Nathalie84
08-03-2005, 23:34
Jag har sått physalis frön i en kruka och undrar om någon annan här har gjort det nån gång.
Bären är en av mina favoriter och innehåller mycket c vitaminer.
Vill gärna veta om jag kan ha dom inomhus året runt och hur jag ska gå tillväga när dom har växt upp? =)
Sök här på forumet (även bland inlägg som är äldre äön 30 dagar) så finns det mycket information om physalis. Det går att ha dem inomhus året om men de vill ha mycket ljus, i så fall bör man nog ha någon form av uterum. Beroende på vilken sort man sått så kan det också bli mycket stora (upp till 2.5-3 m höga).
Sulawesii
09-03-2005, 12:24
Jag hade en inomhus i ett år. Sen blev den för stor, så då åkte den ut (på sommaren). Det blev sååååå många frukter!
Den mådde inte alls dåligt av att vara inne, men utvecklades mycket vackert när den kom ut.
Nathalie84
09-03-2005, 20:26
va kul att höra, mina plantor har inte kommit upp än...ska bli kul om man får egna frukter.
*Felix matte*
09-03-2005, 22:10
I en av krukorna där jag sått Physalisfrön 28 februari, syns liiiten planta idag

Sådde också Paprika och den visar sig så här i tre krukor
Har haft mina i många år och de övervintrar utan problem jag har dem i ca 8-12 grader och extraljus på vintern sedan tar jag sticklingar av dem och både sticklingar och moderplantor ger massor av goda nyttiga bär
Hojanna
13-03-2005, 18:13
Jag sådde gyllenbär för en månad sedan. Fröna har inte ännu grott. Är det kört?
Ove Grover
13-03-2005, 20:42
Vars finner jag dylika frön? ..det är väl de där gula körsbären inslagna i papprigt torkat bladverk som går att köpa på välsorterad ICA-butik vi talar om?
Sulawesii
13-03-2005, 21:20
Japp. Och du kan ta frön ifrån dem. Det gjorde jag och det funkade hur bra som helst!
Lady Hamilton
14-03-2005, 08:19
CITAT (KURT @ 09-03-2005, 07:05)
Beroende på vilken sort man sått så kan det också bli mycket stora (upp till 2.5-3 m höga).

Nu blev jag lite orolig................Har 3-4st i varje kruka
måste genast skynda mig o skilja dem åt.
CITAT
Skickat den 13-03-2005, 18:13
--------------------------------------------------------------------------------
Jag sådde gyllenbär för en månad sedan. Fröna har inte ännu grott. Är det kört?
Mina grodde på 14 dagar inne i pannrummet (
Physalis peruviana edulis, Guldbär )
CITAT (KURT @ 09-03-2005, 07:05)
Beroende på vilken sort man sått så kan det också bli mycket stora (upp till 2.5-3 m höga).
Jag sådde Physalis pruinosa för ett par dar sen. Enligt fröpåsen (Weibulls) så heter de Gyllenbär på svenska. På påsen kan man även läsa att Kapkrusbär är en annan art som ger alltför sen skörd i vårt klimat.
Nathalie84
01-04-2005, 21:45
Vill bara meddela att mina frön aldrig gav plantor, det va mer än en månad sedan jag sådde dem. *Synd*
Men borde man inte kunna sätta fröna nu i april också eftersom dom kan växa inomhus hela året...jag menar det borde ju fungera! am i right?
Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2005, 21:55
CITAT (Nathalie84 @ 01-04-2005, 22:45)
Vill bara meddela att mina frön aldrig gav plantor, det va mer än en månad sedan jag sådde dem. *Synd*
Men borde man inte kunna sätta fröna nu i april också eftersom dom kan växa inomhus hela året...jag menar det borde ju fungera! am i right?
Tacksam för svar.

Jodå det är nu man sår, runt mars-början av april brukar vara lagom tid att så ifall man ska ha plantor som ger bär i sommar.
Har för mig physalis är ljusgroende(så man får inte täcka fröerna med så mycket jord) + det kan som längst ta ca 4-6veckor innan de gror.
Mina Physalis har övervintrat på min balkong. När jag flyttade upp dom i höstas så var de snudd på två meter höga. Har stått i 10 graders värme och FAKTISKT gett mig frukt ända fram till nu till mitt barnbarn stora förtjusning.
Nu har jag klippt ner dom och nya skott kommer som på beställning.
Den Phy som min dotter har i sitt vardagsrum är ranglig, för varmt, för litet ljus kan tänkas. Skall oxå klippas ner.
Sådde på skoj några kapkrusbär, tog tre dagar så var sådden uppe, tunt lager jord, hade plats så lådan stog under lysrören. Tror dock de inte är ljusgroende med tydligen så skadade det inte.
MVH Kenneth
lisselbo
02-04-2005, 22:31
Min physalis klippte jag ner i höstas, efter det stod den på golvet i vardagsrummet nedanför ett akvarium. Blev lite bortglömd, fick en skvätt vatten då och då. Tittade lite extra på den i vintras och fick se att den började växa, toppade den och satte topparna i jord. Flyttade sedan den nerklippta physalisen till ett svalare rum, ca 15 grader, där står den innanför ett fönster och mår hur bra som helst. Måste bara köpa en större kruka till den.
mvh Marie
Nathalie84
06-04-2005, 12:31
hur är bästa så-sättet då, ska jag ta frönen och torka dom o sen lägga dom på fuktigt bomull för att sedan plantera dom i krukor?
Några tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.