Piteå-Anna
För första gången i mitt liv har jag provat att försöka driva upp kryddor och sallad direkt från frön.

Jag har sått basilika och spansk peppar som kommer rätt fint nu. Frågan är bara hur jag går vidare. Jag har både och i varsitt minidrivhus. Jag har plockat bort locket eftersom det ville mögla och att det kändes lite surt i jorden.

Dessutom har jag sått sallad i små svarta plastkrukor (5x5 cm ungefär). De växer så det ryker om dem, men är långa och gängliga och jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare med dem. Det är plocksallad samt isbergssallad.

Någon som kan hjälpa en förvirrad förstagångsodlare wacko.gif
mkall
Absolut ingen expert, men du kanske har dom för varmt, och för lite ljus.

Mvh Mattias
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat vill ha det svalt när de grott + man brukar behöva extra belysning. Plocksallat brukar vara det som funkar bäst i kruka. Isbergssallat kanske blir lite den med men den lär nog inte knyta sig och bilda ett huvud.

Angående basilikan och den spanska pepparen. Bara att vattna och gradvis flytta över dem i större krukor + placera dem ljust så brukar de växa och bli stora.
Bär odlaren
Basilika gillar inte att stå blött alls! låt dina krukor torka ut ordentligt mellan vattningen.

Efter att hjärtbladen utvecklas kommer växtens egentliga blad att bildas och när det har bildats tre sådana bladpar kan du, med mycket gott samvete, toppa plantan. Då skuter plantan många nya sidoskott och du får en buskigare, lite kraftigare, basilika som inte går i blom lika tidigt. Plantera också om dina basilikor så de står fem som i en tärning i varje kruka (10cm).

Lycka till!
MB1965
Det låter som om sallladen står för mörkt. Kanske för varmt med ?

Plantera om i den kruka/låda du tänker ha Basilikan i. De kan stå ganska tätt . Omplantering av basilikan fördröjer dess utveckling. Beskärning gynnar nya grenar. Jag brukar toppa basilikan när den utvecklat 2 eller tre riktiga bladpar- toppa så att det finns minst två fina blad kvar per stam. Glöm inte att gödsla. Prova tex biobact 2ggr/vecka. Låt inte jorden torka ut helt wink.gif

Jag skall plantera mina basilikor/örter snart. Det blir egna frön dessutom biggrin.gif Jag sätter dem direkt i de krukor/balkonglådor de skall vara i- täcker med plastfolie som jag gör små hål i med gaffel så det inte blir för tätt. Fyller med 1/3 lecakulor i botten, och blandar lika delar kogödsel och jord.

Ruccola och plocksallad planterar jag med några veckors intervaller.
Piteå-Anna
Tack för alla svar. Det är så trevligt med hjälpsamma människor smile.gif

Salladen står inte för varmt, men däremot är det säkert för lite ljus där. Hmm, ska försöka ordna det på något sätt.
Helen i Piteå Zon 5
Svar har du ju redan fått, så jag vill bara hälsa dig Välkommen hit till forumet, hoppas du kommer att trivas, kul med fler Piteåbor rolleyes.gif / Helen
Piteå-Anna
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 17-03-2005, 20:09)
Svar har du ju redan fått, så jag vill bara hälsa dig Välkommen hit till forumet, hoppas du kommer att trivas, kul med fler Piteåbor rolleyes.gif / Helen

Tack så mycket!

Nu har jag planterat om den spanska pepparen. En planta per kruka.

Hur ska jag toppa basilikan? Den har fått fyra blad på varje planta. Två större och två mindre. Ska jag toppa allt eller? Jag vill ju gärna ha en fin och buskig basilika. Alla blad är på samma nivå. Förstår ni hur jag menar?

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon