Full version: GRÄSKLIPPARE...
mulle
Jag behöver en ny gräsklippare i vår och jag vill gärna ta del av de erfarenheter som finns på forumet.

Min utgångspunkt är en klippare som
- klarar av min trädgård med många skrymslen, vrår och knepiga ställen men som också har en stor plan yta. Trädgården totalt är på 6500 kvm.
- är självdrivande.
- är lätt att starta.
- är uppsamlande med en behållare som är smidig och lätt att ta av och tömma (Jag är trött på att kratta men vill gärna ta till vara klippet).
- har en stark och bra motor.

På Råd och Röns hemsida finns ett test från 2001 och där får en modell som heter Viking Linea det bästa betyget. Har någon av er den?
Eller har någon en maskin som antingen är extra bra eller en modell som definitivt borde hamna på svarta listan?

Mulle
Ralf
behållare att tömma?? glöm det, du får tömma den ofta. Båda mina klippare har behållare, jag kan inte klippa mkt utan att tömma dem. Alternativet att ta bort behållarna funkar inte heller, hålen där klippt ska åka ut sätts fort igen.

Jag skulle idag köpa en bensindriven självgående Multiklipp, en sån som har sönder gräset. jag har 900 m2 tomt

6500 m2
Vet i tusen om jag inte skulle köpa en åkklippare då. Mkt springa blir det.
Jag vet så här efteråt att man ofta bör ta en sak i en storlek större än man behöver. Dessa maskiner blir då så mkt lättjobbadet

Bestämmer du dig idag kan du nog få en till hyfsat pris.
anna_rispan
se till att provköra, så att den är lättstyrd. i sommras körde jag en walker med uppsamlare, kanske bara används av kyrkogårdar?? o när gräset va torrt tyckte jag att det fick rum en hel del. kan jag ha klippt i en timma?? hmmm tiden bara försvann när jag satt på klipparen.
mulle
Jag vill nog inte ha en åkgräsklippare. Dels tycker jag om motionen jag får när jag traskar omkring, dels har jag ställen som man inte kommer åt med en åkklippare.
Dessutom har jag sprungit i så många år nu att jag är van... Det är krattandet jag avskyr.
Har man en mulcher eller multiklipp kan man inte ta tillvara det dyrbara klippet... Därför lockar en modell med behållare.
Om man tömmer klippet i högar efter sig (högar som man senare hämtar med skottkärran) och inte traskar iväg till komposten varje gång - är behållaren besvärlig ockå då? Om man dessutom sätter det i relation till det arbete det är att kratta upp klippet om man inte har en behållare?
Mulle
Fenja
Finns bara en gräsklippare som är värd namnet: Klippo! Du kan med fördel skaffa en begagnad då det är lång livstid på dessa maskiner. Tål att köra över sten, grenar och annat bråte också! (Bra när man klipper som jag gör tongue.gif ) Jag är dessutom av den uppfattningen att gräsmattan mår bra av att klippet får stanna kvar i den!
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Jag låter alltid också klippet vara kvar på gräsmattan. Det syns ju knappt, men gör nytta och så slipper man ta hand om det...
mulle
Jag har haft en Klippo tills nu... I somras var den två gånger på service men dom lyckades inte längre göra något åt vibrationerna som höll på att förstöra mina handleder... Dessutom fick jag varje gång den skulle startas skjuta av den grovaste arsenalen med finska svordomar. Det var många perkelen som hördes från min gård! Verkstaden kunde inte göra den mer lättstartad heller och hänvisade till att maskinen var från 80-talet...
Jag kan trots det mycket väl tänka mig en Klippo igen om den har en vettig uppsamlare och ett modernare startsystem!
Klippet vill jag nämligen ha till grönsakslandet som täckmaterial och jordförbättrare. Sedan jag började med klipp bland grönsakerna har skörden förbättrats massor och ogräsrensningen har minimerats till mindre än en timme på hela sommaren! Sniglarna gillar inte heller klippet.
Mulle
tomba
Morsning Mulle.
jag hade samma problem som du men bara ca 1200 m2
skaffade mej en jonsered med uppsamlare utan självgång (den bara klottar och river märken i gräsmattan) jag är svårligen imponerad av gräsklippare men denhär lyckades. Den är inte tung att skuffa ens med full behållare och behållaren är hyfsat stor. Lättstartad och driftsäker. Själv har jag löst tömmningsproblemet så att jag tömmer behållaren vartefter, på de buskar och perenner som vill ha marktäckning
på så vis slipper jag gå långa sträckor, när de har fått nog för säsongen brukar jag ha skottkärran strategiskt placerad och tömma rakt i den. För vidare transport till vadjagnuskahadettillförnärvarande.
Ett märke som jag bara kan drömma om är honda, de har sjukt bra gräsklippare
men kostar skjortan.
En åkklippare som jag kan rekommendera är husqvarnas midjestyrda frontmonterade klippare de lämnar en radie av ca 15cm vid cirkelkörning (varierar med modellen) med uppsamllare är de mycket effektiva. men de kostar också förutnämnda klädplagg. Lycka till med upphandlingen.
Sommartorparn
Dags att påminna om gräsklippartråden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c6cb0cbbde51f66
mulle
Suck, att det ska vara så besvärligt. Jag läser allt jag hittar (tack, Sommartorparn för tråden - jag hade glömt bort den) på nätet och i tidningar och har pratat med alla olika försäljare här i stan...
Om man bara visste...
Maskinerna är så dyra att jag ogärna ångrar mig bittert efter en säsong och jag betalar hellre mera från början om det verkligen betyder kvalitet och att jag blir nöjd.
Ungefär hur mycket väger en 60-liters gräsklippsbehållare? 10 kg? Eller med andra ord, hur tungt blir det egentligen att lyfta av en full säck?
Och ännu - vet någon om man kan provköra gräsklippare på Älvsjömässan?
Här i stan får man bara fingra på maskinerna inne i butiken...
Mulle
Susanna
Hej!

