Köpte 3 okända hoyor varav en bara var märkt som h.bilobata men jag tror det är en h.bella. Nån som kan bekräfta det? Den ha små blad ca 3 cm som mest och växer jätte snabbt.
Och denna som jag inte har nån aning om vilken sort det kan vara. Den har ljust gröna blad med synliga nerver. Största bladet är ca 10 cm långt. Rotar sig jätte sakta.
Den tredje dog tyvärr.
niklaswik
09-03-2005, 08:55
Den översta är troligen Hoya bella. Har sett nån som har likadana blad fast större, kanske det är en sån, men jag minns inte riktigt vad den heter...
Den nedre har jag ingen aning vad det kan vara.. Dom flesta hoyor har väl såna där blad så det blir nog svårt att säga vad det är innan den blommar.
Jeanette/västra götaland
09-03-2005, 09:47
Den första är med stor säkerhet en Hoya bella. Den andra är lite lik min H. obscura, det är svårt att artbestämma med bara ett par blad. '
AvalonC
10-03-2005, 20:32
Jag håller med att det är en Hoya Bella den översta, Porslinsblomma. Det blir jättesöta vita blommor med rosa små saker i mitten.
Så nu har du tre stycken som säger samma sak, så du kan nog utgå ifrån att vi har rätt...
Fenja
10-03-2005, 20:38
Sök här på forumet på hoya så kommer du att hitta länkar till bra hoyasidor som kanske kan hjälpa dig att artbestämma "tvåan". Mvh Fenja
bonzor
11-03-2005, 07:22
tack för hjälpen, har tittat runt lite på olika hemsidor men inte hittat nån som liknar min. Bara att vänta tills den blommar antar jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.