AvalonC
Min fikus har stått i ett fönster med morgonsol, men hon tyckte nog inte om det för hon tappade många blad undertiden. Så nu har jag flyttat henne.

Jag försökte med att klippa bort de grenar som "dött" och inte hade några blad längre för att få den att börja skotta sig lite, men istället så kom det vit sav ut ur grenarna. Det droppade flera droppar.

Vad är det för något?
Jag har precis börjat mitt intresse för blommor så jag vet inte mycket, vore tacksam för hjälp....

MVH Marleen
Christer i Falköping
Saven på fikusar är vit, så det är inget konstigt. De blöder alltid lite efter beskärning. Den kan vara lite irriterande för huden också, så rör den inte i onödan.
Christer.
carol
Helt normalt att fikusen tappar några blad så här års. Flytta den inte i onödan för då är det risk att den tappar mycket mer blad. Man ska inte heller snurra på den, då tappar den också blad.

Jag har hört att man inte ska beskära en fikus i onödan, varför vet jag inte, är det bara bullshit eller? Någon som vet?
bonzor
Jag brukade beskära mina fikusar, dom jag gjorde det med dog. Kanske därför man inte ska göra det?
Dom två jag har kvar har jag inte beskärt alls och dom växer så det knakar, så jag har slutat beskära dom.

Mina brukar tappa mer blad denna årstid, inte så dom ser kal ut.
kristerh
jag klipper mina, har de som bonsaier och de är jättefina trots hård klippning wink.gif
krister
AvalonC
Fråga till kristerh:

har du något foto på fikusbonsaien???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon