Full version: Trädgårdsingenjör
Ciczi
Hej

Har funderat på att skola om mig och trädgårdsingenjör låter lockande.
Undrar nu om det är någon som vet framtidsutsikterna för detta yrke? Vad arbetar man med (rent praktiskt)? Och var arbetar man? Alltså i trädgårdar eller var?

Någon som har tips och råd att komma med så tar jag tacksamt emot dem.

Ciczi
LillaTiger
Trädgårdsingenjör

Här kan du läsa om utbildningen på SLUs hemsida
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 1 har du troligtvis ganska stora arbetsmöjligheter som trädgårdsingenjör, för det är ju i södra sverige majoriteten av odlingsföretagen finns. Man kan jobba med nästan vad som helst men ofta har man lite högre position. Man kan exempelvias göra odlingsplaner, sköter ekonomi, kanske är föreståndare för en handelsträdgård, jobbar hos någon grossist med inköp. Utbildningen är en grund sedan lär man sig yrket på sin arbetsplats.

Det finns nog även stora möjligheter att få jobb på skolorna även på de mer praktiska skolorna börjar lärarna gå i pension. (fast det som är största bristvaran är anläggningslärare men då är det landskapsingenjörs utbildningen som gäller). Man kan lägga till pedagogiken till sitt yrkesområde (tror den pedagogiska utbildningen är 1 1/2 år numera när jag läste in det var det bara 1år på distans)
Ciczi
Tack för svaren,

Måste dock först läsa in två gymnasieämnen för att ens få söka utbildningen. Men man måste ju undersöka alla möjligheter.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon