Full version: Melonodling
andershorn
Vad är att föredra för melonodling, växthus med glas eller med isolerplast?
Kan tänka mig att de får bättre fårg med glas, samtidigt som isolerplsten isolerar bra.
spotty
jag tror inte det spelar så stor roll, eftersom glasväxthus måste skuggas för att växterna inte ska brännas.
Samot
CITAT (spotty @ 19-03-2003, 19:01)
jag tror inte det spelar så stor roll, eftersom glasväxthus måste skuggas för att växterna inte ska brännas.

Jag har odlat meloner och diverse andra saker i glasväxthus flera år utan att skugga, inget har sett ut att må dåligt av det.
Anne-Marie, zon II
Vill passa på att fråga hur det är att odla meloner. Jag har frösått för ett par veckor sedan, eftersom jag var så ivrig. Hur stora ska plantorna vara innan jag kan sätta ut dem i växthuset? Är det något speciellt att tänka på?

//Anne-Marie
Samot
Jag brukar sätta ut när jag tycker det är tillräckligt varmt i växthuset, plantorna kanske är 30-40 cm då vet inte riktigt.
Melon verkar gilla att ha det varmt kring rötterna, så att odla i hinkar fungerar bäst. Näring har jag aldrig gett, så det kan jag inte uttala mig om.
spotty
Jag ska prova att odla meloner i drivbänk. Tror ni att jag kan odla dem i hinkar som jag gräver ner i drivbänken. Detta för att slippa flytta bänken år från år eller för att slippa bygga flera bänkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon