Blås ur ägg och ge till släkten! Det har jag gjort varje påsk sen barnen kunde hålla en pensel och dom blir bara vackrare ju mindre jobb som läggs ner, så det är perfekt för alla åldrar. Så här gör man:
Picka hål försiktigt med en nål i varje topp av ägget, ett större hål i den bredare toppen. Skaka ägget föriktigt och blås från det mindre hålet tills allt kommit ut, skaka ibland så går det lättare. Fyll på vatten genom det större hålet och blås ut igen. Upprepa tills det är rent. Nu kommer det roliga, sätt ägget i en stadig äggkopp och låt barnen måla med vattenfärg så att det flyter i hop och blir vackra färger. Vänd och upprepa när det torkat. För att hänga upp dom tar jag en bit tändsticka och knyter en tråd på och piller i det stora hålet så sitter det bra. Sen är det bara att lacka med en vattenbaserad hobbylack och hänga på tork. Slå in i äggkartonger och ge till farmor&mormor som blir överlyckliga och sparar dom år efter år...
(undrar om jag får med mina barn i år, 14 & 18 år eller om jag får sitta själv?)

torvan