Full version: skatbo
fritzen
Detta är förmodligen inte rätt forum, men jag är säker på att det finns någon som kan hjälpa mig! I vår trädgård har vi ett i vårt tycke mycket olämpligt placerat skatbo. Detta vill vi bli av med! Hur skall jag göra?
KURT
Det är lite svårt med den kortfattade beskrivningen. Men om man förutsätter att skatboet finns i ett träd! Så finns ju två uppenbara alternativ:

1. Flytta huset

2. Flytta trädet

Skator brukar visserligen kunna vara lite högljudda ibland, men det är ändå inte som kajor eller råkor att de är högljudda så där allmännt VARJE morgon. Så jag har mycket svårt att förstå hur ett skatbo skulle vara störande? Skator är mycket instressanta fåglar att iackta, till skillnad från alla dumma småfåglar och rovfåglar så ser man verligen att skatorna är personligheter.
fritzen
Självklart, men att bli väkt klockan 05.00 varje morgon när dom sitter på balkongen är lagom skoj. Dom låter en hel del samt skitar ner å det grövsta. Skatboet är i trädkronan och jag vill varken flytta huset eller såga ner trädet! Kan man bara riva ner det? Får man det? Hur gör man så att dom inte börjar bygga igen?
Betty
CITAT (fritzen @ 11-03-2003, 14:04)
Kan man bara riva ner det? Får man det? Hur gör man så att dom inte börjar bygga igen?

Jag tycker att skator är jättehäftiga fåglar!
Kaxiga och fräcka till max!
Men du har min fulla förståelse om du önskar dem åt h-vete
klockan fem på morron...
Klart du måste få ta bort boet! Vem skulle väl kunna invända..?
Det är väl din trädgård...?
Tror inte de vill bygga hos dej igen om du river boet!
Gissar att de tycker att du är för störande att ha som granne! biggrin.gif
Men om du ska riva, så gör det innan de börjar bygga till inför årets nya skatkull!
stina
Vi har ett skatbo precis utanför vår lägenhet och jag är jätteglad för det. Förmodligen är jag lite oljuds-skadad för vi bor mitt i Sundbyberg (stadsmiljö med konstant ljud). Skatparet har pysslat med sitt bo hela vintern och vaktar det noga. Reparerar och flyttar grenar hela dagarna. Gud nåde de andra skator som råkar sätta sig i trädet. Då blir det fight vill jag lova!!! Och som sagt - jag hör absolut inget oväsen annat än när dom slåss för att försvara hem och hus.
Ingrid på Västkusten
Det är bara att riva. En sommar lät vi skatorna ha ungar och bo intill kåken och ihjälhackade småfågelungar ifrån andra fåglar är inte det minstaste kul alls :-(

Tänk på att skatorna är revirfåglar. De kommer att bygga nytt på samma plats elelr nära intill - håll utkik, de är smidiga smarta lönnliga fåglar.

Riv NU innan de sätter ägg och ungar för då kan man inte göra det ......

Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-03-2003, 15:11)
innan de sätter ägg och ungar

Märkliga skator ni har på Västkusten! ohmy.gif laugh.gif
Posse
CITAT (fritzen @ 11-03-2003, 14:04)
Självklart, men att bli väkt klockan 05.00 varje morgon när dom sitter på balkongen är lagom skoj.

Du kanske kan fixa en egen balkong åt dem att sitta på? wink.gif
Trädgårdsmannen
Hej,

Vi hade samma sak hos oss i en tall och tog ner tallen...kras med skatboet. Inga problem sa skatan och byggde ett nytt bo i trädet bredvid och det vill vi INTE ta ner...så det är nog till att testa men inte ta för givet att dom ger sig, den hårda vägen är annars kula i kombination med krut...
Gossen Ruda
Det enklaste sättet att få skatorna att flytta är att köra upp en pinne genom boet. River man boet bygger dom bara nytt igen. Gäller för övrigt alla fågelbon. En sten eller planka får dom att flytta. Samma för kaniner också.

En gång ville vi ha bort ett skatbo i ett äppleträd så pappa körde upp stångsaxen genom boet och lät den stå där med saxen vilande på marken. När vi kom tillbaka från sommarstugan efter veckoslutet stod stången kvar men saxen var borta! Någon hade norpat den och för att göra det måste denna haft med sig en skruvmejsel för saxen satt fast med en skruv. Mamma mia.
Posse
Jag tycker du ska vara rädd om skatorna ! smile.gif

Personligen är jag glad över att ha skator boende på min tomt.

Om nu egentliga problemet är att de missbrukar din balkong, kanske du kan låta dig nöja med att få dem sluta göra det?

