fruberglund
Fick mina fröer idag och nu undrar jag när och hur jag ska så dem.

Hittade ingen info om det på frölistan.

Klematisakleja. Vad jag har läst om aklejor så ska de kallgro en stund men på hemsidan jag beställde dessa ifrån så står det att de lätt gror i rumstemperatur.
Men när ska de sås? Nu på en gång hoppas jag biggrin.gif

Stockros. När ska de sås och hur? Ska man förkultivera eller så på friland, det är inte så många fröer så det kanske är bäst att förkultivera?

Brokglim fick jag som bonus. Ska sås på friland står det så då gör jag väl det smile.gif
kerstin z5-6
jag skulle så Akejan nu -verkar den seg hinner du ju med en utesväng innan det blir för varmt
Stockrosorna brukar jag förkultivera o sätta ut rosetterna i juni -de hinner bli stora o fina på 6-8 veckor , men en del gror lite lusigare -så ta till något ...
kanske sista v i mars blir bra ? Då ska jag i alla fall så mina smile.gif
Glim tror jag är ok med direktsådd
fruberglund
Ok, slutet på mars för stockrosorna...jag kan väl kanske sätta ut mina tidigare än dina eftersom jag bor i söder eller?

Aklejorna åker i baljan idag biggrin.gif
kerstin z5-6
Det beror på våren o när du kan börja avhärda -men frostsäkert är det eg inte före den 6 juni ....
mollys_matte
jag har redan sått mina stockrosor inne under lysrör, och de har redan kommit upp!
Men jag är ju nybörjare, så jag vet inte om det blir "rätt"
Stod iaf på mina påsar att man skulle förkultivera för att ev få dem att blomma iår, så då gjorde jag det!
Och man skulle göra det februari/mars tror jag?! blink.gif
kerstin z5-6
javisst kan du så dem tidigt och ev blommar de redan i år då -problemet är väl att de i så fall blommar sent , och i så fall -här uppe inte har en chans att självså sig .. det innebär att jag är utan nästa år .....
Bor man i sydligare zon är de mer perenna" i alla fall Alcea ficifolia -medan de oftast i norr är bienna ..
Därav sår jag dem inte så fort
Patric
Kerstin,
Såg i ett av dina tidigare inlägg att du beställt "Gibberelic Acid" från Cambian Carnivores.
Försöker göra en beställning på CC:s hemsida, utan att lyckas. Varan hamnar inte i korgen... mad.gif
Någon idé blink.gif
Finns den att köpa i Sverige?

/P
kerstin z5-6
ga3 har jag beställt ja,- men inte därifrån utan från
GARDENS NORTH
Kan säja att det har blivit ett mkt bra utfall på de behandade arterna gentiana , Crambe , penstemon mfl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon