Full version: Dvärgträd
marigt
Hallå gott folk
Har fått brev från Bakker om bla Mini fruktträd; äpple päron persika aprikos körsbär.
Säkert är det fler som känner igen det?

Men är det något att ha?
Jag tycker det verkar rätt kul men undrar om nån har provat, de måste ju övervintra. att stå i en kruka på vintern verkar inte bra.
Man kan kanske plantera som ett vanligt träd i jorden??

Vore kul med synpunkter/erfarenheter.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller äpple så kan man köpa svagväxande sorter som går bra att ha ute (planterade i marken) ända uppe i norra sverige så köper du någon av dessa är inte övervintring några problem.

De från Bakker är det dock inte säkert att de är härdiga (tänker inte gå in på Bakker, sök på gamla inlägg så hittar man en hel del om den firman).

Är växterna ej härdiga måste man ha en kall ca +2-3C förvaring. De växter du nämnt är lövfällande så är det kallt och växterna gått i vila så behövs inget ljus under förvaringen.
Lady Hamilton
CITAT (marigt @ 08-03-2005, 11:14)
Har fått brev från Bakker om bla Mini fruktträd; äpple päron persika aprikos körsbär.
Säkert är det fler som känner igen det?
Men är det något att ha?
Vore kul med synpunkter/erfarenheter.

wink.gif Är du säker? I min katalog står det SALUFÖRS INTE I SVERIGE

unsure.gif Men jag kan ha fel, i övrigt tycker jag att vill du pröva, gör det
men som sagt är......... Företaget har disskuterats tidigare............
Cilla
Jag skulle inte köpt plantorna från Bakker men att experimentera med dvärgfruktträd är intressant. Äpple på svagväxande grundstammar som man beskär från början och persika på mycket svagväxande grundstam har jag hittills experimenterat med.

Äpplenas grundstammar (rotsorten som gör dem svagväxande) vet jag var det är men persikan spontan köpte jag i en plantshop i försomras. Om den klarat vintern och vårvintern återstår att se, liksom om den någonsin kommer att blomma. I somras utvecklade den sig mycket väl.

I övrigt har jag i trädgården en Malus Red Paradise på tredje året (tror jag) och den har HEMLIG grundstam... Blommar i starkt rosa, får illröda nyblad, små blodröda frukter och ska inte bli högre än 2 meter. Mer prydnadsapel i dvärgformat än ett fruktträd.

Det lilla träd/trädbuske jag är mest förtjust i är dvärgmandeln Prunus Tenella som är mycket härdigt (zon 5 eller 6), får tätt med rosa blommor, illröda höstblad i sol, blir 50 cm hög eller dryga 1 meter beroende på vilken sort man väljer och ljuvliga, ganska stora och ludna mandlar.
Ankan-gbg
Jag köpte ett litet Persikodvärgträd på Hornbach i Göteborg förra veckan. Ska sätta det i växthuset.
Det ska enligt försäljaren klara det sig i växthus eller skyddat läge även på vintern.
Jag har också varit inne och tittat på de på Bakker. Dessa var tvungna att övervintras frostfritt och jag är inte mycket för att behöva flytta runt och sköta för vinterförvaring. Vi får väll se om det blir någon frukt och om det överlever nästa vinter.

//Annika
Dzad
Såg i tidningen reklam för dvärgbergtallar... Är de fina och kan man ha dem i krukan ovanför marken hela vintrarna eller?
Cilla
Med mycket stor kruka och vintertäckning i de varmare delarna av landet kan säkert vissa arter av tall klara sig i kruka. Barrträd i våra vanliga "stora" trädgårdskrukor är annars ett elände, de torkar på våren. Tuja är nog det mest härdiga vintergröna man kan ha i kruka.

Om du kollar upp vad dvärgtallen hette kan du slå på google och läsa mer om varifrån den kommer och hur den lever naturligt. Från det kan man ofta gissa hur ett träd vill växa. Men det krävs latinska namn för att veta vilka träd försäljarna talar om!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon