vickeva
07-03-2005, 16:45
Är det någon som känner till en sida där man kan hitta ords betydelse och ursprung. Jag är på jakt efter en förklaring till ordet "tupplur" men kan inte hitta det. Är det någon som vet hur det kan ha fått den betydelsen det har?
anna_rispan
07-03-2005, 16:47
nej jag vet inte. har för mig att det stod på mjölkpaketet för ett tag sedan. kanske någon som sparat för att så frön i eller något liknande...
Så här står det i nationalencyklopedin:
tupp`lur subst. ~en ~ar
ORDLED: tupp--lur-en
• lätt, kortvarig sömn: han tog sig en ~ efter middagen
HIST.: sedan 1843
sökte på
http://www.omettord.se/ också men hittade ingenting.
Om ett ord kan du prenumerera på gratis,du får det varje varje dag som nyhetsbrev.
Nyhetsbrev@om ett ord.
pisanggoreng
07-03-2005, 18:19
Svensk Etymologisk Ordbok är bra att börja med i varje fall. Det är Elof Hellquists verk som publicerades första gången 1922 som nu finns tillgängligt digitalt.
Gossen Ruda
07-03-2005, 18:24
Kan det vara den välförtjänta slummer man kan få sen man vridit nacken av den galande tuppen?
Tuppen vill väl att man kliver upp i ottan... men då kan man ju "lura" tuppen och ta sej en lit´n nick... Tupplur(a)
netaave
07-03-2005, 19:12
Tupp kommer av topp som också (enl. gammal svenska) betyder kort, och lur av lura som helt enkelt betyder vila.
Kort vila, alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.