Jag har en Klippo med uppsamlare som jag är helnöjd med, minns inte modell tyvärr. En av de kraftigare dock. Innan dess hade jag en Partner, den var totalt värdelös. Klarade inte ens min gräsmatta som är helt plan. Minsta lilla tuva så la den av.

Jag klipper en yta på c:a 2000 kvm med min Klippo. Det brukar ta några timmar varje gång. Visserligen blir uppsamlaren full fort (kanske för att jag klipper för sällan!) men jag brukar ha skottkärran i närheten. Jag har inte haft några problem att starta den, trots att jag är ganska svag i armarna rolleyes.gif Tycker inte att det är svårt att bära en full uppsamlare, tror att min är på cirka 40 liter. Jag använder klippet till köksträdgården, det är verkligen helt suveränt.
mulle
Intressant att höra, Susanna, att du är nöjd. Jag har sneglat mycket på Klippos nyare modeller, de verkar onekligen lockande!
Mulle
Susanna
Ja, jag är mycket nöjd med den. Just nu är jag i Stockholm men åker till Borrby den 21 mars, då kan jag kolla vilken modell det är.
mulle
Jättesnällt av dig!
Sedan mitt förra inlägg har jag varit hos den som har Klippo-agenturen i Mariehamn och charmat mig till ett löfte om att få testköra bara lite, lite inomhus....
Maskinerna kommer i slutet av månaden och då kommer också Honda som just nu är den hårdaste konkurrenten till Klippon.
Mulle
Susanna
Det gäller bara att jag kommer ihåg det! Men annars kan du väl försöka påminna mig. Jag kommer att vara där 21-28 mars!
grönsaksodlaren
John Deere har lanserat sina små gåklippare på den svenska marknaden. Det är suveräna maskiner med mkt lång livslängd. se: Deere gräsklippare
för mer information!

Gräsklipparen har både mulchfunktion samt uppsamlare. Jag tycker speciellt om deras handtag som är helt vibrationsfritt. hela gräsklipparen är mycket gedigen!

Ett måste att prova!
Lady Hamilton
Jag kan bara inte med "krattandet" mad.gif mina händer är inte skapta för att kratta.
Vi har en Husqvarna (12 år) som har både multiklipp, vanlig klippning o uppsammlare. Jag använder mig också av skottkärran att tömma i.
Den dagen vi mste köpa ny klippare blir det defenitivt en med uppsammlare. Gräsklippet använder jag ofta till diverse växter men sedan
på hösten du kan DAMMSUGA laugh.gif hela gräsmattan fri från löv, och slipper även då kratta. Är det inte så mycket löv brukar jag köra rakt över med multiklippen o de försvinner totalt.
mulle
Jag har fortsatt min färd genom gräsklippningsdjungeln... Och har fler frågor!
Klippos maskiner med uppsamlare är framhjulsdrivna, Hondas bakhjulsdrivna.
Vad betyder det i praktiken, vilka för- och nackdelar har respektive system?
Mulle
Ralf
ja tänk på när du svänger klipparen, själv brukar jag lyfta framhjulen o svänga.... fast jag har bakhjulsdrivet, så det brukar bli skador i gräsmattan.
Sommartorparn
En nackdel med självgående gräsklippare är att den gärna är för mycket självgående om man ska trixa i trånga ytor runt buskar och annat som växer i gräsmattan. Men på stora öppna ytor är den kanon.
tommyb
Jag hade nog satsat på en motorgräsklippare med så tyst motor som möjligt. Då är det en Hondamotor som gäller.
Dessutom värdesätter jag ett "vibrationsfritt" handtag, dvs en avvibrerad motorupphängning. Speciellt om du ska klippa >6.000 kvadrat, kommer du att uppsaktta detta.

Titta på Stigas modeller. Tyvärr har den som är tystast och vibrerar minst - ingen uppsamlare. men man kan ju aldrig få allting...
mulle
Det blev den nyaste modellen av Honda. Behagligt tyst om man kör på sköldpaddsfarten. Klippo låg länge bra till men eftersom de har övergått till Hondamotorer tänkte jag att jag kunde ta en Honda direkt.
I helgen provkörde jag - en syn för gudar den första halvtimmen innan jag lärde mig manövrera.... Tur att min man inte var hemma - han hade skrattat ihjäl sig!
Jag tror att jag är nöjd då jag lär mig ratta spakarna rätt i trånga skrymslen! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle
SannaLasso
Hur går det med Hondan, mulle?

Jag är också i gräsklippartankar. Partnern jag har är en plåga att använda. Den är inte självgående och gräset fastnar i utblåsröret hela tiden så jag måste backa eller lyfta upp framdelen för att det skall lossna. Får jag inte ut det fort nog stannar motorn och den är inte lätt att starta igen. Jag är helt slut efter en körning. Dessutom måste jag byta snöre igen för det slits oerhört fort.

Nu vill jag ha en självgående klippare, lättstartad (utan dragigångsnöre för det kommer jag inte orka dra i länge till) , med mulcher och ev med uppsamlare. Gräsmattan är på ca 1500kvm och plan med ganska lättklippt gräs och många små låga blommor i. Har tittat på Klippo men den jag helst vill ha (Cobra) är dyrast - ca 8000 med elstart. Kanske den kostnaden ändå uppvägs av bekvämlighet och mindre ryggont?
mulle
Hur det går med Hondan....????
wacko.gif wacko.gif wacko.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Jo, tack, efter tre gångers användning fick jag åtminstone för en liten stund känslan av att det är jag som kör den och inte den som kör mig!

Den är stark och robust, du känner av hästkrafterna hela tiden.

Fördelar:
- Mycket lättstartad (Inga Perkele-svordomar här längre... Trots snöre)
- Lätt att hantera gräsuppsamlaren, att lyfta den av och på. (Uppsamlaren är visserligen för tung för mig att bära långt då den är helt full men då tömmer jag den bara på plats och hämtar klippet separat. Eller aktiverar maken...)
- Lätt att ändra farten
- Skönt lågmäld då man kör på sköldpaddshastighet
- Underbar på större gräsytor, du kan lugnt traska efter i din egen takt
- Bra ergonomi
- Klipper, jämfört med min f.d. Klippo, väldigt jämnt och vackert. Ytan blir riktigt fin efteråt.
- Du ändrar enkelt till mulcherfunktion om du inte behöver eller vill samla upp klippet

Nackdelar
- Maskinen är stor och tung och det betyder att man blir lite svettig då den ska putsas undertill och också att det är tungt att ändra klipphöjden.
- Knöligt att klippa kring buskage med utstickande grenar eftersom det finns så många vajrar på maskinen som grenarna kan fastna i
- Knöligt att klippa små ytor innan man lär sig det rätta växlings- och gasreglagegreppet och också då är det fortfarande lite bökigt.

Omdöme i stort:
- Det känns att jag har en klipparnas Rolls Royce som har megastyrka och som är gediget gjord och säkert kommer att hålla länge.
- Jag är inte mindre trött efter vandringen genom min stora trädgård än då jag kämpade på med gamla vibrerande Klippo men nu slipper jag kratta och dessutom är resultatet snyggare.
- Min dröm vore att använda den här klipparen på de större ytorna och att ha en liten laddningsbar elklippare för områdena kring buskarna.
- I det stora hela är jag nöjd

Hoppas att du har någon hjälp av detta, SannaLasso!

Mulle
smile.gif
Yin o Yang
CITAT (mulle @ 30-05-2005, 13:30)
- Min dröm vore att använda den här klipparen på de större ytorna och att ha en liten laddningsbar elklippare för områdena kring buskarna.

Varför inte använda trimmer där det är svårt att komma åt med klipparen wink.gif . Det gör min gubbe och det fungerar jättebra smile.gif
mulle
Jag har en trimmer men jag skulle gärna ha något lite bredare som kan skuffas på hjul.
Men efter Hondan blir det inga nya inköp från årets maskinkonto...
smile.gif
Mulle
SannaLasso
Hej igen. Nu har jag köpt en Klippo Cobra. Honda fanns inte att få tag i för tillfället och jag har bråttom bråttom eftersom gräset snart växer över mitt huvud. Nu kan jag mulcha eller spara klippet och dessutom la jag till en tusing så jag kan elstarta. En axelstel kärring mindre på akuten framöver kanske...?
mulle
Grattis till ny maskin och trevliga(re) klippstunder!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon