Full version: klätterlök
belle
Finns det någon som vet något om en växt som heter klätterlök? Jag fick en av en väninna idag. Vet bara att den ska stå ljust och vattnas när den torkat upp. Ursprung+annat av intresse. Har aldrig sett en sådan förut.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt kulturväxtlexikonet finns det en växt som heter klätterlök (Bowiea volubilis), ursprung: Sydafrika, Namibia. Odlas som rumsväxt.

Här kan du se lite bilder och jämföra om det är den växten du fått:

http://images.google.com/images?q=%22Bowie...oogle-s%F6kning
e_sedell
vilken mysko växt. Kan man äta knölarna och i så fall hur smakar det?
Ina
Den var ju precis hur läcker som helst! Hur hade din kompis fått tag på den, Belle? ohmy.gif rolleyes.gif
tulle
I mitt album har jag nu lagt in en bild på en av mina för tillfället 3 Bowiea volubis. I Danmark kallas växten för kålsparris för att knölen linar kål och det gröna liknar sparris. Det gröna "sparrisen" vissnar ner och upp kommer en ny stängel en eller flera ggr per år. "Kålen" blir större och större för varje år, ibland delar den sig till två, ibland bildar den en ny liten knöl under det yttersta skalet. Den är uppbyggd av flera skal och det yttersta vissnar ner ibland.
tulle
Ina
Håller fast vid min tidigare åsikt; hur läcker som helst! .....men frågan kvarstår också - var får man tag på den? Vill ha en sån'..... wub.gif
e_sedell
kolla mässan! Där brukar det finnas allt möjligt konstigt.
Ina
Det skall jag göra! Fast jag får kolla i Göteborg, på Trädgård i Väst, jag har 40 mil till Stockholm.... rolleyes.gif
KURT
Det enda svenska ställe jag hittar på nätet är http://w1.601.telia.com/~u60119689/ (under lökar). Men den finns säkert på andra ställen, även om de inte är listade på nätet.
Ina
AHA! Tackar! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Botaniskas butik i Gbg säljer regelbundet plantor :-)))))

och de går att dra upp ifårn frön. Själv har jag flera och tre olika arter. Bowiea är sketahäftiga!

Hälsar Ingrid
belle
Min väninna har fått sin av sin mamma som i sin tur fick den i gåva. Inköpt i Västerås i en blomsteraffär som hade specialicerat sig på ovanliga växter. Det är länge sedan så jag vet inte om affären finns kvar.
belle
förresten, jag glömde att tacka för informationen om denna växt.Tack!! rolleyes.gif
Trädgårdsmannen
Har någon möjligtvis en bild eller länk på Bowiea?
Trädgårdsmannen
Jösses amalia vilket "skatbo" (Bowiea Volubilis Fiore), den vill jag veta mer om, den var fräck som katten Ingrid!
Ingrid på Västkusten
Ja visst är den - en sådan knöl kostar la en 150 på Botans butik här i Gbg :-))

det tar en fem år att bli så stor ifrån frösådd.

Åsså delar den sig och blri FLER - åsså kan man föröka den via lökskal :-)

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Men av bilderna att döma så såg de olika varianterna tämligen olika ut - eller såg jag fel?

Den snurriga var fräck - hur menar du med lökskal?

Med det priset får man hoppas på en bra grobarhet...
Ingrid på Västkusten
Ja det är samma beror på om man putsar löken elelr itne och skugga etc etc.

150 spänn är för en planta i liten äppelstorlek itne för frön LOL

Man tar av ett lökskal och hålelr det varmt och fuktigt - den sätter småbulbiller.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Då är jag med - får nog ta en sväng till Botan - men det kommer nog bli fasligt dyrt för plånboken min och jag får väl ett blått öga av frugan när hon ser vad jag släpar hem tongue.gif

Så du menar att man bara pillar av lite skal från löken och "planterar" det i jorden så kommer det nya skott? Festligt...får prova när jag väl har hittat till Botan.
Ingrid på Västkusten
hallon,

de har den ofta - annars så fråga nån i kaktusväxthuset......de har ibland reservplantor till butiken,

Hälsar Ingrid
e_sedell
när är besta tiden att besöka botan? Jag bor ju en bit ifrån gbg...
belle
Det verkar som det är rätt svårt att få tag på denna trasselsudd....är det en raritet kanske?
Ingrid på Västkusten
Ja det vill jag påstå :-) men väl värd allting!!!

Botan är himla käck i Maj & April t ex :-))

både ute som inne, även tidigare om det är en bra vår- April mest då :-))

Hälsar Ingrid
e_sedell
okej!
Alpiner i Halmstad
Vi har en kruka med en stor lök. Den står under sommaren på torpets glasveranda. Vi har just rensat ut våra fröpåsar. inte trodde vi att det fanns fler som gillar växter med små gröna blommor.
Det ligger några frö ovanpå såkrukan som inte har grott ännu.
Ina, skicka din adress så kommer några fröer.
Bernt
tulle
Denna växt, Bowiea, som är ovanlig här i Sverige är desto vanligare i Danmark där den finns överallt. Där har jag lärt mig följande:
Om man skall sätta lökskal måste man se till att de planteras exakt lika som de växte på moderplantan och att man inte får frö att gro om de inte är pollinerade från två olika plantor. Vore intressant att höra om någon lyckats med frö från bara en planta.
tulle
belle
min bowiea (tänker på David Bowie, vet inte varför...) är bara en liten bebis med två strån som sticker upp ur den lilla minilöken på 2 cm rakt över (eller hur man säger?) Hur ska jag göra fortsättningsvis för at den ska "ta sig" och trivas? Någon speciell jord eller andra förhållanden som man bör tänka på?
Exotic
WoooWwooo så fräck ohmy.gif
Så då får man åka till Botaniska i Göteborg ,eller var det där ni menade att man kunde köpa ???

Men vi som bor med omnejd till Göteborg Ina & Ingrid ...kanske skulle vi träffas tongue.gif rolleyes.gif

Ha det gott/Exotic blink.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Ja visst - en liten Gbg-träff vore då inte fle - det är hundra år sedan för mn del
:-D

Hälsar Ingrid
Ina
YES, YES, YES!!!!! NÄR???? laugh.gif
Exotic
NÄR VILL NI ?????????????????

Kanon Kul rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif

Undrar Exotic
Ina
Det får bli nån' helg för min del! Jag har extremt långa arbetsdagar just nu...
Exotic
Visst det är det bästa för mig oxå ;o)
Så maila mig privat så bokar vi nått som passar alla rolleyes.gif

Ha det /Exotic smile.gif
Ina
Jepp! Har vi Ingrid med oss, eller? smile.gif
Exotic
Nej tror inte Ingrid är här just nu....vi får maila henne tongue.gif ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon