Full version: ords betydelse
vickeva
Är det någon som känner till en sida där man kan hitta ords betydelse och ursprung. Jag är på jakt efter en förklaring till ordet "tupplur" men kan inte hitta det. Är det någon som vet hur det kan ha fått den betydelsen det har?
anna_rispan
nej jag vet inte. har för mig att det stod på mjölkpaketet för ett tag sedan. kanske någon som sparat för att så frön i eller något liknande...
lotta_
Så här står det i nationalencyklopedin:

tupp`lur subst. ~en ~ar
ORDLED: tupp--lur-en
• lätt, kortvarig sömn: han tog sig en ~ efter middagen
HIST.: sedan 1843

sökte på http://www.omettord.se/ också men hittade ingenting.
renate
Om ett ord kan du prenumerera på gratis,du får det varje varje dag som nyhetsbrev.
Nyhetsbrev@om ett ord.
pisanggoreng
Svensk Etymologisk Ordbok är bra att börja med i varje fall. Det är Elof Hellquists verk som publicerades första gången 1922 som nu finns tillgängligt digitalt.

smile.gif
Gossen Ruda
Kan det vara den välförtjänta slummer man kan få sen man vridit nacken av den galande tuppen? rolleyes.gif
Agger
Tuppen vill väl att man kliver upp i ottan... men då kan man ju "lura" tuppen och ta sej en lit´n nick... Tupplur(a) tongue.gif
netaave
Tupp kommer av topp som också (enl. gammal svenska) betyder kort, och lur av lura som helt enkelt betyder vila.
Kort vila, alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon