|
Psykofarmaka
07-03-2005, 23:03
Jahapp...så kass på trädgård är jag faktiskt Vi har säkert Sveriges vanligast häck..men inte 17 vet jag namnet på den iaf Finns det någon bra sida eller liknande där man lätt kan ta reda på namnet ? Vi ska ju nämligen köpa några nya plantor...så det kan ju för enkelhetens skull vara bra att veta Ps. den har inte taggar....men lite större blad med en sådär 4 "flikar" på. Sen så ska man klippa den till midsommar
Christina i Taxinge~
07-03-2005, 23:35
Kan det vara Måbär....? Inte för att jag vet när den ska klippas, men bladen är flikiga..... Bilder på Måbär
Psykofarmaka
07-03-2005, 23:43
NixPix...Måbär var det inte
Hurudana blommor har din buske och hur ser barken ut? Gullrips, Ribes aureum, har inre orange bark och doftar mango. Smällspirean, Physocarpus opulifolius har sprucken bark och ser risigt strimmig ut så här års.
farbror B
11-03-2005, 12:08
Sveriges vanligaste häck, hur ser den ut mer än att ha flikiga blad? blommor? stamfärg?
Psykofarmaka
11-03-2005, 12:48
Nu har jag tagit några bilder på häcken...hoppas någon vet vad det är för sort  Men ni får ta bort http:// i adressfältet för att bilderna ska fungera...alltså klicka på länken gå sedan in och markera http:// och ta bort..tryck på enter HäckenHäcken igenÄnnu mer häck
Kommer du ihåg om bladen ser ut ungefär som nedanstående bild?
Big Gardener
11-03-2005, 12:59
Ursäkta, men det var inga bra bilder. För mörka och oskarpa. Ett tips är att skära av ett årsskott, ta in det och ta en närbild av knopparna i bra ljus. Om vi får se knopparna på nära håll kan vi nog ge dig en säkrare artbestämning.
Mitt förhandstips, trots bildkvaliten, är att det är oxel, Sorbus intermedia, men för att vara riktigt säker bör du ta bättre bilder i bättre ljus.
Psykofarmaka
11-03-2005, 13:08
CITAT (KURT @ 11-03-2005, 12:57) Kommer du ihåg om bladen ser ut ungefär som nedanstående bild?  Njaa.....ungefär så såg nog bladen ut. Häcken får inga blommor eller några bär....bara en massa löv
Psykofarmaka
11-03-2005, 13:23
Två gamla löv  Hur är denna bildkvaliteten ? Det ska iaf föreställa löv från föregående säsong
Lena i Torslanda
11-03-2005, 13:30
Kanske oxel, mkt vanlig i äldre trädgårdar. Efter att ha sett bilderna är jag övertygad om att du har en oxelhäck.
Om de där bladen är längre än 3-4 cm så håller jag med om att det är oxel.
Psykofarmaka
11-03-2005, 13:39
CITAT (KURT @ 11-03-2005, 13:33) Om de där bladen är längre än 3-4 cm så håller jag med om att det är oxel. Jupp.....det störta bladet är 12 cm och det mindre 8 cm, då mätte jag hela. Men är det inte blommor på Oxel ?
Lena i Torslanda
11-03-2005, 13:42
Jo den blommar om den får växa fritt som träd men när man klipper den så blir det inget.
Psykofarmaka
11-03-2005, 13:51
CITAT (Lena i Torslanda @ 11-03-2005, 13:42) Jo den blommar om den får växa fritt som träd men när man klipper den så blir det inget. Ok, då förstår jag Va bra...då vet jag vad jag har för häck Ni är ju helt suveräna på detta forum
Många ggr kan man få nya häckplantor genom att ta rotskott eller göra avläggare (lägga ner en gren så att endel ligger under jorden), men är det en så här gammal häck så är det inte lika lätt. Annars är det ett bra sätt eftersom man är säker på att man får exakt samma sort.
Psykofarmaka
11-03-2005, 14:18
Häcken är antagligen lika gammal som huset, - 1968. Alla har samma typ av häck efter hela gatan.
Menar du att skulle kunna vara svårt att få tag i nya plantor ? Skulle de kunna se väldigt olika ut ?
Vi ska nämligen sätta igen en öppning som vätter ut mot gatan. Gissar att det skulle kunna behövas tre eller fyra plantor.
Jag ser inga bilder, bara Tyvärr....etc
Psykofarmaka
11-03-2005, 14:32
CITAT (Sylvia @ 11-03-2005, 14:29) Jag ser inga bilder, bara Tyvärr....etc Som jag skrev så får man ta bort http:// i adressfältet och sedan trycka på enter för att kunna se bilderna
CITAT (Psykofarmaka @ 11-03-2005, 14:18) Häcken är antagligen lika gammal som huset, - 1968. Alla har samma typ av häck efter hela gatan.
Menar du att skulle kunna vara svårt att få tag i nya plantor ? Skulle de kunna se väldigt olika ut ?
Vi ska nämligen sätta igen en öppning som vätter ut mot gatan. Gissar att det skulle kunna behövas tre eller fyra plantor. När det gäller oxel så är det inga problem. Men för många andra häckväxter kan det vara viktigt att få rätt sort, annars kan de skilja sig ordenligt åt i växtsätt och bladfärg/form.
Big Gardener
11-03-2005, 14:42
Jag rekommenderar att du köper Sorbus intermedia E (E-planta) som är arttypisk och framtagen just för svenska förhållanden. Den finns att köpa på de flesta välsorterade plantskolorna och gardencentrarna.
Det finns ett knep för att få en gammal häck tät nedtill och det är att plantera in en sekundärart "i häcken". Den låter man sprida sig och klipper den med den "ordinarie" häcklinjen och täcker de kala partierna. En lämplig art är t.ex. Måbär, Ribes alpinum. Det kan se konstigt ut med färgskillnaderna men vill man bevara en gammal häck som inte blir tät nedtill är detta ett sätt som har provats med framgång.
Psykofarmaka
11-03-2005, 17:09
CITAT (Big Gardener @ 11-03-2005, 14:42) Jag rekommenderar att du köper Sorbus intermedia E (E-planta) som är arttypisk och framtagen just för svenska förhållanden. Den finns att köpa på de flesta välsorterade plantskolorna och gardencentrarna.
Det finns ett knep för att få en gammal häck tät nedtill och det är att plantera in en sekundärart "i häcken". Den låter man sprida sig och klipper den med den "ordinarie" häcklinjen och täcker de kala partierna. En lämplig art är t.ex. Måbär, Ribes alpinum. Det kan se konstigt ut med färgskillnaderna men vill man bevara en gammal häck som inte blir tät nedtill är detta ett sätt som har provats med framgång. Jag tror att de förra ägarna har gjort så....för på några ställen så finns det även en annan växt i själva häcken Tusen tack för tipset för den "rätta sorten"  När jag ändå är igång med mina korkade frågor Det var någon som skrev att oxel inte blommar eftersom man klipper den. Men jag läste, nu när jag vet vad det är för häck, att oxel blommar i maj..och vi klipper den ju inte förens till midsommar. Borde den inte blomma då iaf ? Eller gör det inte det pga att den blivit klippt i så många år ?
Big Gardener
14-03-2005, 07:57
Det beror på att oxel, liksom äpple och päron, blommar på tvåårsskotten. Ni klipper bort nästan all nytillväxt (ettårsskotten) så några blomknoppar bildas inte. Om du sparar en ensam gren i häcken utan att göra något med den så kommer den troligtvis att blomma året därefter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|