De skator jag ser verkar vara otroligt folkskygga - jag tycker man nästan endast ser dem genom fönstren, är jag ute är de som bortblåsta, så jag tycker det borde vara enkelt hålla dem borta från balkongen med hjälp av någon slags fågelskrämma.... unsure.gif
yla
håller med posse
var rädd om skatorna o betrakta dem
det är ovanligt kloka fåglar
renhållningen sköter dom också
o om ni inte vill att dom ska sitta på balkongen så
kan ni väl sätta upp ståltråd en liten bit ovanför räcket
så dom inte kan sitta där
o sätt er sedan i titta på hur
dom jobbar o sliter med sitt bo
släpar hem pinnar som ska sitta exact för at duga
varför i hela fridens dagar ska människorna ha så svårt att låta andra
arter samsas med dom i naturen o i världen
inte undra på att det är krig o elende då vi inte ens kan låta
ett skatpar ha sitt bo kvar fast dom förmodligen bodde där först
fy fan ursäkta nu blev jag lite upprörd wub.gif
men jag har svårt att förstå detta eveinnerliga bortjagandet av andra arter
o oginheten att inte vilja dela med sej
så hiskeligt mycket liv kan jag inte tänka mej att dom för
undrar vad djuren tänker då vi kommmer dragande men smällare raketer
o transistorradio mm i naturen ,dom kommer knappast o river ert bo
som ni planerat o byggt i evigheter för att era barn ska få det fint
Ingrid på Västkusten
Åtta skatpar på en liten gata - småfåglarnas ungar är uppätna .
Så är det hos mig. Granngatan har lika många.

Ett eller två par gärna men inte en invasion av skator - som med alla andra arter som det blir för många av rubbas balansen.
Vi sköt sex skator ett år och det vart lite lugnare för de andra fågelstackarna.... balans......såp nu lever skatorna farligt igen....

Ingrid
KURT
Eftersom det finns ett stort överskott av de flesta djur (även småfåglar!) så har det ingen som hellst betydelse om tar bort några. D v s skjuter man bort ett par skator så står det ändå mer än 10 par i kö så det har ingen som hellst effekt , förutom att man får sig lite mat om man nu råkar tycka om att äta skator. Annars är det ju vanligt att många tycker synd om småfåglarna, men vem skall den skall den då skjuta som tycker synd om de stackars skatorna? De flesta accepterar numera rovfåglar, men kråkfåglarna får inte skaffa sig mat. Jag tror egentligen det hela bottnar i en rädsla för fåglar som är alltför lika oss människor, mindre begåvade fåglar har man lättare att begripa sig på och lättare att acceptera. Visst har det blivit fler kråkfåglar på senare år, men det beror ju på att vi tillhandahåller mera mat åt dem. På 70-talet höll man på och sköt skrattmåsar, numera är de tämligen sällsyta, naturen rekglarar sig så mycket mera effektiv utan vår klumpiga inblandning.
För alla som vill lära sig lite om det facinerade ämnet ekologi så kan jag verkligen rekommendera författaren, och pensionerad professorn i ekologisk zoologi, Staffan Ulfstrands böcker "Gökmaffia och falska orkideér" och "Flugsnapparnas vita fläckar".
Gossen Ruda
Håller med föregående talare i mycket men inte helt. Anledningen till den stora mängden kråkfåglar är enligt min mening just vi människor. Kråkfåglar är troligen fågelvärldens intelligentaste varelser och dom är anpassningsbara. Vi sprider en massa sopor och annan mat åt dom och dom tar för sig. Och smaskar på småfåglarna också. Men eftersom vi matar upp en större stam än vad naturen tål går det ibland åt pipsvängen. Långt från människans boningar fungerar det.

Att vi sen håller ner beståndet av större rovfåglar gör inte saken bättre. Mer pilgrimsfalk och duvhök så löser sig problemet kanske. Men att få jägarna att inte skjuta duvhök är svårare än att få mig att sluta med R-up. sad.gif Just därför måste vi skjuta av lite skator mm.
Ann i Göteborg
När lägger skatorna äggen egentligen???

Vi har en alldeles för stor cypress (>12m) som varit på väg ner många år, men varje år vi börjar ta tag i projekt fällning så ser vi att skatorna har börjat häcka (jag kan alltså inte komma ihåg några datum år från år...) och djurvännerna i oss låter dem hållas för vi "tar ner cypressen till hösten istället" - men då blir det inte av.

S.s. skatorna har vi inget emot, men cypressen däremot - tänk vad många andra träd som skulle få en utmärkt plats där..............lövfällande dessutom!
Posse
CITAT
När lägger skatorna äggen egentligen???

Jag tyckte också det kunde vara intressant att veta. Tittade t.ex. i "Nordisk Familjebok" och sökte på webben men fann inga konkreta svar. unsure.gif
En bra faktasida är Skata. Där talas iallafall om parningsspel under vårvintern.
Gossen Ruda
Kollade i en fågelbok och där stod det äggläggning i april-maj så än är det inga problem att fälla skatboträd. Däremot påbörjas bobygget tidigt på våren men det är en annan sak.
abborrmaster
har för mej att det var ett skatbo utanför fönstret då jag bodde i Hallonbergen, bvoet började litet o sen blev de större o större sen övergavs det! Eller nåt sånt...
Sara
Skatorna är charmiga ju!

Jag har en flock i parken utanför fönstret som inte gör mycket väsen av sig. De är roliga att betrakta när de "inventerar" papperskorgarna. :) Eller retas med katterna...

Kajorna däremot skulle jag inte sakna om de försvann... De är säkert tusen stycken här i krokarna och kacklar hela nätterna och morgnarna. Bajsar ner gör de också, det luktar gammalt fiskrens när man går förbi buskarna. :(
Gossen Ruda
För några år sen såg en granne hur 5 skator hackade ihjäl en turkduveunge. Då försvinner charmen. Naturen är aldrig bara svart och vit.
e_sedell
de äter andra fågelägg också, men vem bryr sej. Kajor finns det där emot alldeles för mycket av. Vi har en ganska stor grönyta på dåran tomt. För att gräset ska bli finare så har jag kört dit mask från en dynghög. Så att våran tomt har mera mask än grannens har de självklat upptäckt. De är ju så orädda, de bryr sej inte om våran hund längre och inte enns när jag går ut på trappen flyger de. Man måste böja sig ner efter sten, då hinnerman inte resa sej. Det är lika dent som man en kompis och stararna. De lensar hans körsbärsträd vilket inte är populärt. Det kan vara en hel flock som sitter och äter när han är ute, men så fort han får efter luftgeväret så flyger alla. Ganska typiskt...
Sara
Jag tror knappast att de hackade ihjäl duvan för att vara elaka. En skata måste ju äta, eller hur?
Posse
Lite väl skumt idag men det ljusnar väl någongång... Webbkameraprojektet Skatboet rolleyes.gif
abborrmaster
WOW! hehe
Gunvor Nilsson
Tack Posse för skatlänken! Skall bli intressant att följa utvecklingen fram till dess ungarna blir flygfärdiga! tongue.gif
/Gunvor
Åsa K, zon 1
Skator är vackra och mycket kloka fågar sad.gif

Men jag vill INTE ha dem i närheten av min trädgård där jag har ett äppleträd med starholk och flera år har jag haft starar med ungar smile.gif

Det är INTE roligt att se när starungarna är flygfärdiga och skatorna sitter och lurpassar för att ta ungarna så fort de kommer ur holken.

Det sägs ju att det börjar bli ont om många småfåglar och då skall banne mej inte skatorna ta "mina" starungar, eller några andra fågelungar heller

mad.gif så det så.

Tyvärr är det väl så att vi människor måste försöka hålla efter skatorna eftersom de inte har några naturliga fiender.

Riv skatbona så fort det går mad.gif
Posse
CITAT (Åsa K @ zon 1,27-04-2003, 21:03)
Skator är vackra och mycket kloka fågar   sad.gif

Men jag vill INTE ha dem i närheten av min trädgård där jag har ett äppleträd med starholk och flera år har jag haft starar med ungar  :)

Det är INTE roligt att se när starungarna är flygfärdiga och skatorna sitter och lurpassar för att ta ungarna så fort de kommer ur holken.

Det sägs ju att det börjar bli ont om många småfåglar och då skall banne mej inte skatorna ta "mina" starungar, eller några andra fågelungar heller

mad.gif  så det så.

Tyvärr är det väl så att vi människor måste försöka hålla efter skatorna eftersom de inte har några naturliga fiender.

Riv skatbona så fort det går  :angry:

Om du själv inte vill låta skator bo på din tomt är det förstås din ensak, men att skriva "Riv skatbona så fort det går mad.gif " precis som om du vill se ALLA skators bon förstörda tycker jag låter hårt. sad.gif

När jag sitter vid datorn ser jag ibland genom fönstret en ekorre som mycket passande och underhållande kilar up och ner i en ek. rolleyes.gif
Vad jag har hört rövar också ekorrar ägg och fågelungar. Liksom kråkor m.fl..
Och katterna lär också passa på att norpa fågelungar om de får tillfälle.
Ska man titta snett på alla djur och insekter som följer sina instinkter blir det lite jobbigt....
unsure.gif
Cilla
Det står om skator i min dator... Posses webcameralänk var verkligen kul! Här är lite annat smått och gott om skator, hur de bygger och lever och våra myter om dem.

Ägg lägger de nu i Mellansverige, slutet av april-början på maj.

Få fåglar är så mytomspunna som skatan.
Långt tillbaka i tiden var en allmän uppfattning världen över att skatan var en demonisk fågel, som hörde samman med Hin håle. Många sjukdomar skylldes på skatan, men den kunde även bota sådana. Hade man exempelvis bölder, behövde man bara stryka lite av varet på en bit bröd och slänga den till skatan. Sedan den ätit upp brödet, flög den bokstavligen bort med bölden. Ett annat exempel från medeltida tysk tro är, att äter man skatkött får man klara ögon. Man trodde förr att den kunde spå väder. Byggde de boet högt upp i träden skulle sommaren bli regnig men byggde de lågt så skulle sommaren bli torr och varm. Gårdsskatorna skulle man vara rädd om för de bringade lycka till gården.

Här finns en bra artikel om hur och var skatan bygger bo mm, studie i Leksand.

Kort skatberättelse
Wargen
Som trädgårdsmänniska så leker jag Gud bland blommor och blad.
Du är ett ogräs- du skall dö! Du ser vacker ut - du får leva!
Jag har sett en skata jaga, fånga och hacka ihjäl en koltrast.
Mina rödhakar bevakar jag från skator och katter som om de vore gjorda av rött guld...
Till slut handlar det om att leva och låta leva och äta eller ätas, men som jag redan tagit på mig rollen som Gud i rabatten är det väl upp till mitt samvete.... wink.gif
Jag KÄNNER verkligen att jag tar någons liv och rättighet till liv både när jag smäller en fluga eller rycker ett ogräs, men likafullt gör jag det. (Ibland inte.) Samvetslös? wub.gif
Jag vet inte om skator har samvete, förmodligen är det något vi människor hittat på för att ursäkta att vi leker Gud....
Obs. Det går bra att byta ordet Gud mot Naturen, Kosmos, Allah, eller vad man vill...
e_sedell
Det börjar faktist bli lite för mycket kajor, skator är det ju inte så ont om heller, men kajor finns det alldeles för mycket av. Tänk på så mycket mast de äter upp, masken behövs ju för att marken ska fungera. Jag brukar köra hit mask för att det ska bli extra maskrikt och det har kajorna märkt minsan. Alltid på moronen sitter det 10-15 skator och äter mask. De är ju inte rädda längre häller, man måste springa ut för att de ska flyga. När jag låg ute och solade gick de alldeles bredvid, helt orädda asso. Ändå bor jag på landet...
Posse
CITAT (e_sedell @ 29-04-2003, 17:27)
Jag brukar köra hit mask för att det ska bli extra maskrikt och det har kajorna märkt minsan. Alltid på moronen sitter det 10-15 skator och äter mask. De är ju inte rädda längre häller, man måste springa ut för att de ska flyga. När jag låg ute och solade gick de alldeles bredvid, helt orädda asso.

biggrin.gif Fåglar brukar väl av någon lustig anledning dras till människor som utfodrar dem...
e_sedell
hehe, så kan man ju också se det!
ulfven
Gossen Ruda! Det var en kul liknelse som säger mer än vad du nog menat...

Mvh/Ulfven
Kattmatte
Jag skulle ge vad som helst för att ha skator i min trädgård. Pica pica är min favvisfågel. Skator är vackra, intelligenta och riktiga överlevare. De bildar par för livet och bygger ny våning för varje häckningsår i sitt skatbo. De börjar sin häckning mycket tidigt, innan ens snön börjar smälta. Jag är lite ko-ko men jag tycker det är kul att tjattra som skatorna. Det funkar att 'ropa på mat' och 'tjena'. I alla fall vad jag har kommit fram till. haha
Sara
Är det bara jag som inte längre kan se hemsidan med skatboet? unsure.gif
Posse
CITAT (Sara @ 03-05-2003, 22:04)
Är det bara jag som inte längre kan se hemsidan med skatboet?  :unsure:

Jag kan tyvärr inte heller öppna sidan om skatboet. sad.gif
Befarade först att publiciteten gjort att skathatare sabbat boet och/eller kameran, men inget särskilt nämns på Frölundagymnasiets hemsida.
Förhoppningsvis är det bara så att servern är överbelastad. unsure.gif
Meddela gärna här i tråden om ni får syn på skatboet igen!
Berith
Nu funkar länken igen! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon