|
Ikväll har vi haft det häftigaste norrskenet på hela den HÄR vintern. Hela himlen dansade, rusade in efter kameran, för det är ju klart att Odlagänget ska få ta del av det Det blev blaha blaha av alltihop. Hur GÖR man för att fota sånt med en digi.kamera?? ställde in på "night scene", men det blev inget iallafall.
Stativ och långa slutartider.
Åhh vad kul det hade varit att fått se!!
Vill du fota det hela rekommenderar jag stativ.
När jag fotar t.ex. fyrverkerier med digitalkamera stänger jag helt enkelt av blixten, och fotar. Slutartiden blir förstås lite lång, så det gäller att hålla kameran stilla/använda stativ. Det är bara att prova på!
MVH/Elin
Airamya
08-03-2005, 22:08
Åh, va synd att det inte blev nåt! jag ääääälskar norrsken och sedan jag flyttade söderut så har jag inte sett ett enda  "Hela himlen dansade"...  Tack, jag kan åtminstone frammana minnesbilder
Smekajsa
08-03-2005, 22:10
Sméns norrskenHär kan ni titta på norrsken
CITAT (Smekajsa @ 08-03-2005, 22:10) Sméns norrskenHär kan ni titta på norrsken  Sidan funkar inte...
Smekajsa
08-03-2005, 22:13
Nu funkar det !!!!
*Felix matte*
08-03-2005, 22:14
CITAT (Agger @ 08-03-2005, 22:05) Ikväll har vi haft det häftigaste norrskenet på hela den HÄR vintern. Hela himlen dansade, rusade in efter kameran, för det är ju klart att Odlagänget ska få ta del av det  :) :) Det blev blaha blaha av alltihop. :( Hur GÖR man för att fota sånt med en digi.kamera?? ställde in på "night scene", men det blev inget iallafall.  Så hade vi igår kväll... men inte lyckas vi heller få det på bild vi har testat olika inställningar men ingen har lyckats fånga norrskenet Om Norrskenför 10 år sedan köpte jag en dyr (1.800kr för 5 ml.) parfym som heter Aurora Borealis ...luktar tjära, ryggsäck och gammalt läderbälte
*Felix matte*
08-03-2005, 22:21
Att man kan höra Norrsken... det vet vi som har sett och hört det sprakande ljudet Hade faktiskt en liten diskussion om det med en forskare på IRF (ett par år sedan)..hon hade inte hört, men heller inte sett speciellt många norrsken...däremot hade hon en hel hop vittnesmål om just detta
CITAT (Felix matte @ 08-03-2005, 22:21) Att man kan höra Norrsken... det vet vi som har sett och hört det sprakande ljudet Hade faktiskt en liten diskussion om det med en forskare på IRF (ett par år sedan)..hon hade inte hört, men heller inte sett speciellt många norrsken...däremot hade hon en hel hop vittnesmål om just detta  JOO! Visst hörs det. Är man ensam ute en sådan kväll så går Kåre med kalla fötter på min rygg.  Störtläckert!
*Felix matte*
08-03-2005, 22:28
CITAT (Agger @ 08-03-2005, 22:23) CITAT (Felix matte @ 08-03-2005, 22:21) Att man kan höra Norrsken... det vet vi som har sett och hört det sprakande ljudet Hade faktiskt en liten diskussion om det med en forskare på IRF (ett par år sedan)..hon hade inte hört, men heller inte sett speciellt många norrsken...däremot hade hon en hel hop vittnesmål om just detta  JOO! Visst hörs det. Är man ensam ute en sådan kväll så går Kåre med kalla fötter på min rygg.  Störtläckert! Vi ...några kompisar och jag... brukade (som barn) sitta på en mjölkpall och se på det sprakande skenet... ibland blev vi rädd och sprang hem så fort vi kunde.
Norrsken är skitläckert...  Såg det en gång när jag bodde i Växjö. Den gången var det väldigt gynnsamma atmosfäriska förhållanden så att man såg det t.o.m i Falsterbo. Ciczi
*Felix matte*
09-03-2005, 10:12
jag vet  men det här är en exklusiv variant...tillverkades bara i ett par hundra ex.  det var företaget som hette Aurora Borealis.
Sulawesii
09-03-2005, 12:16
Har aldrig sett norrsken live. Hoppas att jag kommer att få göra det nån gång.
Eva i Norrköping
09-03-2005, 18:22
Å, vad jag längtar efter att få se norrsken! Vi åker ju - för första gången - till Kiruna före påsk.... Hoppas hoppas att det blir norrsken någon kväll.
CITAT (Felix matte @ 08-03-2005, 22:21) Att man kan höra Norrsken... det vet vi som har sett och hört det sprakande ljudet  det är helt fantastiskt...
*Felix matte*
09-03-2005, 22:36
CITAT (Eva i Norrköping @ 09-03-2005, 18:22) Å, vad jag längtar efter att få se norrsken! Vi åker ju - för första gången - till Kiruna före påsk.... Hoppas hoppas att det blir norrsken någon kväll. Hoppas jag också att ni får se fastän de vi ser här i stan är sååå små jämfört dem man såg på landet så är det ändå varje gång lika stor upplevelse...här har varken maken el. jag hört spraket...däremot i våra hembyar där det inte fanns en massa "biljud" Läste på IRF sida att man eg inte kunde höra Norrsken.... Där ser man...somt går inte att spela in på band...än mindre att förklara.
Här kan ni se norrsken på nätet via IRF:s kameror, de enda i Norden i sitt slag enligt Norrbottens-Kuriren. http://www.irf.se/allsky/rtascirf.htmlhttp://misato.irf.se/sky_kiruna/hoge.htmlIRF = Institutet för rymdfysik i Kiruna.
zaaritha
12-03-2005, 20:15
Såg mitt första norrsken som 6-åring o tyckte att det var fantastiskt! Bor ju i Västergötland o här är ej norrsken "så ofta", tyvärr!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|