adrian

Roridula från Afrika

Rorudulas stam, den börjar likna en Bonsaii..smile.gif

Här har Roridula fångat en blodsugande mygga.

Dionaea
Betty
Mycket vackra bilder som vanligt! smile.gif
Dzad
Äh. Vaddå... Såna där har jag väl också flera av som ligger och skräpar i huset...

eller så kanske inte! laugh.gif

Väldigt fin, färgrik och ovanlig växt. Håller mig själv på en lite lägre nivå. smile.gif
Sår som bekant mest enkla saker från fruktfrön.

Varifrån kom myggan förresten? Dem har jag, lyckligtvis, inte sett sen förra sommaren.
På tal om myggor... Om man jämför myggantalet i t.ex. Umeåtrakten och Norrland och södra Sverige... finns det lite mygg i södra sverige på sommaren? Eller har ni bara sådana där knott?
Sulawesii
Den översta var supersnygg!
160kvm stort hus
Wow!! Vilka bilder, vilka blommor!! *imponerad som fan*

Men jag vete fasiken om jag skulle våga ha dom hemma. Såg lite farliga ut.. *ler*

Men jättesnygga!

Mvh G
Christoffer
Hur gammal är den på bilden, och vad är växtens vetenskapliga namn?
En sådan är jag sugen på att ha hemma.
KURT
CITAT (Dzad @ 09-03-2005, 17:30)
På tal om myggor... Om man jämför myggantalet i t.ex. Umeåtrakten och Norrland och södra Sverige... finns det lite mygg i södra sverige på sommaren? Eller har ni bara sådana där knott?

Det finns myggor på alla ställen som har

1. Gott om vatten som passar för äggläggning

2. Lagom värme (varken allt för varmt eller alltför kallt)

3. Inte alltför mycket vind

I skåne som ligger under högsta kustlinjen har inte lika gott om sjöar och andra vettensamlingar, och i städer finns det inte lika gott om vattensamlingar och därmed myggor. Men det ställe i Sverige som de senaste åren omtalts allra mest med avseende på mygg är ju Österfärnebo, vid nedre dalälven:

http://www.mygg.se/
adrian
CITAT (KURT @ 10-03-2005, 14:39)
CITAT (Dzad @ 09-03-2005, 17:30)

Det finns myggor på alla ställen som har

1. Gott om vatten som passar för äggläggning

2. Lagom värme (varken allt för varmt eller alltför kallt)

3. Inte alltför mycket vind

I skåne som ligger under högsta kustlinjen har inte lika gott om sjöar och andra vettensamlingar, och i städer finns det inte lika gott om vattensamlingar och därmed myggor. Men det ställe i Sverige som de senaste åren omtalts allra mest med avseende på mygg är ju Österfärnebo, vid nedre dalälven:

http://www.mygg.se/

Tack för länken det var intressant... tongue.gif

Nu vet jag varför mina växter tar så mycket myggor:

Både hannar och honor behöver nektar eller annan sockerrik vätska som "flygbränsle".

Flyga 10 km.... Det var som 17... blink.gif

Roridula Gorgonias heter den växten som är överst...

Jag tog några nya bilder idag, på nya växter:

Juthatip Soper

D.Madagaskariensis som kan bli 25-30 cm hög...

Hybrid x ... Ser rätt kul ut... smile.gif

S x Stevensii...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon