestora krukor förstås.
160kvm stort hus
ja jag är tankeläsare så håll era tankar i styr tack.. 'asg*

det jag menar är ettåringar... Tycker att det borde vara bättre att plantan är på samma plats hela tiden istället för att flyttas omkring..
men vad vet jag?

jag ska nog testa några i år så får vi se..

tack för alla svar!¨
wub.gif

Mvh G
Gåsis
Jag är inte bra på ettåringar och det kan inte hjälpas, men inte förrän jag började så perenner kom jag på att jag använt fel jord hela tiden. Alltså inte såjord i början ens. Men det gick bra det med. Ibland är det lättsammast att vara ovetande unsure.gif

/Åsa
Fredi
Jag sår rubbet (perenner och anueller) i krukor med lite näringsrikare jord i botten. Jag slipper visserligen inte omskolningen helt eftersom ungefär hälften av krukorna är ganska små, men jag inbillar mig att plantorna kan stanna någon vecka extra i dem innan det är dags för omskolning. Därmed är plantorna lite större och mer lättahanterliga när omskolning sker. För de fröer som åker ner i större krukor (även de med näringsrikare jord i botten) så svarar de fint när jag planterar ut dem.

Fast problemet med större krukor brukar väl vara att det är svårt att hålla rätt fuktighet. Risken är större att det blir dyngsurt i krukan och att det möglar.
Kajsa
Gör alltid så med pelargonfrö, och andra sommarblommor, fungerar jättebra, men i lagom stora såkrukor, bra jord med leccakulor 3/4 delar och resten såjord uppe, ibland med lite extra perlite. Många plantor får man sedan sätta om i april/ maj, i större krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon