Full version: De gror så olika
fruberglund
Har sått Svartöga och Riddarsporre och nu har endast ett fåtal av varje kommit upp. Hur ska jag göra? Ska jag vänta ett tag till eller sätta dem under lysrör redan nu? Det är sammanlagt ca 10 st (av 50st) som kommit upp så de syns och några till som jag anar i jordytan. Ett par av riddarsporreskotten börjar bli rätt långa.

Kan man göra lika som Isopen med dem sen, alltså omskola dem till undre bladparet om de drar iväg allt för mycket?
Christer i Falköping
In med dem under lysrören nu!
Christer.
kerstin z5-6
Klart de ska under rören -varför är de inte där ??? De kommer att fortsätta gro därunder
AvalonC
Kul att någon har lyckats få upp riddarsporre, jag har bara fått upp två stycken, de var inte så villiga...

har du några tips....?
kerstin z5-6
Fröna ska täckas, en del är mörkergroende - gror de ändå dåligt kan det vara gamla fröer -.. inte ditt fel :)vanligtvis gror de lätt och är en enkel perenn att få upp från frö
AvalonC
måste ha varit dåliga fröer då, för jag har gjort allt jag har kunnat komma på och satt i olika mycket vatte, värme, kyla, mörker mm.... *ler*

får väl erkänna mig slagen detta året och komma igen på revange med riddarsporrarna nästa år...
kerstin z5-6
fast .. hur länge har du väntat ? - de kan nog ta en två trev ibland innan de spruttar upp ... är du lika otålig som vi ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christer i Falköping
Är de mörkergroende? Jag sår alltid mina på yan och de brukar inte bråka med att gro. Tur att jag inte vetat att jag gjort fel biggrin.gif
Christer.
kerstin z5-6
haha - jo vissa sorter ... men de vanliga brukar faktiskt strunta i vilket ...
fruberglund
Jag har inte heller haft mina i mörker. Har inte gjort något speciellt utan bara sått dem i såjord i en sålåda med lock. Locket har jag gjort egna hål i med hjälp av en sticka som man stickar kläder med smile.gif

Ok, då sätter jag dem under lysrör imorgon, måste bygga lite mer lysrörsplats först biggrin.gif

Ska man sätta dem direkt under lysrör när de ska gro? Fattade det som att man ställer dem vanligt först för att sedan ställa dem under lysrör när de kommit upp en bit. Har jag fattat fel?
Christer i Falköping
Det är lika bra att ställa dem under lysröret med en gång. Blir bara onödigt flyttande på krukor annars.
Christer.
kerstin z5-6
Som vanligt ?? De flesta frö är ljusgroende o ska under lysrören di rekt !
Det var innan du hade några sådana, vi rek varmt inne rumstemp-sen ljust ! ... Nu när du är proffs med lysrör sätter du dit dem direkt efter sådd såklart -det är perfekt miljö laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
fruberglund
Jaha...hahaha, då missförstod jag visst från början smile.gif Men jag får snart hem fler frön som ska sättas så jag hinner nog lära mig smile.gif

Plasthuvan på tills de grott och sen tas den av, rätt så? Eller kan den sitta på hela tiden om det inte blir för fuktigt?
AvalonC
Får nog erkänna att jag är lite ivrig av mig... har nog väntat fyra dagar och är irriterad över att det inte händer något...

Mina blomman för dagen kom upp redan dagen efter jag hade satt den, så jag är väl bortskämd, får vänta lite till....

Men det är så jjjoooobbbbbbiigt, vill ha massor av sommar nu, så jag kan plantera ut dem i trädgården......
kerstin z5-6
Vill passa på att komma med en varning när det gäller plasthuvor , lock och plastpåsar -de ska av när fröna grott-Ja -
-Vissa sorter gillar dock inte att lämna den varma fuktiga miljön för abrupt -det kan i värsta fall ta död på en hel frösådd -Så lätta på locken .. o tag succecivt bort skyddet under några dagar ....
Gäller det rossticklingar handlar de om månadsavvänjningar ...LOL laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon