Full version: Påskpyssel
Eleanor
Tänkte att vi skulle påskpyssla jag & min dotter. Men just nu råder lite idétorka..... wink.gif .
Härom året gjorde vi egna påskägg i papier mache så det lockar inte längre. Måla urblåsta ägg är på gång.
Men jag vill gärna ha lite nya tips som kan tänkas gå hem hos henne. 4-åringen & 9-åringen vill säkert också vara med när de kommer hem så gärna lite variationer för olika åldrar.
Ska ta mig en tur till Panduro eller Tiimari men jag vet ju inte vad jag ska inhandla mer än flirtkulor....! biggrin.gif
mulle
Det som är jätteroligt är att göra stora gipsägg. Äggen blir dessutom snygga.
Blanda gipsmassa.
Blås upp en ballong så att den blir ungefär lika stor som ett barnhuvud. Häll i lite gips och knyt ihop ballongen.
Rulla ballongen försiktigt i händerna så att gipsmassan fördelas jämnt på insidan.
Då gipset har stelnat tar du ett rakblad och skär - jätteförsiktigt - bort ballongen.
Räkna med att du behöver några ballonger att träna med först...
9-åringen fixar det säkert däremot kan du säkert glömma den yngre...
Lycka till
Mulle
netaave
För några år sedan tryckte vi påsktröjor, av schabloner vi köpt på Panduro och textilfärg, vi gav dem i påskpresent, mycket uppskattat. När vi ändå var i gång klippte jag bitar i olika former ur ett vitt lakan med sicksacksaxen som vi tryckte fina påskdukar av.

Jag är dagisfröken och har en hel pärm med påskpyssel, pm:a din adr så ska du få en del tips och mallar på lite olika saker.
Christoffer
Jag föreslår att göra påskkort och skicka till folk ni känner.
Alltså kort som ni klipper ett jack i, och viker ner, så att det blir
som en näbb som öppnas och sluts när man öppnar och stänger
kortet. Rätt uppskattat av alla, liten som stor.
anna_rispan
måla äggkoppar. såna där som ser ut som små lerkrukor. dekorera med fjädrar o paljetter.
vickeva
såklart ska du så gräs på ett fat, och så göra påsklamm och kaninen i lera (tex trollera) och placera där. Det är gulligt.
torvan
Blås ur ägg och ge till släkten! Det har jag gjort varje påsk sen barnen kunde hålla en pensel och dom blir bara vackrare ju mindre jobb som läggs ner, så det är perfekt för alla åldrar. Så här gör man:
Picka hål försiktigt med en nål i varje topp av ägget, ett större hål i den bredare toppen. Skaka ägget föriktigt och blås från det mindre hålet tills allt kommit ut, skaka ibland så går det lättare. Fyll på vatten genom det större hålet och blås ut igen. Upprepa tills det är rent. Nu kommer det roliga, sätt ägget i en stadig äggkopp och låt barnen måla med vattenfärg så att det flyter i hop och blir vackra färger. Vänd och upprepa när det torkat. För att hänga upp dom tar jag en bit tändsticka och knyter en tråd på och piller i det stora hålet så sitter det bra. Sen är det bara att lacka med en vattenbaserad hobbylack och hänga på tork. Slå in i äggkartonger och ge till farmor&mormor som blir överlyckliga och sparar dom år efter år...
(undrar om jag får med mina barn i år, 14 & 18 år eller om jag får sitta själv?) rolleyes.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon