Berit
Är det någon som har en bild på rubr. med en så där 4-5 blad på.

Jag är osäker på om det är ett ogräs jag vårdar så ömt, sådde nämligen i såjord som varit ute och som jag inte har haft i micro eller ugn före sådd.
kerstin z5-6

Lite suddig men jag hoppas du ser ändå smile.gif
Bladen är lite håriga redan som små
Berit
Hej Kerstin!

Visste att jag kunde lita på dig, med bilden menar jag.

En endaste en (jag tror i alla fall att det är en meconopsis, det ser så ut på bilden) av 24 satta fröer har kommit upp efter att ha haft odlingen i kylskåp 1 månad.

Nu har jag kastat ut resten och skottat snö över.

Tack Kerstin, du är en klippa.

mvh
Berit
kerstin z5-6
biggrin.gif Såna är dom,- en poppar upp o de övriga tjurar .. de kommer säkert igen efter kylning nr 2 smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-03-2005, 11:25)

Lite suddig men jag hoppas du ser ändå smile.gif
Bladen är lite håriga redan som små

Har du redan tagit in dina Kerstin?

Jag kör nog mina utomhus tills våren, har inte plats under lysrören smile.gif
Berit
Glömde fråga vad jag skall plantera om min Meconopsis i för jord.
Har för mig att vallmo inte vill ha så gödslad jord.

Vad föreslår du Kerstin?
kerstin z5-6
Tvärtom -just Bergvallmo är storätare , man vanlig plantjord duger nu vid utskolningen -annat blir för starkt -Sen när du planterar ut kan du gärna tillsätta kodynga uppe på jorden vid plantering och varje år smile.gif

Jag tar in alla sådder fru B laugh.gif
Berit
Där ser man.

Är jag helt ute och cyklar när det gäller jord till övriga vallmo, t.ex Oriental Poppy. Är de också storätare?
kerstin z5-6
nej du är rätt -de flesta vallmo vill ha ganska mager jord
farbror B
jag har de orientaliska jättevallmorna hemma, både rosa och röda och de tycks växa i lite vad som helst, även om mina land är väl gödslade.
När jag rensat ur landen på "skräp" på våren, brukar jag safta på med rikligt av kogödsel/barkmylla. Har fungerat bra.
Om ni hr jättevallmo kan det vara bra att de får stödja sej på något, annars viker de sej lätt i hård blåst.
tyvärr regnar de ofta sönder och samman hemma, särskilt de rosa, som efter en hård skur ofta tappar färgen och skrumpnar.
Härdiga perenner i övrigt.

Jag har nu köpt "danska flaggan" en jättevallmosort och även en lila sort.
( båda "somniferum")
Ge mej tips om skötsel ! wub.gif
kerstin z5-6
Somniferum -som är ettåriga trivs i vilken solig rabatt som helst biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon