Full version: Pitahaya (drakfrukt)
Nathalie84
Sådde mina frön för ett tag sen och har fått flera neongröna skott.
Jag är väldigt nyfiken på den här växten, den är ju en kaktusväxt/suckulent som producerar rosa röda frukter som heter drakfrukt. Har någon mer prövat så dessa plantor förut? huh.gif
Muguet
Hej!

Har du sått dem från "egna" frukter eller köpt frön ?
Jag tyckte frukten var så vacker att jag köpte en i. Torkade några kärnor och sådde dem häromdagen men jag tyckte inte frukten var god; den kanske inte var tillräckligt mogen.
Hilsen Muguet
Muguet
Hej!

Har du sått dem från "egna" frukter eller köpt frön ?
Jag tyckte frukten var så vacker att jag köpte en i. Torkade några kärnor och sådde dem häromdagen men jag tyckte inte frukten var god; den kanske inte var tillräckligt mogen.
Hilsen Muguet
Dan i Nacka
Pithayan är nattblommande och kräver korspollinering så vill man ha frukt så bör man odla minst två sorter och hoppas på samtidig blomning.
Annars kan man förstås odla den ändå. smile.gif

Vänliga hälsningar

Dan
Nathalie84
Hej..
Jag tog frönen från en frukt jag köpte...
så nu vet du det smile.gif
Nathalie84
Till dan!
Vaddå, finns det flera olika sorter pitahaya?
unsure.gif
Dan i Nacka
De jag lyckats hitta på nätet är Hylocereus polyrhizus och Hylocereus undatus
Förmodligen finns det fler sorter. Förhoppningsvis kan man hitta någon fröfirma på nätet som säljer dessa.
zaaritha
Vi odlade dem--gula--i vårt växthus, -79. Då kallades de nå´t helt annat!!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (zaaritha @ 03-04-2005, 01:13)
Vi odlade dem--gula--i vårt växthus, -79. Då kallades de nå´t helt annat!!

Det kanske var Kiwano du odlade?
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/kiwano.gif
Zazu
CITAT (Dan i Nacka @ 20-03-2005, 23:50)
Pithayan är nattblommande och kräver korspollinering så vill man ha frukt så bör man odla minst två sorter och hoppas på samtidig blomning.

räcker det inte med att ha två plantor av samma art?
CITAT (Dan i Nacka @ 03-04-2005,01:10)
Förmodligen finns det fler sorter. Förhoppningsvis kan man hitta någon fröfirma på nätet som säljer dessa.

tycker det verkar lite konstigt ifall man måste ha två olika arter för att få frukt wacko.gif .

mvh zazu
wolkenkrabber
CITAT (Zazu @ 03-04-2005, 13:01)
CITAT (Dan i Nacka @ 20-03-2005, 23:50)

räcker det inte med att ha två plantor av samma art?
CITAT (Dan i Nacka @ 03-04-2005,01:10)

tycker det verkar lite konstigt ifall man måste ha två olika arter för att få frukt wacko.gif .

mvh zazu

det är som med äpplen men msåte ha olika sorter, kolla på det som med människor, om du gör barn med din morsa får det åt H-vete, men om man gör det med en främling får det bra tongue.gif

jag har en phitaya av nått slaag helt jäkla odlnigvärd, plantan är ju as fin i sig själv
Åsa, mälardalen zon 2
Nu har ni väl blandat ihop det, 2 olika arter brukar inte kunna korsa sig hur som helst. Med sorter brukar man mena sorter inom samma art (artnamnet är det andra namnet i det vetenskapliga namnet). När man sår frön får man en massa nya plantor som har lite olika genetiska sammansättning (ifall det inte är F1 hybrider). Så tar man frön från en frukt borde man få lite olika "sorter" så det borde finnas plantor i den mixen som kan korsa sig med varann.

Skulle man behöva 2 skilda arter för att det skulle bli avkomma så skulle det bli stora problem i världen, för alla människor hör till samma art så vem skulle vi para oss med. De andra arterna inom släktet Homo är väl utdöda (ex. Homo erectus)?
Dan i Nacka
Åsa har säkert rätt så det är väl bara att så och hoppas på det bästa.
Det gäller förstås att ha plats för de verkar bli rätt stora.
Jag ser fram emot en liten rapport om någon provar.
Zazu
okej, då borde det funka för mig, men det tar ett par år tror jag, mina är bara hjärtblad än så länge tongue.gif
Nathalie84
växer dom inte snabbare än såhär..mina är fortfarande lika små, med dom 2 första bladen på varje planta...ska dom växa så långsamt?
Shinku
Hihi, mina pitayor är väl sådär en eller snart två månader gamla (skulle ha skrivit upp när dom tittade up ur jorden). Det som är intressant är att mina också har lite fjun utstickandes emellan hjärtbladen (+ en liten knopp där). Kanske på väg att hända några saker nu?
Anyway, jag har letat som en dåre bara för att hitta någon bra text om pitayan och har en .pdf fil nu på datorn (hoppas det stämmer om den). Jag är väääldigt nyfiken om det där med 35 cm långa och 23 cm breda blommor stämmer.. Men jag har i allafall sett på bilder att deras blommor är stora. Men vi får väl helt enkelt se hur den ser ut när den blir stor! biggrin.gif
Om jag läste rätt så kunde pitayan växa 3cm om dagen, men det kanske bara är deras "blad".
mogge92
Jao de är ju iallafall rätt så lätta att odla, men tyvärr så är det nästan helt omöjligt att få frukt, eftersom man måste ha en gul pithaya och en röd pithaya+ att de måste blomam samtidigt(de blommar en natt om jag itne har helt fel) chansen för att det skulle häna är väl trots allt väldigt liten tongue.gif
MariaÖrebro
Vänta bara! Snart kommer de att skjuta fart ordentligt! Nu syns det inte så mycket eftersom jag precis planterat om den till en stooor kruka och byggt en spalje, men den ha ca 30 cm långa armar och är 2 år gammal! Sök på pitahaya här i forumet så kommer ni att hitta en bild på en som är 5 år och helt enorm!

[attachment=16146:080401.jpg]
Shinku
Men åh! Jag kan knappt vänta tills min blir så stor! biggrin.gif Än så länge är ju mina bara två eller tre månader. Jag har ju en bit kvar :s
mogge92
*NY INFO ANG PITHAYA* Hejsan! Har nu7 vart ute och sökt riktigt ordentligt efter sidor med lite annorlunda sortiment. Av en slump så hittade en pithaya sort som är 100% självfertil, vilket innebär att man kan få frukt själv, vilket annars skulle vara rätt så omöjligt(typ 100% omöjligt tongue.gif). Då undrar jag om någon som odlat pithaya fått den att blomma? för om de är lätta att få till blomm så borde den självfertila sorten vara toppen smile.gif
Shinku
Uhm, det tar väl minst fyra-fem år innan pitayan blir stor nog att få blommor. Kanske nåt sånt.. om jag inte läst fel. En livslängd för en pitaya är vanligen 20 år, men är lätt att odla nya eftersom man kan ta "bladen" och göra nya plantor på det sättet. Går mycket snabbare än frön.
Anyway, jag har läst att dom kan få upp till 5-6 skördar per år, vilket motsvarar många kilo frukt så jag antar att det är lätt att få den att blomma (om man har rätt temperatur och tar hand om den väl). smile.gif
Det där med en självfertilerande planta skulle vara toppen att ha! biggrin.gif
mogge92
uhm läs på tongue.gif kan blomma efter ett år när man sticklingsförökar! biggrin.gif men ska förmodligen importera självfertil pithaya, så jag kan börja smuggla sticklingar till er snart tongue.gif
Shinku
Jo, jag menade ju att pitaya från frön blommar efter några år.

Men vad intressant detta kommer bli! En av mina högsta drömmar är ju att ha en pitaya eller två i hemmet, och en självfertil pitaya går ju verkligen över mina drömmar. Hihi, nu kan man ju knappast vänta! ^_^

Hihi, jag tittade lite på mina pitaya-plantor nyligen. Det ser ut som att två av dem kommer bli trekantiga och resten fyrkantiga. Så det är vanligast med fyrkantiga alltså? Har hört att man kan få femkantiga (pentagoniska) blad också.
Flower_Flis
Hej!! såg eran tråd..
ska man pilla ut och torka de små kärnorna och sedan så dom??
Hur går det för er med era??
Mvh Flisen
biggrin.gif
mogge92
Halloj! Pilla ut kärnorna, gör ren, och låt eventuellt torka en dag. De gror rätt så snabbt =)
Flower_Flis
CITAT (mogge92 @ 05-01-2009, 19:24) *
Halloj! Pilla ut kärnorna, gör ren, och låt eventuellt torka en dag. De gror rätt så snabbt =)

aa oki Tack så mycke, då ska jag göra detta biggrin.gif
måste man ha kaktusjord (sand blandad) o sätta dem i med en gång??
mogge92
CITAT (Flower_Flis @ 05-01-2009, 19:49) *
aa oki Tack så mycke, då ska jag göra detta biggrin.gif
måste man ha kaktusjord (sand blandad) o sätta dem i med en gång??

Vanlig jord går bra, du behöver inte sätta dem på en gång, de behåller grobarheten rätt så länge. smile.gif
Flower_Flis
Hej!! såg nu att drakfrukten har börjat sicka upp.. tyckte dig gick ganska fort för ja sådde dom i onsdags. men tänkte kolla..sköter man dom som en vanlig kaktusel är det något man ska tänka på??

Mvh Flisen
johan1983
CITAT (Nathalie84 @ 09-03-2005, 00:38) *
Sådde mina frön för ett tag sen och har fått flera neongröna skott.
Jag är väldigt nyfiken på den här växten, den är ju en kaktusväxt/suckulent som producerar rosa röda frukter som heter drakfrukt. Har någon mer prövat så dessa plantor förut? :huh:

Okej Nathalie... 11 år senare.

Hur har det gått?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon