simon_alsen
Hej!
Har köpt några kaktusfrön men är lite osäker när det gäller sådden. Räcker det med att sätta ett frö ner i jorden eller måste man sprida ut dom?

//Simon
*Felix matte*
Sonen sådde ett kaktusfrö i så och kaktusjord i liten kruka...
Maken fick den på sin födelsedag i sept -86 då var den 4 -5 cm
Nu mäter den 53cm ovan jord. wub.gif
mollys_matte
Hur menar du Simon?
Jag har sått kaktusar från frö, sådde hela påsen i en låda, man får se till att de inte hammnar för tätt bara, för man ska helst vänta så länge man kan med att plantera om dem sedan, och sitter de för tätt så måste man ju plantera om endel av dem, och det gillar de inte!

Fröerna ska inte ner i jorden, utan strös på, och sen sprayar man med duschflaska!
Mina är nu ca 1-3 cm höga (de jag varit tvungen att palntera om redan altlså)
Skulle lagt ut bilder här, men måste ordna en bra digitalkamera först! rolleyes.gif
simon_alsen
CITAT (mollys_matte @ 08-03-2005, 20:49)
Hur menar du Simon?
Jag har sått kaktusar från frö, sådde hela påsen i en låda, man får se till att de inte hammnar för tätt bara, för man ska helst vänta så länge man kan med att plantera om dem sedan, och sitter de för tätt så måste man ju plantera om endel av dem, och det gillar de inte!

Fröerna ska inte ner i jorden, utan strös på, och sen sprayar man med duschflaska!
Mina är nu ca 1-3 cm höga (de jag varit tvungen att palntera om redan altlså)
Skulle lagt ut bilder här, men måste ordna en bra digitalkamera först! rolleyes.gif

Okej, så jag ska alltså strö ut hela fröpåsen i en och samma kruka? Det går med andra ord inte sätta ett frö per kruka?
KURT
Normalt har de flesta fröer en grobarhet på ca 80%, om sådden sköts korrekt. Så man bör så mer än ett frö/kruka. Sår man hela påsen i en kruka så får man sedan gallra, vill man inte göra det så bör man åtminstonde så 2-3 frön/kruka.
Rossi
Du kan ha ett frö per kruka om du vill men jag brukar strö ut flera stycken. Det är inga problem att plantera om dem om de är så pass stora att de är hanterbara. Kaktusarna far inte alls illa av omplantering.

Använd kaktusjord eller ta vanlig krukväxtjord och blanda ut med lika delar perlite och t.ex. fågelsand. I botten av krukan lägger du bomull som har lättare för att suga upp vattnet.

De flesta fröerna ska täckas och jag brukar använda fågelsand att täcka med.

Jag har dragit upp hundratals kaktusar från frön och det är inte svårt.
Christoffer
Hur är det om man sår i enbart sand?
En kaktusexpert på Botaniska gör så hela tiden.
Rossi
Jag har aldrig provat att odla i ren sand. Det låter lite väl näringsfattigt men om en expert alltid gör så så måste det ju funka.

Det finns ju många olika sorters kaktusar och de lever alla olika i sina naturliga miljöer så det finns säkert de sorter som växer i mycket sandiga miljöer.
mollys_matte
Jag tror jag läste i en kaktusbok att man inte ska plantera om för tidigt, att de mår bättre av att sitta kvar i "så" lådan för länge än för kort...
Fast de kan ju mena yttepyttiga kaktusar jue!
När jag planterade om mina som satt för tätt så av 32 st har 4 eller 5 skrumpnat ihop, de andra har börjat växa igen!
Var gör du av alla kaktusar då Rossi? Har ju insett att det blir jättemånga om alla klarar sig.. och jag som redan har fullt i mina fönster tongue.gif

Jag har sådde mina i gammla godisburkar, med dränering i osv... Krukor blir nog för trångt för en hel påse!
Christoffer
Har någon försökt sig på att korsa några kaktusar?

Glömde säga en till, men viktig sak som kaktusexperten
sade om att så i enbart sand. Han vattnade MYCKET lätt
med lite utspädd näring på sanden också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon